מה היה החודש בבתי הכנסת?

כמידי חודש מוגשים לכם הידיעות והחדשות שארעו עם בתי הכנסת השונים בארץ ובעולם. רגעים שמחים יותר ושמחים פחות, וגם הצעות לסיורים, סיקור ארועים, ועוד. הרשימה פתוחה ודינמית וכל המעוניין מוזמן להוסיף, להגיב, או להעיר.
 
רגעים עצובים שעברו החודש על בתי הכנסת 
 
עימותים בחיפה: אחת הערים הבודדות בהם הצליח הציבור החרדי לגבור על חילוקי הדעות והוויכוחים הפנימיים ולרוץ ברשימה משותפת לכל העדות והחוגים לבחירות הקרובות, הינה העיר חיפה.
בטרם נסגרו הרשימות, גובשה רשימה משותפת ל'אגודת ישראל' המייצגת את הציבור החסידי, ל'דגל התורה' המייצגת את הציבור הליטאי ולתנועת ש"ס.
אלא שכעת מתברר כי גם שם האווירה עכורה וכעת כל השלום שהושג במחי עבודה מאומצת נמצא על כרעי תרנגולת וזאת בשל עימותים שפרצו ביממה האחרונה בין הקהילות השונות בעיר.
המדובר הוא על ויכוח ישן לכאורה בנוגע לשליטה בבית הכנסת הגדול בחיפה שצץ אמש והתעורר מחדש ומאיים להצית את העיר השקטה.
 
שטפונות קשים פקדו את מדינת קולרדו בסוף השבוע החולף.
שליח חב"ד במדינה, הרב ישראל וילהלם, מנהל בית חב"ד באוניברסיטת קולורדו סיפר שבית הכנסת נסגר והפנה את המתפללים לבתי כנסת בעיר דנבר. כך מדווח אתר חב"ד שטורעם. הוא קיווה לקיים את התפילות בלובי בית-חב"ד.
רב נוסף נאלץ להתמודד עם השטפונות: יעקב בורנשטיין מלונגמונט, פונה יחד עם ממשפחתו מביתם בשעה 3:00 לפנות בוקר. ית חב"ד שהוא מנהל הוצף מים, וברגע האחרון השליח הצליח להציל את ספרי התורה, החומשים והסידורים. הוא ארז מספר חפצים, כולל הקיטל, ונס עם בני ביתו למקום בטוח.
 
ולרגעים משמחים יותר
 
בית הכנסת נחנך במעמד קייס הקהילה בכפר סבא זימרו, ראש העיר, ועד הקהילה, חברי הקהילה ותושבים.
 
עיריית כפר סבא חנכה יחד עם עמותת 'שמירת אורות' בית הכנסת חדש לקהילה האתיופית המתגוררת במרכז העיר. בית הכנסת הוקם לרווחתן של משפחות המתגוררות במרכז העיר ושאינן יכולות להגיע לבית הכנסת הנוסף הממוקם במרחק רב מהם במזרחה של העיר בשכונת יוספטל. בית הכנסת נחנך בטקס חגיגי ומרגש במיוחד במעמד קייס הקהילה בכפר סבא זימרו, 12 קייסים נוספים שהגיעו מכל רחבי הארץ, ראש העיר, מנכ"ל העירייה, ועד הקהילה, חברי הקהילה ותושבים.

הטקס לחנוכת בית הכנסת היה מרגש מאד במיוחד לנוכח העובדה שבני הקהילה התפללו במשך זמן רב בבית כנסת ארעי שהוקם במקלט עירוני.
 
כיפה 
אני מאמין שכשחילוני חובש כיפה ורוצה להיכנס למקום קדוש זה מראה על יראת כבוד, כשדתי חובש כיפה זהו סמל לשמירת מצוות. יש איתי כיפה בכיס לכל מקרה שאקלע למקום קדוש

בית כנסת 
בכל סניף אני בודק איפה אמקם את בית הכנסת ובכל סניף שלי יש בית כנסת פעיל

תפילה 
אבא שלי אוסף ברכבו אנשים ב04:00 לפנות בוקר ומסיע אותם כדיי לקיים מניין בבית כנסת. זו אחת מבין המצוות הרבות שאבי מקיים וזה מסמל עבורי את הערכים והכבוד שיש לאמונה ולאלוהים
 
יותר מ-100 אלף יהודים התפללו ביום כיפור ב-335 מוקדי תפילה של "בית הכנסת הפתוח" שהתקיימו במאהלים, מבני ציבור ובתי חב"ד. מדיווחים שהתקבלו למטה הפרויקט מתקבלת תמונה של גידול נאה במספר המשתתפים בכל מקום שהופעל הפרויקט, הפועל זו השנה השישית.
כזכור, המייחד את בתי הכנסת הפתוחים הוא הדגש ששמים המארגנים ליצירת אוירה טובה, נעימה ומסבירת פנים דווקא לקהל שאינו מורגל בביקורים בבית הכנסת בכל ימות השנה, ובאים לתת מענה לרצון של אלפי יהודים לחגוג את ראש השנה ויום כיפור בצורה מסורתית והלכתית, הגם שאינם שומרי תורה ומצוות. בנוסף להסברה על מהלך התפילה, נערכו מפעילי בתי הכנסת עם כיפות וחוברות תפילה מיוחדות המותאמות לבאים. כל העזרים לפרויקט סופקו על-ידי המרכז לעזרי שליחות של צעירי חב"ד.
 
תילי תילים של מילים נכתבו על קתדרלות וכנסיות מפוארות ברחבי העולם. לרגל החגים הגיע הזמן להקדיש כמה מילים על בתי הכנסת היפים בעולם. בקישור תמצאו תמונות מרהיבות של בתי הכנסת הגדולים והיפים בעולם.
 
מעניין
 
לקראת השבת הקרובה, שבת פרשת נח, פותחים ארגון 'ירוק עכשיו' ועמותת 'טבע עברי' זו השנה החמישית בתחרות קהילה ירוקה ובה תחל, זו השנה הראשונה גם תחרות 'בית הכנסת הירוק'.
בתחרות ייבחנו בתי הכנסת בתחומים של מחזור עלונים בעלי "תו ירוק", שימוש בנורות חסכניות, נגישות לנכים, ניצול מי המזגנים, שימוש בכלים רב פעמיים, הפרדת ומחזור פסולת, שיעורים או מפגשים קהילתיים בנושאים רלוונטיים  וכדומה. ראו על כך ידיעה נפרדת.
 
בגלל התייקרות המחירים?  בשורה של מקרים שאירעו לאחרונה, נגנבו בקבוקי עראק מבתי כנסת במקומות שונים ברחבי הארץ. גבאים בבתי הכנסת מעריכים כי התייקרות מחירי המשקה האלכוהולי היא הסיבה לתופעה החדשה.
 
בבאר שבע, אירע לפני כשבועיים מקרה במהלכו נגנבו עשרה בקבוקי עראק שהוחזקו בבית הכנסת. גבאי בית הכנסת שהגיע מוקדם בבוקר למקום, גילה את גניבת בקבוקי המשקה וקופות הצדקה.
 
בראיון לאחד מכלי התקשורת סיפר הגבאי כי במשך כל שנותיו כגבאי בבית הכנסת, הוא לא נתקל במקרה שכזה.
 
הנטורופתית שרה בר אשר קוראת לכם להפסיק לדחוף לילדים ממתקים בבתי הכנסת. ואם חייבים? לפחות בלי צבעי מאכל 
כעת, לאחר שצברנו שעות של תפילה בבית הכנסת הגיע חג הסוכות ובן זוגו חג שמחת תורה, והגיע גם הזמן לערוך חשבון נפש לכמות הממתקים שילדינו צברו במהלך שהותם בין כתלי בית הכנסת. אך לפני כן, אני משחררת צפירת הרגעה לכל הפולנים שביננו. זה בסדר שהילדים אוכלים ממתקים אך זה לא בסדר לחשוב שילדים וממתקים הם שני מילים נרדפות. לכן, אל תגידו שלא קורה כלום אם אוכלים ממתקים פעם בשנה. נו, באמת!? אתם לא רציניים. הם אוכלים ממתקים פעם בשנה!? בואו נעשה חישוב שנתי.
 
"האם שמתם לב שיותר נשים מגיעות לבית הכנסת עם ’ארבעה מינים‘?", שאל הרב לאו בעמוד הפייסבוק שלו וציין כי "לנשים יש חלק בבית הכנסת והן מבקשות להשתלב בו עד כמה שאפשר"
הרב בני לאו, רב קהילת הרמב“ן בירושלים, כותב היום (א‘) כי לדעתו ”המרחב של בית הכנסת חדל להיות טריטוריה גברית. לנשים יש חלק בו והן מבקשות להשתלב בו עד כמה שאפשר“.
הרב לאו כתב בעמוד הפייסבוק שלו: ”האם שמתם לב שיותר נשים מגיעות לבית הכנסת עם "ארבעה מינים"? בשנים עברו היו רק נשים בודדות שהגיעו עטורות בארבעה מינים לבית הכנסת. אולי בזכות פרופ' ורד נעם שעוררה את הנשים לקיים את המצווה באופן מהודר ולנענע את הלולב בהלל עם הציבור“.
 
דווקא בעת הזו בה עם ישראל הולך ומתגבש לו בתוך שלל עדות ומנהגים זה הזמן לצבור אומץ וללכת לבקר באחד מבתי הכנסת הפחות מוכרים לנו. ש"י ויצמן עם המלצה טובה ליום הכיפורים.
 
תוכלו להסתובב בהם, לפנות ימין ושמאל, להרים את המבט לעבר הנברשת, להציץ מעזרת הנשים וכמעט לגעת בארון הקודש - והכל בלי לצאת מהבית. רגע לפני יום כיפור, גם אם אינכם נמנים על המתפללים, הצטרפו לסיורים הווירטואליים בבתי הכנסת הכי יפים בירושלים. כתבה ראשונה בסדרה.
 
"עלוני בתי כנסת" או "עלוני שבת" הפכו כבר מזמן לתופעה מוכרת בציבור הדתי לאומי: עלונים של מספר עמודים, בהם לא רק דברי תורה, אלא גם פרסומות ואף לעיתים כתבות וראיונות. אך למרות שהציבור הדתי לאומי פתוח מאוד לשילובן של נשים בחברה, בפוליטיקה ובכלכלה, משום מה דווקא בעיתונות המגזרית הן כמעט ואינן מופיעות – אם כי חל שיפור הדרגתי
 
כמה זמן לוקח לאדם למצוא את בית הכנסת שלו? לפעמים חיים שלמים לא יספיקו, הוא יכול לנוע מהיכל להיכל, להחליף מקומות מגורים ורחובות ולנוע שם לבתי כנסת, להחליף בין המניין האשכנזי לזה הספרדי ואז לקרליבך ולמניין התימני ועדיין ירגיש לא נוח. ומהו בכלל הקריטריון לאותה תחושה של מציאת המרחב המתאים, כזה בו האדם נותן לעצמו את האפשרות לאבד את המבט החיצוני, להיסחף לתוך התפילה האישית מתוך ביטחון. לנוע פנימה והחוצה מתפילת הרבים אל תפילת היחידי באותו רצוא ושוב בין עצמת הניגון המשותף לבקשה האישית, הזעירה לפעמים, על הבריאות והפרנסה וכאבי הראש ושלומם של ההורים?
 
60  בתי-הכנסת של קראון-הייטס. תיעוד מקיף ומיוחד
לצד בית הכנסת המרכזי של חב"ד ליובאוויטש בקראון הייטס, הלוא הוא בית הכנסת ובית המדרש של הרבי בבית חיינו 770, קיימים עוד שישים! בתי כנסת פעילים ברחבי השכונה.