בית כנסת חדש ב'כפר מנחם': הכל החל בזכות לימוד בחברותא

כפר מנחם הוא קיבוץ מתנועת הקיבוץ הארצי השומר הצעיר בשפלת יהודה, כ-9 ק"מ מגדרה.כפר מנחם הוקם לראשונה כמושב בשנת 1935 על ידי קבוצת פועלים בשם "ארגון מנחם" (על שם מנחם אוסישקין) שנתארגנה ברחובות. עם פרוץ מאורעות 1936 המקום נעזב ונהרס בידי הערבים‏ [ויקיפדיה].

סיפורו של בית הכנסת בכפר מנחם מתחיל עם רצונם של שלשה מתושבי ההרחבה בקיבוץ, להקים בית כנסת.

חרף התנגדות עזה מצד החברים, טענו השלשה כי 'הזכות לקיים פולחן היא זכות יסדו חוקתית, ועל כן על הרשויות וגופי השלטון המקומיים החובה לאפשר לתושבים ביישוב לממש את זכותם זו ככל שלא יהיה בכך לפגוע באופן בלתי מידתי באינטרסים אחרים של היישוב או של תושביו".

השלשה עתרו לבית המשפט המחוזי לעניינים מנהליים בבאר שבע, לפני כשנה באמצעות עורכי הדין מירום, כדי שיורה לרשויות להקים את בית כנסת בקיבוץ.

השלשה ציינו כי בהרחבה מתגוררים כיום 150 משפחות ועל כן לא ניתן עוד להותיר את ההרשאה לקביעת מטרות מבני הציבור בידי חברי הקיבוץ בלבד.

בית המשפט ביקש מן הצדדים לנסות להגיע להידברות, ולבסוף הגיעו הצדדים למתווה כי יוקצה מבנה לצורך בית תפילה בתנאי שלא יפגע במרקם החילוני של היישוב.

בשלב הזה נכנסה עמותת 'איילת השחר' בראשותו של הרב שלמה רענן לתמונה, וכמו בעוד עשרות קיבוצים ויישובים, עזרה לחלום בית הכנסת להפוך למציאות.

לבית הכנסת נתרם ריהוט, ואף ספר תורה אותו נידב יהודי לונדוני, וכך ב- 08.6.6102 ט' אדר א התשע"ו נחנך בית הכנסת "אוהל מנחם" בכיתת התנ"ך ב"צפית".

באירוע השתתפו הרב הראשי לישראל הרב דוד לאו שליטא, הרב הראשי לרחובות הרב הגאון ר' שמחה הכהן קוק,  הרב רענן שלמה יו"ר ארגון אילת השחר ורב המועצה הרב משה עמר. דר. מטי צרפתי הרכבי ראשת המועצה בירכה אף היא.

האירוע כלל תהלוכה מרהיבה כמוה לא ידע הקיבוץ מעודו וריקודים משותפים של פעילי "איילת השחר" חרדים, וקיבוצניקים חילונים שביחד ששו ושמחו ונתנו כבוד לתורה.

 

DPP_0057 DPP_0107 DPP_0120 DPP_0128 DPP_0136 DPP_0141

 

הרב הראשי לישראל הרה"ג ר' דוד לאו שליט"א התקבל בהתרגשות על ידי חברי הקיבוץ וראשי המועצות באיזור שציינו כי כבוד גדול עבורם לארח את הרב הראשי. הרב לאו שהתכבד גם בקביעת המזוזה בבית הכנסת החדש, ציין בנאומו בהתפעלות את מסירות הנפש של החברים שלא חסכו כל מאמץ כדי לקומם בית תפילה במקום מושבם.

"לא ראינו שבארבעה ביולי רוקדים אזרחי ארצות הברית עם ספר החוקים, העם היהודי רוקד עם ספר התורה כי זו מהותינו זו תעודתינו", אמר הרב הראשי.

יו"ר עמותת 'איילת השחר' הרב שלמה רענן אמר "הכל החל בזכות לימוד תורה בחברותא של יהודי אחד, ראו מה כוחה של תורה".

במקום הופיעו חברים מקיבוצים נוספים בסביבה, ואחד מהם, מקיבוץ 'בית קמה', אמר: בניית בית הכנסת בקיבוצי בית קמה תסתיים בקרוב, ונצטרף לאותה חברות עילית שלקיבוצים שכבר זוכים להקצות משטחם להשראת השכינה.

חבר קיבוץ נוסף אמר: מה שקורה כאן הערב אינו דבר מובן מאליו. לא לכולנו היה קל עם ההחלטה הזאת ובסופו של דבר הושגה פשרה, ומעתה אנו זוכים כמו יהודים רבים וטובים במקומות אחרים לבית כנסת משלנו שיקרא שמו בישראל 'בית מנחם', והוא ישמש אותנו לא רק בימים הנוראים כי אם גם  בשבתות ובשאר ימים טובים.

 

רגע מרגש ומרומם במיוחד היה כאשר ילדי הקיבוץ והאורחים נעמדו ליד ארון הקודש החדש ושרו יחד "המלאך הגואל יברך את הנערים".

ד"ר מטי צרפתי הרכבי התכבדה בהסרת הלוט מעל שלטואמרה בנאומה: "חנוכת בית כנסת בקבוץ חילוני הוא אירוע מיוחד המעיד על סבלנות וסובלנות, על פתיחות וקבלת האמונה של האחר.

"הרצון והצורך של חלק מחברי הקהילה לחזק את שורשי היהדות במסגרת של חברה חילונית ובקבוץ המזוהה עם השומר הצעיר אינה מובנת מאליה.

"מעבר להיבטים הדתיים, בית כנסת הוא מקום מפגש והתכנסות חברתית של הקהילה בחגי ישראל ואני מקווה, שהמפגשים הללו יעצימו את קהילת כפר מנחם ויסייעו בגיבוש הזהות המתחדשת של הקהילה המורחבת. מאחלת לכולנו חודשי אדר של שמחה רבה ושנזכה לאווירת אחווה ורעות –"הנה מה טוב ומה נעים שבת אחים גם יחד אמן".