השאלון, עם הזמר אודי דוידי

בין הופעה לפני אלפי מעריצים, לחליבת צאן בחווה המשפחתית שבמעון, אנו משוחחים עם הזמר והיוצר אודי דוידי, על בית הכנסת האישי שלו.

דרך לא ארוכה עשה הזמר אודי דוידי, רועה צאן בעברו מהחווה אותה בנה וטיפח עם אשתו לילך, אל לב המיינסטרים של המוסיקה הישראלית. האיש שרק ב- 2004 הוציא את אלבומו הראשון זכה במהירות למעמד ל כוכב על שתקליטיו מגיעים לאלבומי זהב והופעותיו מתמלאים עד אפס מקם במעריצים מכל האוכלוסיות בישראל. לקראת אלבומו, השישי במספר שיצא בשבועות הקרובים, נפגשנו אתו לשיחה אודות בית הכנסת בחייו.

אתה פותח לי פתחים/ אני בורח להרים אני והשמיים/

ובלילות הכאבים רומזים לי שמסע חיי/ לא הסתיים בינתיים

מהו בית הכנסת בשבילך?

בית הכנסת הוא מקום שבו ניתן לחבור אל ה'... פשוט לשבת אתו פעם אחת, להתאמץ לשכוח מהכל, להירגע, לחשוב על מקום אחר, להיות במקום אחר, במקום הרבה הרבה יותר עמוק. בית הכנסת הוא המקום בו אתה נמצא רחוק יותר מכל אתר אחר, שם אתה גם התפלל יותר חזק. אני מרגיש כי בית הכנסת הוא המקום הטוב ביותר להתבודדות - גם אם יש אנשים מסביב זה לא מפריע לך אף פעם - אין בנמצא מקום בעולם בו ניתן להתבודד ולדבר שיחה כל כך אישית עם ד' כמו בבית כנסת.

האם לבית הכנסת תפקידים נוספים בעיניך מלבד ייעודו כבית תפילה?

אני לוקח אותך אל מחוץ לתפלה, אחרי תפילת ערבית של שבת. כולם מדברים אחד עם השני מחוץ לכתלי בית הכנסת, ואז אומר רבונו של עולם: "אני מסתכל על הילדים שלו בצורה הכי פשוטה, רואה אותם לוחצים ידיים, משוחחים בנעימות". אני חושב שזה דבר שגורם לו נחת, גורם נחת לאבא שמתבונן כך על הילדים שלו. צריך רק להוסיף שהתנאי הוא שזה לא יהיה בבית הכנסת - בתפילה...

בית הכנסת שעשה עליך רושם מיוחד?

למען האמת יצא לי להתפלל בהרבה מקומות, אבל אף פעם לא גרנו ממש ביישוב גדול, או בעיר. תמיד גרנו בחוץ, היה לנו חווה. כשהגענו למעון, נתקלתי באור שקיים כאן, בפשטות שנגעה בי. אני אוהב דברים פשוטים. אני לוקח את הילדים אתי לבית הכנסת המיוחד שלנו, זה עושה לי הרגשה מיוחדת.

אני רחוק מכאן ושוב נוסע/ אפשר לחשוב שלא הייתי כאן שנים

רק כמה שעות וכבר מתגעגע/ לחיוכים של הישנים

בית הכנסת של ילדותך?

אני אגיד לך במקור אנחנו תימנים, ואצלם כידוע יש הקפדה רבה על נוסח נכון והגייה מדוייקת על פי המסורת. לאבא שלי מאידך היה כלל פשוט: היכן שהילד רוצה להתפלל שם מתפללים. הנקודה החשובה ביותר אצלו היתה ראשית כל – לקום לתפילה, להתפלל. פחות ענין אותו אם תדע להתפלל בתימנית על פי ההגיה המוקפדת, שכן הוא תמיד חשב שהמקום גופו פחות חשוב. יותר קריטי שתקום להתפלל. זו גישה חינוכית ואני למדתי ממנה הרבה. ילד, אם הוא רוצה להתפלל במקום אחר, שיתפלל. העיקר שיתפלל לבורא. היכן שהלב חפץ.

אישיות או דמות ייחודית שהשאירה בך רושם

דמות מיוחדת? אין לי תשובה מיוחדת. אספר לך על הרב אליהו אליו היינו קשורים בעיקר בהקשר לילד שלנו, נתן. התייעצנו אתו הרבה, זכינו לקבל ברכה ממנו, ואף לשנות את שמו בעקבות השיחות אתו. גם עם הרב דב ליאור אנו בקשר סביב הילד. אנחנו מתייעצים אתו, והוא, יודע הכל ומעורה בכל. הוא מבקש לדעת למשל איך המצב הבטחוני במשק, מה מתרחש בחווה. הידע שלו אבסולוטי, משאלות בסוגיית הילד כמו היתר לנסיעה בקלנועית בשבת ועד סוגיות איזוטריות. אני זוכר שפעם נולדה לנו גדיה עם שלשה רגליים. הרב ליאור ששמע על כך אמר כי היא לא תחיה שנים עשר חודש. לאחר שלשה חדשים, היא עדיין היתה חיה, ונדמה היה שהכל תקין אצלה, אולם הרב עמד על דעתו כי היא לא תחזיק מעמד. כעבור זמן קצר מתה הגדיה ללא סיבה הנראית לעין. הרב הסביר כי בספרות חז"ל כתוב כי חיה הסובלת מליקוי בצומת הגידים לא יכולה לחיות יותר משנים עשר חודש. על פניו מדובר בפגיעה קטנה ברגל, אולם כאמור, מסתבר שלא רק...

מחכה לשקט הזה שיפתח את עיני/ בסופו של חורף סגריר

את קולך שמעתי עמוק בשדות/ וצעדי כשלו כרגיל

מחפש בתוך תוכי את קולך האינסופי/ שישטוף את הלבטים

אני רץ כמו שיכור והוא לידי/ קרוב רחוק

לא רק הכבשים והחווה נכנסים לעולמו של דוידי, רעייתו לילך, שותפה מלאה אתו בתהליך היצירה. היא כותבת, מנהלת, ומנגנת אתו בצוותא את הורתו של השיר "זה מאד מורכב לכתוב יחד, אבל כשזה מצליח, זה נס גדול וסייעתא דשמיא". לזוג דוידי שבעה ילדים, הבכור, נתן, הוא ילד שסובל משיתוק מוחין, עיוורון ואפליפסיה. העולם של נתן, כך דוידי, הוא לגמרי בלתי נפרד מעולם המוזיקה של אודי ולילך

איך משתלב נתן בבית הכנסת?

אנחנו, הקהילה ונתן משולבים אחד בשני. אם אצא רגע החוצה מיד יעזרו לו החברים האחרים. בגלל שנתן עיוור, הלל הבן הצעיר יותר, מביא אותו לתפלה מאוחר יותר מאחר שלוקח זמן להתארגן. לנתן, בגלל עוורונו יש מקום קבוע, הוא צריך מקום אליו הוא רגיל - גם כשבאים אורחים לישוב, מקומו של נתן נשמר. קורה שהוא זורק 'הערה' לחלל בית הכנסת - הקהילה מקבלת את זה כמשפחה. בבר מצווה הוא קרא בעל פה את 'ראשון'. אחד הדברים שלימד אותי הרב ליאור שהילדים המיוחדים הם לא משהו פרטי, זה משהו כנגד הגאווה. אתה חושב שאתה יכול לתקן את העולם, ובכן לא. ילד כזה הוא קמיע של כל ישראל.

האם היית משנה משהו בבית הכנסת?

גדול עלי.. מי אני... באופן עקרוני אומר, כי אולי דווקא מפני שאני בא מהמוזיקה, מהנגינה, מוסיקה לא עוזרת לי להתפלל. אני רואה את זה גם על הילדים שלי. הם מאד מוסיקליים,  והם לא מתחברים למוסיקה בתפילה. קשה להסביר מדוע. האמירה הזו היא מאד אינדוודואלית, היא מגיעה ממקום אישי. אצל אחרים אני מזהה דווקא חיבור בין מוזיקה לתפילה והיא מסייעת להם להתחבר, אצלי מכל מקום זה לא כך. ייתכן כי כמו בדיאלוג בין שני אנשים, הין 'לחן' בטקסט, יש אינטונציה. הלחן או השיר פוגמים באינטונציה. התפילה היא בסופו של דבר דיאלוג ביני לבין בוראי, והלחן עלול לפגום באינטונציה שבשיחה בינינו. אולם שוב, זו תחושה אישית, וגם אצלי קיים לעיתים חיבור למוסיקה, קשה למצא את קו הגבול בין רגעים בהם המוסיקה מסייעת לבין רגעים אחרים.

ניגון או זמירה מיוחדת בבית הכנסת?

באופן עקרוני אוהב קרליבך, למשל בקבלת שבת. באופן כללי אני מחובר מאד לניגונים של רבי שלמה.

שאלון קצר [תשובה במשפט]

ליד מי היית רוצה לשבת בבית הכנסת? ובקידוש?

האמת? ליד הילדים שלי

 

ארק או הערינג?

לא שותה אפילו גרם של יין אלכוהול, כך שבוודאי מעדיף הערינג על יין.

 

איזה עלון שבת לא תפספס?

אני ככה מרפרף על כולם, יש לי איזה סדר שלא נותן לי להשתקע, מלבד העובדה שיש לי סדר לימוד בליל שבת ואני נתון תחת לחץ לסיים אותו. אם יש משהו מעניין - אשתי מעדכנת אותי.

 

סליחות ספרדי או אשכנזי?

מעדיף שיהיה ביחד, כי אנחנו עם אחד. אצלינו בליל שבת אוכלים גפילטע פיש עם חילבה. מציע לנסות, אין טעים מזה.