נודרים ולא משלמים, מבטיחים ולא מקיימים

נודרים ולא משלמים, מבטיחים ולא מקיימים. על תופעת אי תשלומי הנדבות בבתי הכנסת. היועץ ר' אלון חאמי.

אחת מן התופעות הנפוצות והמצערות בבית הכנסת, היא סוגיית הנדבות ואי העמידה בהם. כמעט ולא קיים בית כנסת בארץ או בעולם בו לא התרחשה הסיטואציה המוכרת בה אדם מתנדב כיד ה' הטובה עליו בשעת העלייה או מכירת המצוות, ולבסוף הוא אינו משלם, או שהוא משלם באיחור רב.

מציאות זו מחייבת את הגבאים לפעול בנחישות ובאחריות. ראשית יש לזכור כי הם האחראים על כספי הציבור – שבבית כנסת יש להם דין של 'הקדש' ועליהם למלא היטיב תפקיד זה. שנית על הגבאים לדאוג לתשלום, שכן עמידה בהתחייבות הינה זכות לנודר. צריך גם לזכור כי אי עמידה בהתחייבות נחשבת לעוון חמור שכן 'הנודר ואינו משלם' עוונו גדול מנשא. בבואם לעסוק בענינים אלו, שומה על הגבאים להיוועץ ברב או תלמיד חכם הבקיא בדיני ממונות.

הגורמים לאי עמידה בתשלום עשויים להשתנות מאדם לאדם. לעיתים מדובר בתורם שהמצב כלכלי הקשה לא מאפשר לו לשלם את חובו [מה שמעלה את השאלה, מדוע אם כך הוא התנדב? ואולי התהפך עליו הגלגל..]. במקרים אחרים התורם נעלם ואין ממי לגבות החוב, ולעיתים התורם מתווכח עם הגבאי וטוען כי הוא כבר שילם, או שזה לא הסכום המדובר וכן הלאה.

כפי שכבר ציינתי, מדובר בסוגייא רגישה, שפרטים רבים תלויים בה. חשוב גם לזכור שעל פי רוב, התורם מעוניין לשלם, אלא שלא פעם נוצרות אי הבנות או חוסר בהירויות. לכן חשוב מאד להיוועץ ברב בית הכנסת או מורה הוראה חיצוני, כאשר הגבאי מייצג את בית הכנסת, והתורם מייצג את עצמו. במהלך הדיונים לפניהם ואחריהם, חשוב להיזהר מאיסורים נוספים כמו לשון הרע, רכילות, הלבנת פנים ועוד.

בשורות הבאות נביא ב"ה כיוונים, הלכות, ועצות מעשיות לטובת העוסקים במלאכת הקודש.

א.       אין לרשום על לוח בית הכנסת רשימות חייבים בשום פנים ואופן. הנוהג כן, הינו בעל לשון הרע ומלבין פני חבירו ברבים.

ב.       יש הנוהגים לרשום את כל החייבים, ומציינים אל אלו שכבר שילמו, כך שאלו שלא שילמו אינם מסומנים והכל יודעים על כך. גם הנהגה זו אסורה והיא בכלל הלבנת פנים.

ג.        כפי שכבר ציינתי יש להיוועץ עם מורה הוראה על כך צעד. הרצון להשיג את כספי בית הכנסת אינו מתיר לפעול ככל העולה על רוחו של הגבאי

ד.        הגבאי רשאי לשלוח מכתב באמצעות הדואר או על ידי שליח לתורם בו הוא מתבקש לשלם את חובו.

ה.       מותר לגשת לתורם ולהזכיר לו ביחידות את דבר חובו, ועם זאת ראוי להיזהר שלא יהיה הדבר בפני אחרים כדי שלא יתבייש.

ו.        מומלץ לדבר על כך בציבור בלשון רבים וכגון "כל החייבים מתבקשים לשלם את חובותיהם בהקדם האפשרי".

ז.        מומלץ לדבר על הנושא בלשון רכה, ואם אפשר בחיוך, בהומור, באהבה.

ח.       כדאי לספר לקהל את מצב הקופה, וכגון 'הכנסות בית הכנסת עומדות על כך וכך, ואין באפשרותנו לשלם על כך ועל כך' וכו'.

ט.       אם יודע הגבאי כי בינו לבין התורם קיימת אווירה מתוחה מומלץ לשלוח אליו את אחד מידידיו כדי למנוע מחלוקת ואי נעימות.

י.        אין כל היתר לפנות לערכאות, כלומר לבתי משפט אזרחיים בנושא ללא קבלת הוראה מפורשת מבית הדין הרבני במקום.

יא.     לסיום חשוב לזכור כי בית הכנסת הינו מקום הנועד לחבר ולקשר בין חברי הקהילה ולא חלילה להיפך. לכן על הגבאי להיות רגיש ומבין, ולבצע את מלאכתו בזהירות ובעדינות. גבאי אגריסיבי, קשה, ובעל יד קשה לא ראוי לכהן בתפקידו ומצווה להחליפו באחר.

 

המדור נערך על ידי אלון חאמי

יו"ר ארגון בזמן

טלפון: 5047924 03

דוא"ל: This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.