השאלון עם אוריאל אוסי

שלום למר אוריאל אוסי יו"ר ומייסד 'דפי שופר' פורטל התוכן הגדול לגבאים ולבתי הכנסת

מהו בית הכנסת בשבילך?

בית כנסת הוא הבית הראשון לכל יהודי, ואני מקווה שהנשים לא שומעות או קוראות אותנו... כי יש תחרות בין הבית שלנו לבין הבית של בית הכנסת... יש יהודי שיאמר כי הבית הכנסת הוא הבית הראשון שלו, ויש יהודי שיאמר אני ריאלי, זה הבית השני. זה הבית הגדול של כולנו, בית ה' - תחליף זמני לבית המקדש מקום רוחני

האם לבית הכנסת תפקידים נוספים בעיניך מלבד ייעודו כבית תפילה?

בית הכנסת הוא גם מרכז רוחני, כך זה פועל בארה"ב למשל. היום אני רואה נטייה בהרבה בתי כנסת בהם המתפללים מתארגנים לטיולים, עושים סיום משניות סיום ש"ס וכו', באופן כללי אומר, כי כאשר היום מגיע אדם זר לבית הכנסת יש כלפיו פתיחות.

בבית הכנסת נערכות גם שבתות חתן, שבת בר מצווה הרבה בריתות כמעט והיית אומר שחסרות לנו בריכות שחייה... לפני שנים רבות הייתי שליח בברזיל ובית כנסת היה קלאב אמיתי היה בו בריכת שחייה והיה בו חדר כושר, סאונה, ומועדון קלפים, והכל בהכשר למהדרין, שם צריך את היהודים שלא יברחו. בארץ זה לא רלוונטי, זה לא יבוא לידי ביטוי במועדון שחייה ובריכת כושר, ועם זאת ישנם בתי כנסת המגדילים את עזרת הנשים ובונים שם אולם ארועים וכך מגדילים את הכנסות בית הכנסת.

בפונקציה הזו אני מרוויח גם את הצד החברתי, אם אני רוצה לעשות כנס או ארוע אינני צריך ללכת לאולם גדול ויוקרתי ולשלם סכום גבוה.נקודה נוספת היא שבכך דואגים שהאולם לא יהיה מעורב, וניתן לערוך בו שמחות קהלתיות כמו הכנסת ספר תורה ולהבדיל גם ארועי הזכרה וכדו'. אגב, אצלינו הכניסו לבית הכנסת גם תזמורת וכלי נגינה באחד הארועים אם כי אינני בטוח שהדבר כשר למהדרין.

בית הכנסת שעשה עליך רושם מיוחד?

היה בית כנסת בקרית שמונה בו הייתי חזן שבע שנים. את השליחות הזו עשיתי לפני כ- 40 שנים כאשר הייתי מורה בעיר. הייתי אז מחנך צעיר ורב העיר הרב צפניה דרורי שידך אותי להיות חזן של בית הכנסת שאוכלס באנשים פשוטים קשי יום. בית הכנסת היה צריף והמתפללים ביקשו מבנה קבע מהעירייה שסירבה. כתגובה פלשו האנשים לבית ערבי וקבעו בו את מושבם. בינתיים פרצה מלחמת יום הכיפורים ובנו של יו"ר ועד בית הכנסת נפל בקרב. בית הכנסת הוסב על שם הבן 'חלקת יואב' ומאז הוא ממשיך לפעול עד היום. העירייה אישרה כמובן לבסוף מבנה לבית הנסת והוא היה ממשל למרכז קהילתי.

אנקדוטה נוספת הזכורה לי מאז הם הקטיושות שהיו נופלים ממש ליד בית הכנסת, שחרית מנחה וערבית. בבית הכנסת לא היה כלל מקלט.. באחד הימים פגעה רקטה בבית כנסת אחר בדרום העיר וכל הקהילה שלנו נרתמה לעזור להם.

בית הכנסת של ילדותך?

בית כנסת עולי בבל בעיר אור יהודה. בית הכנסת הוא סיפורם של אנשי המעברות שעלו מכל הגלויות והצריף באור יהודה שימש להם כבית כנסת. התאריך היה שנת 1957 ואני הייתי כבן 10

בבית כנסת זה התפללתי עם סבי. חזרתי בתשובה כילד, אז תופעת החזרה התשובה המוכרת לנו משנות השבעים עדיין לא היתה קיימת, הייתי כמעט יחיד כנגד הזרם. אני זוכר את כל הרבנים הוותיקים שהגיעו מבבל-עיראק, טריפולי והותירו בו ורשם מאד חזק. כיום בית הכנסת שופץ ואינו מזכיר את הצריף העלוב של שנות החמישים.  

אישיות או דמות ייחודית שהשאירה בך רושם

הייתי מאד קשור מאד לרב חיים דוד הלוי רבה של תל אביב יפו. הוא השאיר בי חותם. אני הייתי תושב ראשל"צ והייתי אתו בקשר טלפוני רב. ההיכרות לי אתו החחילה בעיקר מן הספרים המפורסמים שלו. דמות נוספת היא הרב עובדיה יוסף. אני זוכר שבשנת 1965 עד 1970 למדתי בישיבה הגדולה 'מרכז הרב' והייתי הולך מהישיבה לבוכרים כדי לשמוע אותו. אז הוא לא היה הרב הראשי לישראל וגם לא הרב הראשי לתל אביב, הוא היה דיין וגר כמדומני בשכונת מקור חיים.

האם היית משנה משהו בבית הכנסת?

ראשית כל בארגון 'דפי שופר', עשינו תקנון לבית הכנסת, אך באשר לשאלתך הייתי אומר שכל בית כנסת היום צריך רב. הרבה בתי כנסת מופעלים על ידי גבאים, אבל כדאי לזכור שבשעה שאין רב עלולים לצוץ המון חילוקי דעות

אינני מדבר על רב העיר או רב שכונה בדווקא, גם בחור צעיר עם סמיכה או לקראת סמיכה שיכוון את הציבור יכול לעזור. ישנם הרבה בתי כנסת ספרדים – [אגב, יש לנו רשימה של 5000 בתי כנסת ספרדים ו-3500 אשכנזים] שזקוקים לפונקציה הזו. בעבר לא היו רבנים, אולם היום הישיבות הוציאו רבנים, גם תנועת התשובה המרחיבה את הלב מכשירה לא מעט רבנים, והפיתרון בהישג יד.

הגבאי, עם כל הכבוד המגיע לו, איינו רב, אין לו את הידע ההלכתי שיש לרב. כגבאי משמש על פי רוב אדם מכובד, וכו' אך הוא אינו רב כאמור, ולדעתי זה מה שחסר היום בבית הכנסת.

ניגון או זמירה מיוחדת בבית הכנסת?

באופן טבעי אני אוהב את הנוסח הירושלמי. אני מתפלל בבית כנסת של ספרדים אם כי בשבת גם אצל אשכנזים. אני נהנה משני הנוסחים, גם מחזנות אשכנזית ככלות הכל אני בוגר של ישיבת מרכז הרב שהיא כידוע [לפחות בזמני] התנהל בנוסח אשכנז.

שאלון קצר [תשובה במשפט]

ליד מי היית רוצה לשבת בבית הכנסת? ובקידוש?

ליד הרב עובדיה יוסף

 

ארק או הערינג?

ארק

 

איזה עלון שבת לא תפספס?

שבתון

 

סליחות ספרדי או אשכנזי?

ספרדי לכך התרגלתי, אם כי אני משתתף גם באשכנזיות.