מה היה החודש בבתי הכנסת?

כמידי חודש מוגשים לכם הידיעות והחדשות שארעו עם בתי הכנסת השונים בארץ ובעולם. רגעים שמחים יותר ושמחים פחות, וגם הצעות לסיורים, סיקור ארועים, ועוד. הרשימה פתוחה ודינמית וכל המעוניין מוזמן להוסיף, להגיב, או להעיר.
 
 

רגעים עצובים שעברו החודש על בתי הכנסת 

 
על פי התקשורת הטורקית, בפשיטה של המשטרה המקומית על שני בתים בחודש פברואר, נמצאו למעלה מ-20 קילו של חומר נפץ. בדיווח אף נאמר כי החשודים כננו לבצע הפיגועים בשגרירות האמריקנית באנקרה, בבית הכנסת במחוז בלאד באיסטנבול ובמוזיאון בעיר
לפני כחודש בקפריסין, בית המשפט הרשיע אדם במעורבות בתכנון פיגוע נגד מטרות ישראליות באי, מטעם חיזבאללה. חוסאם טאלב יעקוב, בעל אזרחות לבנונית-שוודית, נמצא אשם בחמש מתוך שמונה הסעיפים בהם הואשם - בהם חברות בארגון פשע וקשירת קשר. השופטים הגדירו את הארגון כ"בלתי חוקי", וכי לפסק הדין עשויות להיות השלכות חמורות על הארגון, שהכנסתו לרשימה השחורה של האיחוד האירופי נשקלת בימים אלו
 
מתפללי בית הכנסת טוענים כי ניתנה להם הבטחה בעבר כי המבנה הסמוך למתנ''ס אלי כהן ישמש בית כנסת. העירייה מצדה טוענת כי מעולם לא ניתנה הבטחה כזו וכי מתפללי בית הכנסת השתלטו על נכס עירוני, שאמור לשמש גן ילדים.
 
 

בהקשר ליום השואה:


כמדי שנה, שב נשיא המדינה שמעון פרס להזכיר ביום הזיכרון לשואה ולגבורה את סבו שנרצח על-ידי הנאצים יחד עם קהילתו בשריפה שהוצתה בבית הכנסת על כל יושביו.

"
לזכר בני משפחתי שנטבחו עם 2,060 בני קהילתם בעיירה וישנייבה באוגוסט 1942, על-ידי הנאצים ועוזריהם בני המקום, אשר ריכזו את תושבי העיירה בבית כנסת שהיה עשוי מעץ ורצחו אותם באכזריות בירי ובשריפה: סבי, צבי (הירש'ל) מלצר, הלך בראש הקהילה עטוף בטליתו, ישר אל בית הכנסת שהוצת על-ידי הנאצים", אמר בפתח טקס "לכל איש יש שם" במליאת הכנסת.
 
יממה לאחר שבברלין, בירת גרמניה, הוצבו מציבות זיכרון ברחוב בו עמדו בתי כנסת יהודים לפני השואה, נדהמו התושבים לגלות כי המצבות שהונחו הושחתו באופן קשה על ידי אלמונים.
הקמת המציבות היתה חלק ממיזם מיוחד של ארגונים יהודים יחד עם ממשלת גרמניה במטרה להנציח את עשרות בתי הכנסת שהיו בגרמניה.
 
אחד מבתי הכנסת העתיקים באזור דמשק שבסוריה נבזז, חולל בצורה מחפירה והועלה באש במהלך סוף השבוע האחרון - כך דווח ב'קול ישראל'.
לאחר שפורסמו תמונות בית הכנסת השרוף החלו חילופי האשמות בין כוחות המשטר הסורי למורדים.
 
 
ברחוב חלקת יואב בביתר עלית פרצה שריפה בבית כנסת 'עטרת צבי', צוותי כיבוי וחובשים מתנדבים מארגון 'איחוד הצלה' סניף 'ביתר' פועלים במקום לכבות את האש

עד כה לא ידוע על נפגעים באירוע, וטרם ידועה רמת הנזק לבית הכנסת ולתשמישי הקדושה

המתנדבים מפנים מהמקום גם את ילדי הת"תים והגנים הסמוכים, כדי למנוע פגיעות משאיפת עשן

מתנדבי 'איחוד הצלה' סניף ביתר שעברו קורס כיבוי ומוסמכים לטפל במקרים אלו, סייעו לשני הכבאים שהגיעו לבדם, להשתלט על השריפה.
 
ההזנחה והסחבת נמשכו עשרות בשנים בנושא אישור השיפוץ של בית הכנסת עין גנים. משאושר הצורך ומשאושרו התקציבים לבסוף, הם לא הועברו והעזובה וההזנחה של בית הכנסת בעין גנים והפקרתו הנמשכת הם בושה שרשומה על שם עיריית פ"ת.
 
אדם שביקש להנציח את הוריו, שילם 50 אלף שקל לבניית ארון קודש. חקירה סמויה העלתה, שהארון עלה רק 22 אלף שקל. לבסוף, התורם קיבל מחצית סכום התרומה, והגבאי סולק מתפקידו.
 
בית המשפט בניו יורק גזר ביום שישי האחרון 10 שנות מאסר על אדם שתכנן להטמין חומרי חבלה ולפוצץ בתי כנסת במנהטן.
מדובר באחמד פארחני, מהגר אלג'ירי בן 28, שעל פי המשטרה תכנן לפוצץ בית כנסת וכנסיות במנהטן באמצעות הטמנת חומרי חבלה ומטעני נפץ. לדברי חוקרי המשטרה הוא עשה בשל "התעללות יהודית במוסלמים ברחבי העולם". אזרח אמריקאי ממוצא מרוקני בן 21 נוסף בשם מוחמד ממדוח הואשם  יחד עימו. הדיונים בעניינו עדיין בעיצומם.
 
 

ולרגעים משמחים יותר

 
כשעה לפני כניסת החג התקבצו כ-350 יהודים בהיכל בית הכנסת "בית מנחם" החדש והמפואר בנובוסיבירסק לחגוג את ליל הסדר.
ילדי בית הספר אור אבנר שרו את שירי החג, קראו את ברכות ראש העיר והמושל ליהודי העיר. רב העיר והשליח הרב זלמן זקלס ברך את המסובים והסביר לקהל את כל כללי הסדר.
בזמן הדלקת הנרות, כובו המקרפונים והתחיל סדר כהלכתו בהדלקת נרות על הנשים והתחילו בסדר פסח ברוב פאר והדר וברוב עם.
 

לרגל יום הבהיר י"א ניסן, הקרין בית חב"ד קריית שמואל (חיפה) את הוידאו החדש של JEM "להביט מעבר למסך". עשרות מתושבי הקריה נעמדו אחרי תפילת ערבית לצפות בוידאו. מודעות צבעוניות סיפרו מראש על המאורע ● הקרנת הוידאו היתה ברחבת בתי הכנסת האשכנזי "הרומנים" והספרדי "הרשב"י" בקריית שמואל ב', מקום בו מתפללים עשרות רבות מתושבים השכונה הדתית לאומי, מנחה ומעריב
 
 

מעניין

 

 

ביום חמישי, ה-21/03/2013, התקיימה בבית הספר לארכיטקטורה באוניברסיטת אריאל הרצאת אורח של האדריכל פרופ' דוד מ. קאסוטו בנושא: ''העיצוב הפנימי של בתי הכנסת בחצי האי האיברי לפני הגירוש''.
 
מי שחולף בשכונות העיר מודיעין בשנים האחרונות לא יכול להתעלם מלא מעט שלדים של בתי כנסת הנמצאים בתהליך בנייה ממושך. התופעה רווחת בעיקר בשל העובדה שחברי הקהילות בבתי הכנסת השונים הם מי שמממנים בדרך כלל מכיסיהם את עלות הבנייה, שמתקדמת, לפיכך  בעיקר בהתאם לקצב איסוף התרומות.
הבעיה החלה כבר בתכנון המקורי של העיר,כאשר המתכננים  לא הביאו בחשבון שרבע מאוכלוסיית העיר תהיה דתית/מסורתית, ויידרשו לשירותה עשרות בתי כנסת בכל שכונה.
כך קרה, ועדיין קורה בפועל, שתושבים המבקשים להתפלל מוצאים עצמם יושבים בכיתות בתי ספר, בגני ילדים, ובשאר מקומות מאולתרים, כאשר הבעיה מחריפה בחגי ישראל, בהם גם אוכלוסיה שאינה נוהגת בשגרה לפקוד את בתי הכנסת, מגיעה לתפילות.
 
הוא גם רב וגם מעצב אופנה. הרב יוסל טיפנברון (23) נבחר על ידי מגזין האופנה הגברי למתלבש הטוב ביותר באירוע פרסי האופנה הבריטיים: "אין סיבה שדתיים לא יתלבשו היטב", הוא אומר.