כשבקיבוץ של בן גוריון רקדו עשרות אנשים עם ספר תורה

שדה בוקר הוא קיבוץ בהר הנגב, כ-30 ק"מ צפונית למכתש רמון. נודע בין השאר כמקום מגוריו של דוד בן-גוריון בשנותיו האחרונות. במפות של אותה תקופה היה באזור הר בוקר, ונחל בוקר ועל פי זה נקבע שמו של הקיבוץ [ויקיפדיה].

שישים שנה אחרי היווסדו של הקיבוץ, נחנך בית כנסת ראשון בקיבוץ, והוכנס אליו ספר תורה.

בית הכנסת הוקם לאחר שחברים בקיבוץ ביקשו להקים לעצמם מקום מכובד לתפילות. עד להקמת בית הכנסת התפללו החברים במועדון הקיבוץ, אך הביקוש הגובר והולך, לתפילות, ולטקסי בר מצוות הניעו את החברים להגיש בקשה להנהלת הקיבוץ, ולאחר 'האסיפה הכללית' הוחלט על הקמת בית הכנסת.

 

 

BO5R5805 BO5R5806 BO5R5808 BO5R5814 BO5R5822 BO5R5827

 

אלא שכדי להקים את בית הכנסת דרוש מעט יותר מרצון טוב. יכולת ארגון, וגיוס משאבים הם אלמנטים הכרחיים להקמת מוסד כמו בית הכנסת. בשטח הזה נכנסה 'המומחית' להקמת בתי הכנסת ביישובים, בהתנדבות מלאה - עמותת איילת השחר.

העמותה בראשות הרב רענן גייסה מאות אלפי שקלים, התרימה את ספר התורה, וסייעה לקהילה בכל שלב: "לאחר למידה משותפת של מספר חדשים, החלטנו להתגייס לעניין, ועם השותפים שלנו משפחת פיצ'וטו, הגענו למסקנה שזה המקום המושלם לבנות את בית הכנסת ולהכניס את ספר התורה", אומר הרב רענן.

 

הפנייה הגיעה מהקהילה נזכר הרב רענן, "הם רצו אך לא ידעו בדיוק כיצד עושים את זה, ואנו שקדנו וסייענו, יש הרגשה מיוחדת מאד, ניתן לחוש את השכינה בעליל".

הרב רענן נשאל על  ידי כתב ערוץ 7 מה מיוחד בבית הכנסת הזה והשיב, כי המקום הגיע ממקום אמיתי, טהור, לא כמצוות אנשים 'מלומדה', זה בקע מליבם של האנשים. "ניתן לראות את זה בהתרגשות, ובשימת לב לכל פרט בבית הכנסת מארון הקודש ועד האריחים שבקירות".

 

 

BO5R5823 BO5R5827 BO5R5836 BO5R5848 BO5R5880 BO5R5896

 

 

האם ניתן להצביע על תהליך של קירבה אצל ה'קיבוצניקים' שהיו סמל לחילוניות הישראלית?

"זה נכון, עכשיו התפקיד שלנו הוא להתבונן פנימה ולקרב את עצמינו, אנחנו כעת משתרכים... מענין שאתמול חגגנו את בר המצווה הראשון בשדה בוקר – קיבוץ עם כל המשמעויות הנלוות אליו.

 

"יש אנשים, גרעינים שמתעוררים במקומות האלו, ומנסים לסחוף אתם חלקים נוספים בקהילה. לא תמיד יש לנו הצלחות מלאות, לפעמים אנו מבשילים לקראת בנית בית כנסת, ואז לוקחים צעד אחורה, ואומרים אנחנו עוד לא מוכנים אנחנו עוד לא בשלים. הדבר הזה קרה לנו בכמה מקומות, שבית כנסת כבר יש אבל עדיין יש שאלה האם זה יהיה 'בית כנסת' או 'בית תפילה'.

 

ביום בו נערכה חנוכת הבית והכנסת ספר התורה ב'שדה בוקר' קיימה 'איילת השחר' טקס הכנסת ספר תורה וחנוכת הבית - לבית כנסת שהוקם בבית ברל בכפר סבא. למקום הגיעו נציגי הסוכנות, ההסתדרות, ועוד. הרב רענן אומר בחיוך כי בבית ברל קיים היה מסגד במשך שנים, אך בית כנסת לא היה עד ימים אלו.

 

איילת השחר, להבדיל מארגונים אחרים לא מנסים להחזיר בתשובה במובן הקלאסי, "אנחנו מאמינים בקירוב בתהליך פנימי שקורה בתוך הקהילה, משהו שנוצר בפנים ומתבשל מבפנים, ואנו ממתינים מבחוץ בבחינת 'ותתצב אחותו מרחוק לדעת מה יעשה בו' ומתבוננים מה קורה".

 

באיילת השחר אומרים כי התפתחות ממשית ברמה הרוחנית ביישובים לא תתקיים ללא הקמת בית כנסת במקום. ההיסטוריה הם מסבירים, כבר אמרה את דברה כי קהילה ללא בית כנסת לא תשרוד. אנו רואים את זה גם בארץ וגם בחו"ל. שם זה גם מביא להתבוללות.

 

"המקום של בית הכנסת, מקום הכינוס, ההתחברות זה בית הכנסת זה המרכז האולטימטיבי. כשקהילה אומרת שהיא צריכה בית כנסת, פירושו של דבר, שחסר לה משהו, שהם צמאים, ולא לחינם הכותרת על בית הכנסת בשדה בוקר היא 'צמאה לך נפשי'.

 

עם תום הערב המרגש ב'שדה בוקר' ניגשו קיבוצניקים לרב רענן ושאלו אותו האם הוא ראה מה התרחש. הרב רענן ניסה להבין למה הם מתכוונים, והם השיבו כי עשרות אנשים הצטרפו לתהלוכה ופרצו בבכי. הרב רענן אומר בפשטות כי הוא חש "שאנחנו הולכים חצי צעד מעל הריצפה". 

 

 

BO5R5780 BO5R5856 BO5R5950 BO5R5966 BO5R5974 IMG-20160105-WA0018