יוזמה: בית מדרש ערב

על פעילות בתי הכנסת, הגרעינים התורניים ומנייני התפילה, של 'איילת השחר' במושבים ובקיבוצים נכתב לא מעט, גם בגליון זה, גם בבמות רבות אחרות ומכובדות. אלא שבשלשת החדשים האחרונים, כך נדמה, מפתיעה 'אילת השחר' גם את עצמה כאשר פתחה בסדרת פעילויות יהודיות נוספות תחת הכותרת 'בית מדרש ערב'.

מהו בית מדרש ערב? הרב רפי פלדשטיין, ממתנדבי הארגון מסביר: "בשלשת החדשים האחרונים הקמנו בתי מדרש ערב כשהמשמעות המעשית היא כי אברכים שלנו מגיעים - פעם בשבוע למשך שעה וחצי עד שעתיים, יושבים בבית המדרש לומדים ומלמדים.

"יש לנו שתי מטרות בכך. הראשונה, שבית הכנסת ביישוב, לא יהיה פעיל רק לתפילות אלא יהיה גם מקום תורה. בנוסף, בעלי הבתים המקומיים שרוצים באמת ללמוד ואין להם עם מי, ימצאו את אותם אברכים שילמדו אתם, עם הנוער, עם הילדים פרשת שבוע, משניות וכן הלאה.

הרב פלדשטיין מוסיף כי המוסד החדש מאפשר לאנשי הקיבוצים והיישובים לראות בית מדרש פעיל, וכך הם יודעים כי אם הם צריכים אזכרה, לימוד לבר מצווה, משניות לעילוי נשמת וכן הלאה יש להם לאן לפנות. תמיד ישנה כתובת יהודית חמה שממתינה למי שצריך ב'תחנת בית המדרש'.

כמה מרכזים כבר פעילים?

"בשלשת החדשים האחרונים הקמנו 15 בתי מדרש, ובקנה נמצאים עוד חמישה בעזרת השם". הפעילים עובדים בשיתוף פעולה מלא עם רבני היישובים: "אנחנו לא עוקפים את רב המושב, הכל בפגישה ובתיאום עם הרב. עד כה, לא נתקלנו ולו ברב אחד שסירב, להיפך הם סייעו לנו וביקשו עוד...

כך למשל הרב אילן סעדה ממועצה מקומית גזר, דפק על הבמה ביום שני האחרון והכריז כי כל מי שמעוניין להשתתף בשיעורי התורה הללו מוזמן. התוצאה – 12 בעלי בתים מקומיים הגיעו ללימוד".  

פרט לנו אילו יישובים משתתפים

בימי ראשון אנו נמצאים בפדיה ויציץ.

ביום שני ברמות מאיר ובישרש.

ביום שלישי במצליח וביד רמב"ם בהרחבה,

ביום רביעי בכפר שמואל, בעשרת ליד אשדוד, ובקיבוץ חולדה,

ביום חמישי בפתחיה, בית עוזיאל בחצב, ובקיבוץ שדות ים

בשישי בבוקר בגבעת ברנר.

 

המארגנים מסבירים כי השעות משתנות שכן לא הרי מושב בו כולם חקלאים וישנים מוקדם ומכאן שיש להתחיל את השיעורים בשעה מוקדמת, למושב בו תושביו הינם אנשי היי טק ושעותיהם הפנויות שונות.

 

האם יש היענות?

"ברוך ה' היענות מדהימה, ויש מקומות יוצאים מן הכלל כמו בית טוביה. במושב ישרש למשל, הגיע אחד הפעילים נעמד במגרש הכדורגל והציע לנערים ללמוד. במקומות נוספים שאנו פועלים כך אנו מקבלים את 'הכדור בראש'. כך היה גם בישרש. אבל שבוע לאחר מכן, הגיע הנער שהטיל את הכדור לבית המדרש כדי 'לצחוק על הדוסים'. בשבוע אחר כך הוא כבר הגיע עם החברים שלו, ואחרי חודש הוא כבר הגיע ללמוד באופן מסודר. באחד השבועות, הודיע לו אביו כי מתארגנת מסיבת יום הולדת לאמו בשעת השיעור, הנער לא רצה לוותר, אך האב הזכיר לו כי מדובר ב'כיבוד אם', והוא ניאות להגיע אך בתנאי שיוכל לחזור לאחר 10 דקות. לא חשבנו שהוא התכוון ברצינות, אך אז נדהמנו לראות אותו חוזר לבית המדרש כשהכיפה בכיסו - ללימוד כעבור אותם עשר דקות עליהם דיבר.

"בכלל התושבים והלומדים צמאים לדבר ה'. כשאנו מאחרים ב-2 דקות כבר מצפצפים הטלפונים שלנו – "השעה כבר 6:02 דקות, אנו כבר ממתינים... כך היה בבית עוזיאל במושב של הרב טימסטית, הגמרות כבר היו פתוחות והבעלי בתים כבר מחכים איפה אתם"?

 

הרב הראשי לישראל ביקר אצלכם

"נכון. בקיבוץ חולדה, עשה אחד התושבים דלתות ארון קודש לעילוי נשמת אחד המתפללים שלנו בעיר מודיעין.

באירוע שנערך לכבוד התקנת הדלתות המפוארות השתתפו הרב הראשי לישראל הגאון רבי דוד לאו שליט"א, ברמות מאיר התארח הרב מיכאל לסרי ועוד. הרבנים והרב הראשי מסייעים לנו מאד. צריך לזכור, שהמקומיים לא תמיד יודעים שיש בתי מדרש והנוכחות של הרב הראשי שאף מכריז על כך, נותנת להם את המידע החשוב הזה.

בנוסף, הרב הראשי שומע על הפערים הקיימים בין הציבורים השונים – לומדי התורה ותושבי היישובים והקיבוצים, על הפער הזה צריך לגשר, הרב מסביר כיצד ניתן לגשר על התהום הזו, כאשר הלימוד והדיבור המשותף עם האברכים הינם בוודאי חלק מהכלים שמסייעים לכך".