מתחם קבר הבבא סאלי עובר חידוש מרוקאי אותנטי בפרויקט רב מימדים

במדינת ישראל מספר מקומות קדושים אותם פוקדים מאות אלפי בני אדם. אחד מן האתרים הללו הוא קברו של הבבא סאלי – רבי ישראל אבוחצירא זכר צדיק לברכה שנפטר בשנת תשמ"ד.

הבאבא סאלי התפרסם כעושה ניסים ומופתים ורבבות נהרו אל ביתו שבנתיבות לזכות לברכה. גם אחרי פטירתו ממשיכים לא פחות מ-600 אלף בני אדם לעלות מידי שנה אל הקבר, להתפלל ולצפות לישועה בזכות הצדיק.

אלא שמתחם הקבר, לא שופץ מזה 33 שנים, למעשה מאז פטירתו של הבבא סאלי, ומוסדות הבבא סאלי החליטו להרים את הכפפה ולצאת בפרויקט שיהפוך את המקום למפואר ונח למאות האלפים.

"הבבא סאלי אהוב ומוכר על ידי כל העם, וסיפורי מופתים על צדקותו מתהלכים בקרב כל שדרות הציבור", מספר גואל ועקנין מנכ"ל המוסדות ממובילי הפרויקט, "ישנם אלפי אנשים שיכולים לספר על מופתים שנעשו איתם. אני רק אספר משהו ששמעתי לפני זמן קצר מהזמרת הישראלית המוכרת  'מרגול'. היא סיפרה בראיון שנערך איתה כי אביה, סיפר לה באופן אישי, כי באחד הערבים נסע עם הבבא סאלי באוטובוס, והם ביקשו להתפלל ערבית. הנהג סירב והנוסעים פנו לבבא סאלי שהרגיע אותם כי העניין יסתדר והם יוכלו להתפלל. זמן קצר לאחר מכן האוטובוס נעצר, והנהג ירד לבדוק מה ארע. בינתיים ירדו הנוסעים והתפללו את תפילת ערבית, ועם סיומה תוקנה התקלה 'באורח פלא' והאוטובוס המשיך בדרכו. זהו סיפור ששמעתי מאבי בעל המעשה, והוא מלווה אותי כל חיי, אמרה לי הזמרת".

מנהלי הפרויקט החליטו שהם לא רק ישפצו את המקום, אלא יבנו קונסטרוקציה אותנטית, מרוקאית מסורתית. הם באו בדברים עם האדריכל המוכר אשר איבגי וביחד הוחלט כי המקום יורכב מאבנים, צבעים ואפילו טיח בעיצוב מרוקאי.

סך כל הפרויקט העצום הזה עולה על 15 מיליון שקלים, אך שר הפנים אריה דרעי, שהכיר בחשיבותו של המתחם הצליח להעביר החלטת ממשלה לבניית מרכז מורשת ע"ש בבא סאלי בסמוך לקברו שבנתיבות בעלות של  כ-7.5 מיליון ₪.השיפוץ עצמו יעלה כאמור עוד למעלה מ-8 מיליון שקלים שחלק ממנו כבר גויס על ידי היזמים.

 

מה בדיוק אתם מתכננים?

מהמבנה הקיים, ינוסרו האבנים הקיימות והן יוחלפו באבני טרוורטין חלקות בגוונים אדמדמים, כפי שהיה נהוג לעצב את מבני התפילה היהודים במרוקו.

הקשתות החדשות גם הן יהיו בעיצוב מרוקאי, מועתקות משערי העיר ריסאני, מקום קבורתם של רבים ממשפחת אבוחצירא. הן יהיו בצורת פרסה, מחודדות מלמעלה ומשני הצדדים למטה.

את מתחם הקבר תעטר כיפה גדולה וההפרדה בין גברים לנשים תהיה עטופה באבן עליה יחרטו מילים לזכרו של הבבא סאלי, יחד עם מקומות ישיבה קבועים ונוחים לכלל ציבור המתפללים.

גדר המתחם תוחלף גם היא ותכלול גדר אבנים אחידה בעלת שני מבני אבן אשר ישמשו להדלקת נרות בצורה בטיחותית יותר משקיימת כיום.

לצד זאת יוקם גם חדר כוהנים שיוכלו לצפות על הקבר, משרדים, חדרי המתנה, כולל אברכים וחדרו של ראש המוסדות רבי ברוך אבוחצירא.

 

unnamed unnamed-1 unnamed-2 unnamed-3

 

האם המבקרים יוכלו ללמוד על פעלו של הבבא סאלי?

בוודאי, כפי שציינו אנו מקימים מרכז מורשת מבקרים בעלות של 7.5 מיליון שקלים.

במרכז הזה יהיו מיצגים אותנטיים של הבבא סאלי אשר שימשוהו בחייו, כמו הגביע והגלימה. אליהם יצורפו כתבי ידו ותמונות נדירות שטרם נחשפו לציבור הרחב. במרכז יוכלו ללמוד המבקרים על מורשתו של הבבא סאלי ומשפחת אבוחצירא, לצפות בסרטים ובמיצג אור קולי ולהתחבר אל רוח התקופה והמסורת.

אנו מתכננים גם כן לבנות במתחם רחבה אשר תאפשר סעודת מצוות, בריתות וחלקה במקום מסודר. חנות המזכרות שפעלה עד כה, תמוקם במבנה אחר. גם מקווה גדול בעיצוב והשראה של המסורת העתיקה יבנה.

במוסדות הבבא סאלי שבראשות רבי ברוך אבוחצירא בנו של הצדיק, נוהגים לספר כי זמן קצר קודם הסתלקותו של הבבא סאלי, פנה לבנו ואמר לו: "הנך צעיר ויש בכוחך להקים מוסדות ולהרבות תורה בעם ישראל,לך בשליחותי ותרים את קרן התורה והחסד, ואני מבטיח שאסייע לך משמים. גם את תומכי המוסדות אזכור תמיד ואפעל למענם מתחת כיסא הכבוד". לאחר מכן הוריד הבבא סאלי את גלימתו מעליו והלבישה לבנו, ממשיך דרכו. הבן קיים את צוואת אביו והקים קריה גדולה של מוסדות חינוך, לבנים ובנות מגני ילדים ועד לכוללי אברכים. הפרויקט הנוכחי הינו חלק ממיזם גדול זה.