בונים בית כנסת:מה יש לבדוק לפני הכל?

היועץ הארגוני רבי אלון חאמי עם כמה עצות ראשוניות למעוניינים לבנות בית כנסת, והוא גם מוכן לייעץ ולכוון

מה יותר נכון מלדבר בחודש טבת על בניית בית כנסת, דבר המהווה מעין תיקון למה שקרה בעשרה בטבת.

בחודש זה עלה נבוכדנצר הרשע על ירושלים עיה"ק מאור עיננו, וצר עליה במשך שלוש שנים, עד שהובקעה העיר, רח"ל.

אם היו 'אומות העולם' יודעים ערכה וטיבה של ירושלים ובית המקדש, היו בונים אותה מחדש ושמים עליה שומרים כל היום וכל הלילה.

והנה בעינינו אנו רואים את השועלים קטנים מחבלי כרמים, אלה שדורכים ודורסים עליה, כאילו היא מעוזם ח"ו, ונלחמים למענה בחירוף נפשם, כאשר אינם רוצים להבין, שהר הבית הוא הר המוריה השייך לעם ישראל. זה שהם נהרגים בעבורה הוא חילול שמים וחילול מצוות שבע מצוות בני נח, ועליהם נאמר "איש בער לא ידע וכסיל לא יבין את זאת".

אך אם זאת, אל לנו לשכוח שגם לנו אסור לעלות בהר, כפי שפסקו הראשונים והאחרונים, ולכן עתה אין לו להקב"ה בעולמו אלא ארבע אמות של הלכה, שהם בתי כנסיות ובתי מדרשות.

בדיקת קיימות בתי כנסת

יש לכם תשוקה ורצון עז לבנות בית כנסת שהוא מבחינת 'בית המקדש מעט', לעילוי נשמת, לרפואת, או אפילו רק לבנות בכדי לזכות במצווה הגדולה..., אבל אתם לא יודעים בדיוק מהיכן להתחיל? אז הינה לכם תשובה: בעצם, זו התשובה. בעצם הרצון שלכם.. כבר התחלתם במשימה, את רוב העבודה כבר עשיתם, רק מה שנשאר זה להשלים את המלאכה דיה.

אם הרצון שלכם לבנות בית כנסת  נובע מהעובדה כי באזור שלכם, בכל השכונה אין בית כנסת זו סיבה טובה לפנות למועצה הדתית באזור מגורכם, ויתכן מאוד שתזכו לשיתוף במימון הבנייה ע"י משרד הדת עפ"י הקריטריונים שמופיעים באתר המשרד.

יש באזור מגורכם בית כנסת אבל לא של אותה העדה? עדין יש מקום לבדוק מול המועצה הדתית ומשרד הדת.

בדיקת שטח

חשוב לזכור! רגע לפני שאתם נגשים למהנדס או אדריכל, חובה להתייעץ עם רב ות"ח הבקי בהלכות בניית בית כנסת, משום שאחרי מעשה קשה לשנות ולפעמים כל שינוי כרוך בהרבה מאוד כסף, וחבל! בפרט אם מדובר בכספי ציבור(עמותה). בנוסף אני ממליץ לדבר עם וועדי או גבאי בית כנסת וללמוד מהם נקודות לחשיבה.

ראשית מומלץ לפתוח עמותה הרשומה ברשם העמותות, המוגדרת במטרותיה העתידיות ובחזון המתגשם (במאמר מוסגר: אשמח לכוון ולייעץ במקרה הצורך).

פתיחת עמותה תעזור לכם לעמוד מול הגורמים בעירייה, בהליך הקצאת שטח למטרת פעילות ציבורית כגון: בניית בית כנסת.

שנית, עמותה רשומה, גם תסייע לכם במידת הצורך, להגיש בקשה לוועדת עיזבונות לקבלת שטח או מבנה תואם לדרישותיכם.

במידה והחלטתם לעשות צעד לבד ללא בקשה להקצאה מהרשות המקומית או ממשרד ממשלתי, זכותכם. אם אתם מעוניינים לרכוש שטח פרטי או שיש לכם כבר שטח פרטי בבעלותכם (אשמח לייעץ גם בזה),ישנם הרבה מכשולות בדרך ותשלומי מיסים שאפשר למנוע אותם, לא תמיד העקשנות משתלמת.

אני מציע לבקש מהאדריכל אותם שכרתם לדאוג כי לבית הכנסת יהיו גם הכנסות כלכליות, כגון אולם אירועים, חנות תשמישי קדושה, בית מדרש, משרדים וחדרי ספח. היום אפשר לייצר הרבה הכנסות מבלי להישען על הציבור, שלא תמיד מתאפשר לו לתת, גם אם מדובר באוכלוסיה עמידה. האולם או חנות תשמישי קדושה וכדומה יסייעו לשירותי הקהילה.

ישנם נקודות נוספות שניתן לדבר עליהם כאן, אך מפאת קוצר הדף הקולמוס לצערי עף.