הכנסת ספר תורה בקיבוץ דברת: קדושה פועלת רק במקום של אהבה

הכנסת ספר תורה התקיימה ביום חמישי [7.7] ביישוב דברת שבעמק יזרעל. ספר התורה הוכנס לבית הכנסת 'אהבת ישראל והתורה' שהוקם על ידי יעקב [קובי] אמריו, תושב היישוב 'דברת', מומחה לטיפול בשמנים ארומטיים, בסיוע עמותת איילת השחר בראשות הרב שלמה רענן.

 

דברת אינו קיבוץ דתי, מספר קובי, אך "אני החלטתי לקחת את הפרוייקט הזה לידיים". בקיבוץ יש שתי משפחות דתיות 'בהגדרה', משפחה שחזרה בתשובה, ומשפחתו של קובי. לפני מספר חדשים נפטרה רעייתו של קובי לאחר התמודדות קשה, והאירוע הטראגי דירבן אותו להתקדם עם בניית המקום הקדוש.

 

"אם לא האמונה הייתי מתפרק, חיינו ביחד 32 שנים. אני מאמין שהיא לומדת עכשיו עם הצדיקים למעלה, בינתים אנחנו צריכים לנקות את עצמנו, וכשיגיע הזמן שלנו גם אנחנו נעלה לשם", אומר יעקב בפשטות.

 

יעקב מרגיש שה' ייעד לו תפקיד וכך הוקם בית הכנסת בסיוע המועצה הדתית ועמותת איילת השחר. בבית הכנסת מתפללים מנחה וערבית וקבלת שבת בכל שבוע. השגת המנין אינה דבר קל, אך הגבאי מארגן אנשים גם מאזור ההרחבה של הקיבוץ "בדברים שבקדושה תמיד יש הפרעות, אבל כל קושי בשבילי הוא אתגר", אומר יעקב.

 

האם היתה התנגדות לבית הכנסת?

"הופתעתי מכך שכמעט ולא היתה. מזכירת הקיבוץ ישבה איתי ועזרה. היו שביקשו להקים בית כנסת רפורמי ולהם אמרתי, אם תרצו להקים בנפרד אין לי כל התנגדות. בית הכנסת שלנו יהיה בית כנסת מסורתי אורטודוקסי".

 

לבית הכנסת יש תקנון מסביר הגבאי, אך הוא פתוח לכולם. כל מי שרוצה לבא מתקבל בברכה אך כמובן צריך לכבד ולשמור למשל על הפרדה בין נשים לגברים, ולא לדבר בזמן התפילה וכדומה.

 

והאנשים מסתבר באים. בחג פורים האחרון פקדו את בית הכנסת לא פחות מ-100 אנשים, "זה מרגש אותי מאד, זה אירוע מכונן בחיים שלי חלמתי את זה במשך כל כך הרבה שנים והנה הוא התגשם", אומר קובי בהתרגשות.

 

בבית הכנסת נמסרים גם שיעורים תורה על ידי רב המגיע מחוץ ליישוב, אך הגבאי מאמין כי בהמשך מערך השיעורים יתפתח: "אנחנו לא כופים כלום על אף אחד, אנחנו רק מבקשים שתהיה במקום נקודת אור, נקודת קדושה".

 

ביום חמישי האחרון כאמור, התקיימה במקום הכנסת ספר תורה מפוארת.

 

את ספר התורה תרמה עמותת איילת השחר: "הרב שלמה רענן אדם מיוחד מאד, עניו שעוזר לנו ומסייע בכל עת. אני גם רוצה לציין לטובה את הצוות שלו, הוא בחר אותם מתברר אחד אחד", אומר יעקב. איילת השחר תרמה לבית הכנסת מלבד ספר התורה את הספסלים לישיבה, ריהוט, ארון קודש, מזגנים, מטבח, ועמוד שליח הציבור.

 

אירוע הכנסת ספר התורה נפתח בתפילת מנחה במועדון לחבר בשעה 18:30. זו הפעם הראשונה שמתפללים שם מנחה מאז שהוקם הקיבוץ אומר קובי בחיוך, אני עושה הכל בשקט באהבה. הקדושה יכולה להיות רק במקום שיש בו אהבה.

 

משם יצאה תהלוכה דרך הקיבוץ, על השביל המרכזי דרך ביתו של יעקב, שם הוציא בנו את ספר ההפטרות שנכתב לזכרה של אמו. ספר ההפטרות הובא אל ספר התורה ואת שני הספרים ליווה הקהל אל בית הכנסת.

 

את התהלוכה ליווה רכב מיוחד שניגן שירים והפיק אלומות אור צבעוניות.

 

נשאו דברים באירוע, ראש המועצה, מזכירת הקיבוץ, מזכיר שטח ההרחבה, הגבאי יעקב אמריו ואחד הרבנים.