חדשות בתי הכנסת, אב תשע"ג

מידי חודש מוגשים לכם הידיעות והחדשות שארעו עם בתי הכנסת השונים בארץ ובעולם. רגעים שמחים יותר ושמחים פחות, וגם הצעות לסיורים, סיקור ארועים, ועוד. הרשימה פתוחה ודינמית וכל המעוניין מוזמן להוסיף, להגיב, או להעיר.
 
רגעים עצובים שעברו החודש על בתי הכנסת 
 
מכת כתובות הנאצה על מקומות קדושים בבת-ים לא נפסקת: עשרות מתפללי בית הכנסת ברחוב חביבה רייך בבת-ים נחרדו לגלות בבוקר יום השבת צלבי קרס ענקיים מרוחים בספריי שחור על דלתות בית הכנסת. 
מיד במוצאי שבת הזעיק גבאי בית הכנסת את המשטרה שגבתה ממצאים מהשטח ופתחה בחקירה.
 
 
בחודשים "יש לנו תחושה קשה שמזלזלים במה שקורה כאןלמרות שזאת הפעם הרביעית האחרונים רוססו כתובות נאצה נוספות כנגד היהדות במקומות שונים בעיר וחייבים להתייחס לנושא הזה ברצינות, כאילו מדובר בפעולת טרור כנגד יהודים, לא פחות". את הדברים הקשים אומר מיקי מושקוביץ, גבאי בית כנסת 'האוהל' ברחוב הוורדים בבת ים, שהושחת שוב בשבוע שעבר, כשהפעם חלונותיו נופצו וצלבים גדולים רוססו על קירותיו.
 
 
ורגעים שמחים יותר
 
 
העירייה תעתיק את בית הכנסת של הרב יוסף שלום אלישיב ז"ל לשכונת רמת שלמה, שם מתגוררים נכדיו של פוסק הדור הליטאי. בציבור החרדי מעריכים שהמהלך הוא מתנה של ראש העירייה ניר ברקת לחרדים לקראת הבחירות המוניציפאליות.
 
לאחרונה שלחה העירייה אדריכל ואנשי מקצוע כדי לבדוק את הקרוואן שבו פועל בית הכנסת ולבדוק אם אפשר להעביר אותו ממקומו. בדיקות נוספות נעשו גם במגרש שאליו בית הכנסת אמור לעבור. העיתוי, לקראת יום השנה הראשון למות המנהיג הליטאי, מצטייר אצל החרדים כמתנת בחירות של ברקת. "אין ספק שביום שהקרוואן יעבור, ובכל העיתונים החרדים יראו תמונה של ברקת, זה יעשה לו רק טוב", מעריך עיתונאי מהמגזר.
 
 
ריח השריפה עדיין מורגש סמוך לבית הכנסת בוודמונט, קונטיקט, העומד ריק ושומם מאז שלהבות כילו אותו לפני כחצי שנה
אולם, מעז יצא מתוק, וביום ראשון התאספו 150 חברי הקהילה להנחת אבן פינה לבית כנסת חדש שיעמוד בסמוך למבנה הישן.
הרב וילהלם מעריך שהבניין יעמוד על תילו בעוד כשנה וחצי. גם שני ספרי התורה שנפגעו בשריפה יתוקנו עד אז. שני הבניינים - החדש והמקורי - יתחברו לאולם אחד שיכיל בקרבו מוזיאון יהודי המספר את סיפורה של קהילת וודמונט במשך הדורות. עלות הבנין: מיליון וארבע מאות אלף דולר.
 
 
במהלך השבת שוב נחרדו מתפללי בית הכנסת מקדש מלך ברחוב חביבה רייך בבת ים כשגילו צלבים שרוססו על קירות בית הכנסת. מדובר בפעם השנייה שבה חולל בית הכנסת ובמקרה התשיעי של חילול בית כנסת בעיר בחדשיים האחרונים.
אולם הפעם, היה למתפללים קצה חוט בנוגע לזהות המבצע. בעקבות האירוע הקודם, התקינו המתפללים מצלמה נסתרת ובמוצאי השבת גילו כי היא תיעדה את המרסס בפעולה. המתפללים העבירו את הסרטון למשטרה וזו עצרה חשוד במעשה שקשר עצמו למעשים המיוחסים לו.
 
בשעה טובה הושלם השלד של בית כנסת חב"ד במזכרת בתיה. המבנה העומד על כ-350 מ"ר, מאופיין בארכיטקטורה מרשימה המותאמת לסביבה המשומרת. שילוב של ימים עברו עם עיצוב חדשני

המבנה ישמש גם כמרכז לפעילות העניפה המתקיימת במושבה, וישנה ציפיה גדולה של התושבים להשלמתו של המבנה.
 
 
במשך חצי שנה שיפצו תלמידי מכינת 'לוד' את בית הכנסת דוסא שנשרף לפני עשרים שנה על ידי ערבים. עכשיו הוא חוזר לפעילות מלאה.
מאות מתושבי לוד השתתפו בהכנסת ספר תורה מרגשת לבית הכנסת דוסא בעיר ששוקם אחרי שפורעים ערביים שרפו אותו. בית הכנסת הממוקם בשכונת נוה ירק ראה תהפוכות רבות מאז הקמתו בשנותיה הראשונות של המדינה. בזמנו, הוא היה מרכז רוחני לרבים מתושבי העיר, חזנים וקוראים בתורה בבתי כנסת בעיר למדו את החזנות בבית כנסת.
 
מעניין
 
הסוף לתפילות בצד הדרך או באמצע הפקק: על כביש 6 נחנך בית כנסת נייד, בין מחלף בקה לעירון בכיוון צפון. המנכ"ל מבטיח בית כנסת גם בכיוון ההפוך, והרב יצחק דוד גרוסמן שיזם את הפרויקט, אומר כי "אין ספק שבית הכנסת יגן ויסוכך על הכביש ונוסעיו".
הסוף לתפילה המסוכנת בצד הכביש: חברת "דרך ארץ", המפעילה את כביש 6 ("חוצה ישראל"), הקצתה מבנה נייד שישמש את הנהגים המבקשים לעצור להתפלל על אם הדרך בשעת הנסיעה. ביוזמת רבה של מגדל העמק הרב גרוסמןחנכו השבוע רבנים ונציגי החברה את בית הכנסת, בתפילת מנחה חגיגית במיוחד.
 
בעקבות התחייה הרוחנית המחודשת של הקהילה היהודית בעיר אוזגורוד שבאוקראינה, ולאחר 70 שנות נתק ואימה קומוניסטית, התקיימה השבוע חתונה ראשונה והיסטורית באולם וברחבת בית הכנסת העתיק והמפואר על ידי הרב מנחם מענדל וילהלם.