צום עשרה בטבת, המציין את תחילת המצור על ירושלים בידי נבוכדנאצר מלך בבל, הוא הצום היחיד בלוח השנה היהודי שיכול לחול ביום שישי. כאשר הצום חל בערב שבת, ישנם דגשים והלכות ייחודיים שיש להקפיד עליהם כדי לשלב בין קדושת השבת לבין מנהגי הצום.
זמני הצום
הצום מתחיל בעלות השחר ביום שישי ומסתיים בצאת הכוכבים, עם כניסת השבת.
יש להמתין לצאת הכוכבים לפני שבירת הצום, ולאכול רק לאחר הקידוש בליל שבת.
הכנות לצום ולשבת
מותר להתקלח במים חמים לכבוד שבת גם במהלך הצום.
ניתן להסתפר ולהתגלח ביום הצום לכבוד שבת.
מי שרגיל לטעום מתבשילי השבת בערב שבת רשאי לעשות זאת גם ביום זה, אך מבלי לבלוע.
יש להכין מראש את סעודת השבת כך שתהיה מוכנה מיד עם סיום הצום.
תפילות בבית הכנסת
שחרית
בתפילת עמידה של שחרית מוסיפים את תפילת "עננו" בחזרת הש"ץ.
אומרים סליחות המיוחדות לצום עשרה בטבת.
קוראים בתורה בפרשת "ויחל משה" (שמות ל"ב-ל"ד) עם שלושה עולים.
לאחר קריאת התורה אומרים "אב הרחמים" ו*"אל מלא רחמים"* לזכר חללי השואה, שכן יום זה נקבע כ"יום הקדיש הכללי".
מנחה
בתפילת מנחה שוב קוראים בתורה בפרשת "ויחל משה".
אומרים תפילת "עננו" בחזרת הש"ץ ונושאים כפיים בברכת כהנים. יש להקפיד לבצע זאת לפני שקיעת החמה. אם השקיעה כבר עברה, ניתן לשאת כפיים בזמן בין השמשות.
אין אומרים "אבינו מלכנו" ותחנון במנחה לכבוד שבת.
ערבית וקבלת שבת
מתפללים ערבית מוקדם מהרגיל, אך לא לפני שקיעת החמה, כדי לאפשר לציבור לשוב הביתה בזמן לשבור את הצום.
בקבלת שבת נהוג לקצר, לדוגמה על ידי דילוג על חלק מהמזמורים הארוכים, אך יש לשמור על אמירת "לכה דודי" ויתר החלקים המרכזיים.
מכיוון שתפילת ערבית מוקדמת נעשית לפני צאת הכוכבים, יש להזכיר לציבור לקרוא שוב את קריאת שמע בבית לאחר צאת הכוכבים.
סיום הצום וסעודת ליל שבת
הצום מסתיים בצאת הכוכבים. לאחר תפילת ערבית עורכים קידוש ושוברים את הצום בסעודת שבת חגיגית.
ניתן לקצר בזמירות לפני הקידוש (כגון "שלום עליכם" ו"אשת חיל") ולהשלימן במהלך הסעודה עצמה.
חשוב לשמור על אווירת קדושת השבת בשירה ובשמחה למרות הצום.
דגשים כלליים
צום עשרה בטבת הוא צום חמור יותר משאר צומות החורבן, ולכן אינו נדחה גם כשחל ביום שישי.
יש להיערך מראש מבחינת זמני התפילות והסעודות כדי למנוע בלבול ולשמור על קדושת השבת לצד שמירת מנהגי הצום.