חדשות בתי הכנסת

כמידי חודש מוגשים לכם הידיעות והחדשות שארעו עם בתי הכנסת השונים בארץ ובעולם. רגעים שמחים יותר ושמחים פחות, וגם הצעות לסיורים, סיקור ארועים, ועוד. הרשימה פתוחה ודינמית וכל המעוניין מוזמן להוסיף, להגיב, או להעיר.  

 

רגעים עצובים שעברו החודש על בתי הכנסת


דרום תל אביב: מהגרים חוגגים ומשתכרים בבתי הכנסת

 

תופעה עגומה בדרום תל אביב: מהגרים סודנים ואריתראים עורכים מסיבות ריקודים ואירועים בבתי כנסת בשכונות, אליהם הם פולשים שלא כחוק. רק במוצאי השבת האחרונה התעוררו שכני בית הכנסת ”יסוד המעלה“ בדרום תל אביב, לקול מוסיקה וריקודים שבקעו מבית הכנסת, שם התקיימה מסיבת חתונה של מהגרים מסודן. "סיוט לילי מתמשך", מגדירה זאת מאי גולן, תושבת השכונה. "טוענים שמותר להם לעמוד ולהתחתן שם ולעשות ככל העולה על רוחם. כשניסתה תושבת השכונה לצלם, תקפו אותה ורדפו אחריה עד לביתה. כשהגיעו תושבי השכונה ופעילי 'עוצמה לישראל' לעזור לה כלאו האריתראים את אחד הפעילים בפנים ואיימו עליו כשהם שיכורים“, היא מספרת.

 
 

בדרום ת"א הפגינו במחאה על חילול בתי הכנסת בידי מסתננים

בעקבות ההפקרה המתמשכת של בתי הכנסת בדרום תל אביב, ופגיעות חוזרות ונישנות מצד המסתננים האפריקאים, הפגינו אמש תושבים מדרום תל אביב בסמוך לבית הכנסת ברחוב מסילת ציון 60.
בהפגנה השתתף גם ח"כ לשעבר מיכאל בן ארי שגדל בשכונות ופעיל בסוגיית המסתננים מספר שנים. בנאומו בהפגנה אמר בן ארי כי בשל אזלת היד של הרשויות, המסתננים משתלטים על המדינה מבפנים. "בהתחלה הם השתלטו בית בית, אח"כ שכונה שכונה, ועכשיו זה בית כנסת בית כנסת", אמר בן ארי. "השתלטו על בית כנסת בעכו, השתלטו בראשון לציון ועכשיו השתלטו על בית כנסת בתל אביב".
 
 

סוריה: בית הכנסת העתיק נהרס בקרבות האוויריים

בית הכנסת העתיק ביותר בסוריה, בית כנסת 'אליהו הנביא' שברובע ג'ובאר בסמוך לדמשק, נהרס בסוף השבוע במהלך קרבות בין כוחות הבטחון הסורים למורדים – כך דיווחו אמש כלי תקשורת מקומיים. סרטון שהופץ על ידי כוחות האופוזיציה מראה את המבנה והנזק הרב שנגרם לו לאחר שהאזור הופצץ בידי כוחות הצבא. בסרטון נראה גם שלט המוצב במקום, ובו נכתב כי זהו "בית הכנסת של אליהו הנביא".
 
שני אזרחים אמריקנים הואשמו בסוף השבוע האחרון בהשלכת בקבוקי תבערה לעבר בתי כנסת בניו ג'רזי. על פי דיווחי כלי תקשורת מקומיים, אחד הנאשמים, אנתוני גרזיאנו, הואשם בתשע עבירות, בהן אף עבירה של ניסיון לרצח, וזאת, בגין מקרה שאירע לפני כשנה בו השליך בקבוק תבערה לעבר ביתו של רב יהודי שהתגורר עם משפחתו בדירה שמעל לבית כנסת בעיר וגרם לפציעתו.
 
בית הכנסת היחידי באושוויץ בסכנה: אוד מוצל מאש, בית הכנסת שנבנה בתקופת השואה הנמצא בעיירה אושווצינים, לא הרחק ממחנה ההשמדה אושוויץ, ואשר פועל עד עצם היום הזה, נמצא בסכנת קריסה. כך גילתה השבוע רשת החדשות "פוקס ניוז". מסתבר שפגעי הזמן ומזג האוויר נתנו את אותותיהם במבנה הרעוע שבו שוכן בית הכנסת ופגעו ביסודות המבנה.
 
ורגעים שמחים יותר
 
עשרות חברי ההנהגה הצעירה שיפצו אתמול (6/3) את בית הכנסת המרכזי בשכונת נווה שאנן בדרום ת"א. השלב הבא: איסוף תרומות בסך שישים אלף שקלים לשיפוץ בית הכנסת.
 
בחצר, שנמצאת ברחוב הברזל סמוך לכותל הקטן והיתה בעבר סמל לדו־קיום בין יהודים למוסלמים בעיר, התיישבו בשנים האחרונות משפחות יהודיות. המשפחות מעוניינות להקים במקום בית כנסת לשימושם. במסיבת עיתונאים שארגן 'מוסד אל־אקצה להקדש ולמורשת', שיזם את המאבק המצד הפלסטיני, טען השייח' עכרמה צברי שהקרקע שייכת לווקף (ההקדש המוסלמי), וכל בנייה עליה היא הפרת בעלות וגזל. מדריך הסיורים הירושלמי הרב ישראל גליס טוען לעומת זאת שהחצר נרכשה בידי הפילנתרופ היהודי נתן שטראוס בתקופת המנדט הבריטי, אחרי שתושבי ירושלים טענו בפניו שהם אינם מורשים להתפלל בכותל המערבי.
 
באמצע שכונת נווה ירק בלוד ניצב בית כנסת שסגור יותר מעשר שנים. כעת הגרעין התורני בעיר רוצה לשקם את המקום, והתושבים מתנגדים. השייח' עאדל אלפאר: "צעירי השכונה לא יהיו מוכנים לקבל את זה" הגרעין: "לא חוששים".
 
"אנו יוצאים במבצע מיוחד של שיקום ובנייה מחדש של כל בתי הכנסת ברחבי מרוקו", כך מסר מלך מרוקו, מוחמד ה-6, בהודעה מיוחדת ששלח למשתתפי טקס חנוכת בית הכנסת הגדול בעיר פס שנחנך בשבוע שעבר בהשתתפות רבני הקהילה היהודית במרוקו ונציגים בכירים מצמרת השלטון.
 
מאבקים
בימים אלו מתנהל מאבק קשה על הקמת בית כנסת בקיבוץ מעיין ברוך, קיבוץ חילוני בצפון, בו לא נבנה מעולם בית כנסת. לאחרונה החלו לשווק במקום קרקעות להרחבה. בין המצטרפים להרחבה, היה שמעון הדרי מאמן קבוצת הכדורגל הפועל עכו, מליגת העל, שהגיע למקום לפני כשמונה חודשים.

תלונות נגד בניית בית כנסת ברחבת הכיכר בכפ''ס
תושבים רבים ממרכז כפר סבא פנו השבוע בתלונה על עבודות הנעשות מטעם חב''ד ברחבת הכיכר 4 מאחורי בנק הפועלים. הטענה היא כי במקום חנות הממוקמת ברחבה בונה חב''ד בית כנסת.

 
רוצים לקנות דירה? גם אם תבדקו קודם טוב-טוב את התוכניות העירוניות בשכונה החדשה שבה אתם רוצים להתגורר, אם מדובר בתוכניות על הנייר - החלטה עירונית עלולה להפוך את הקערה על פיה. כך, לפחות, קרה ברובע ט"ז באשדוד.

ארוע מיוחד

בתום שלש שנות פעילות של תיעוד בתי הכנסת בראש העין, התקיים אתמול [10/3] אירוע מסכם בבית הכנסת נווה אפק שבשכונת נווה אפיקים.
בינואר 2008 יצאה עיריית ראש העין במיזם ייחודי, מאתגר ומרתק של תיעוד תולדות העיר מתקופת המנדאט הבריטי ועד ימינו. מיזם זה מתבצע בעזרת צוות מתנדבים, אשר גויס מתוך הקהילה, ועבר סדנת הכשרה בת ארבעה מפגשים שכללו ליווי של צוות מקצועי.
 
הוחלט על ידי עירית ראש העין שבכל שנה יבחרו מספר נושאים לתיעוד ולחקר בעיר, כגון מבנים היסטוריים, אתרי מורשת, פעולות ראשי היישוב לדורותיו והתפתחות הנוף העירוני. החומר הרב שנאסף נקלט בארכיון ההיסטורי של העיר, שהוקם בחודש מאי 2009. שם הוא מעובד ומאוחסן באמצעים שונים (כולל דיגיטליים), הדרושים כדי לשמרו ולהנגישו לקהל הרחב. תיעוד בתי הכנסת ביישוב והצגת המידע והצילומים שנאספים במסגרת הפרויקט נערך בשיתוף פעולה עם פרופ' עוז אלמוג וד"ר תמר אלמוג, עורכי אתר אנשים ישראל.
 
את העבודה ריכזה במשך השנים גברת יסכה רווה, ובתי הכנסת צולמו על ידי הצלם אילן פורת ומתנדבים רבים מרחבי העיר השתתפו במיזם התיעוד במהלכו רואיינו מאות אנשים, וצולמו אלפי תמונות. את הארוע ליוו מדעית כאמור, הפרופסור עוז אלמוג, וד"ר תמר אלמוג מאוניברסיטת חיפה, שאף העלו את כל החומר לאתר אנשים ישראל – האתר לחברה הישראלית שבעריכתם.
 
במהלך הערב נשא דברים ראש העיר מר משה סיני, אחד מרבני העיר, והפרופ' והד"ר אלמוג. בגליון הבא, נערוך כתבה מורחבת בה יועלו דברים מתוך ערב מיוחד זה.