למה מגיעים 100 אנשים בכל מוצש לבית הכנסת איילת השחר במודיעין?

קרוב למאה אנשים מתכנסים מידי מוצאי שבת בבית הכנסת 'איילת השחר' בעיר מודיעין כדי להאזין לרב משה בוייאר המעביר סדנה בנושא חינוך ילדים.

התופעה המרתקת הזו אינה דבר המובן מאליו. "לא עשינו כמעט פרסום", מספר הרב אריאל וילנר מנהל סניף 'איילת השחר' בעיר מודיעין, "אבל זה עבר מפה לאוזן ואנשים החלו להגיע".

סדרת השיעורים החלה מיד לאחר החגים, והשבוע מתקיימת כבר ההרצאה השישית. משך ההרצאה – שעה וחצי, והאנשים הרבים יושבים מרותקים.

"האנשים שואלים שאלות ומשתתפים באופן פעיל בשיעור", מספר הרב וילנר, "הם גם מגיעים עם עטים ובלוקים כדי לסכם את שעיוריו של הרב. זו לא הרצאה מהסוג הפופולארי שאנשים באים לצחוק וללכת, זהו שווה ערך לקורס מעמיק, ומכאן הייחודיות של ההצלחה הגדולה".

הרב משה בוייאר הנחשב לשם דבר בעולם ההגות היהודית התפרסם כמי שמעביר הרצאות עמוקות ועשירות, המצליחות לרתק אנשים חרף עומקן. הגורמים הישירים להצלחותיו הרבות הן הבהירות בה ניחן והיכולת לפשט ולהעביר מסרים מורכבים, עמוקים, וחשובים לקהל רחב.

"מדובר במוצאי שבת, אנשים מגיעים לפעמים עייפים. אם המרצה יתן הרצאות בסגנון 'כתוב בספרים הקדושים' זה לא יתפוס, זה טוב אולי לדרשת קבלת שבת, לא לסדרה ארוכה הנמשכת חורף שלם".

הסדרה עוסקת כאמור בחינוך ילדים, מודיעין זו עיר צעירה וזוגות רבים, גברים ונשים חשים כי הם צריכים עצה וסיוע בסוגיה חשובה זו.

על מה מדבר הרב?

"ישנם אנשים רבים שמתחבטים בנושא של הסמכות ההורית. איך אני יכול לומר משהו לילד והוא יקבל אותו. זהו דבר שמציק מאד להורים. נושא נוסף נוגע לאוכלוסיית בעלי התשובה. איך אני מחבר את הילדים לתפילה, לבית הכנסת. השלב הזה, חייבים לדעת, אינו פשוט. לפעמים עלולים לעשות זאת בתוקפנות ואז הילדים נסוגים.

"באחת מהרצאותיו, הסביר הרב כי ילד לא תופס את כל המטען שההורים באים אתו אליו. צריך לתת לו לזרום, אבל בתוך מסגרת. כלומר להציב גבולות אך בתוכם לתת לו לנוע. אחרת הילד יחוש שהוא כבול באזיקים, ואת הפעולות יעשה בצורה מיכנית מבלי באמת לרצות לעשות זאת.

"דוגמא: ילד מלכלך את הבית, שובר משהו, והאב צועק. מה הצעקות האלו? הילד כלל לא נמצא בעולם בו מצוי האב. הוא מגיע מעולם מסויים אל ילד הנמצא בעולם אחר. הורה בן 30 מגיע אל ילד ומצפה שהוא יתנהג כבן לקבוצת השווים של גיל 30....

איך נולד הרעיון?

מודיעין היא עיר צעירה, ואנו נתקלים לא פעם בשאלות מן הסוג הזה. בנוסף אנחנו באיילת השחר מתעסקים עם קירוב, ובין המשימות שלנו אנחנו מתבקשים לייעץ כיצד יש לגשת אל הילדים במשפחות מן הסוג הזה.

העיר מודיעין, נמצא במקום הראשון והמאד לא מחמיא באחוז הגירושין שבישראל. הרב וילנר מסביר כי הדברים תלויים האחד בשני. היחס לילדים עשוי להשפיע על הזוגיות. אם אין אווירה נעימה בבית, אם החינוך לא נעשה נכון, הבית כולו מושפע, וכך גם הזוגיות.

לא רק אנשים דתיים, או חוזרים בתשובה מגיעים להרצאות מסתבר. פעילי איילת השחר מספרים על זוגות לא דתיים רבים שמגיעים לאירוע, חלקם מוציאים את הכיפה מתא הכפפות רגע לפני הכניסה לבית הכנסת, "זו סדרה שמיועדת לכולם, לכל מי שיש לו ילדים, ואותנו לא מעניין מה רמת הדתיות שלו".

מה התכניות לעתיד?

הסדרה הזו תשתרע על פני החורף, ותסתיים ב"ה בפורים. בקיץ אנו נפתח סדרה נוספת, כנראה בתחום הזוגיות. 

 

הסדרה מועברת בשידור חי, בכל מוצ"ש בשעה 19:30 בקישור הבא