חדשות בתי הכנסת

כמידי חודש מוגשים לכם הידיעות והחדשות שארעו עם בתי הכנסת השונים בארץ ובעולם. רגעים שמחים יותר ושמחים פחות, וגם הצעות לסיורים, סיקור ארועים, ועוד. הרשימה פתוחה ודינמית וכל המעוניין מוזמן להוסיף, להגיב, או להעיר.

 
רגעים עצובים שעברו החודש על בתי הכנסת 
 
בית כנסת בשכונת נווה שרת במושבה זכרון יעקב הושחת השבוע (רביעי, 6.2) בידי אלמוני או אלמונים, שציירו צלבי קרס על קירותיו.
מפקד תחנת זכרון יעקב , סנ"צ שמעון בן שבו, אומר כי ניידת סיור של משטרת זכרון יעקב  הוזעקה למקום, וכי בסריקה איתרו השוטרים שישה צלבי קרס.
יצויין כי מוקדם יותר היום מצא תושב זכרון יעקב כי אלמוני צייר צלב קרס על מכוניתו, והמשטרה חוקרת כעת באם יש קשר בין האירועים. החקירה נמשכת.
 
זוהי המציאות שגילו חברי ההנהגה הצעירה של הבית היהודי, שסיירו בצהריים בשכונות דרום ת"א, יחד עם חברת הכנסת איילת שקד. "אנו מזועזעים לראות בתי כנסת שהיו פעם פעילים ושוקקי חיים סגורים ונטושים, בחלקם הצבע מתקלף מהקירות ובאחרים התקרה נהרסה. בע"ה נפעל לשיקום השכונות".
 
טרגדיה בירושלים: רב בית כנסת, תושב שכונת נוה יעקב בירושלים, נפצע בצהריים לאחר שנפל מסולם באתר בנייה סמוך לבית הכנסת. דניאל קצנשטיין, חובש 'איחוד הצלה' שהגיע ראשון לזירה סיפר: "כשהגעתי ראיתי כי רב בית הכנסת מוטל סמוך לסולם באתר בניה בסמוך לבית הכנסת".
 
האנטישמיות בארצות הברית עדיין לא מרימה ראש ביחס לממדיה במדינות אירופה, אולם מתפללי בית הכנסת "בני חיים" במוריסון שבקולורדו מתמודדים מזה תקופה ארוכה עם תופעת האנטישמיות שפקדה את שכונתם.
במהלך השבוע שעבר רוססו פעמיים צלבי קרס על שלט בחזית בית הכנסת בני חיים.
 
ורגעים משמחים יותר
 
עיצוב שמזכיר שילוב בין מוזיאון מודרני לבית אופרה, אולם תפילה עגול שמכיל מאות מקומות ישיבה, עשרות כיתות לימוד, משרדים וחדרי משחקים לילדים - כך נראה בית הכנסת הראשון שנבנה בניו יורק ב-50 השנה האחרונות, בהשקעה של עשרות מיליוני דולרים.
 
עוד על בית כנסת מיוחד זה
 
שש שנים המתינו יהודי מנהטן ליום הזה - והוא הגיע: בית הכנסת בכיכר לינקולן שנבנה בעלות של 50 מיליון דולר נפתח בשבת האחרונה לקהל הרחב מדובר למעשה בחידוש של בית הכנסת הישן שנבנה בסמוך למיקומו החדש לפני למעלה מ-40 שנה. רב הקהילה הוא הרב שאול רובינסון שפעל למען בנייתו המחודשת של בית הכנסת.
 
בית הכנסת "בית תקווה" בנורת' יורק שבטורונטו יזכה לקבלת מימון מהמשרד לביטחון הציבור, כדי להתקין אמצעי אבטחה להגנה מפני פשעי שנאה. על כך מדווח אתר שלום טורונטו.
סכום הסיוע שיקבל בית הכנסת עומד על 32,769 דולר, והוא ניתן במסגרת תכנית הסיוע הפדרלית לקהילות הנתונות תחת איום של פשעי שנאה על רקע דתי או גזעי.
 
 
הטקס התרחש בעיצומה של הסערה אבל גם הרוחות והפסקות החשמל לא מנעו מעשרות מתושבי השכונה להגיע לאירוע המרגש באוהל שהוקם במגרש שבו יוקם בית הכנסת בשכונה. בלטו בנוכחים נציגים של כל הזרמים ביהדות; תושבים ממוצא תימני - מראשוני התושבים בשכונה, וכן נציגים מארגון "צהר", שחרת על דגלו להוות גשר בין חילונים לדתיים, ומארגן מדי שנה תפילות במרכז הקהילתי בליווי הנחיות והסברים הלכתיים למתפללים במהלך התפילה. כן הגיעו נציגי העירייה, נציגים מתנועת חב"ד ושכנים מכובדים מהשכונה - נשיא לשכת המסחר, עו"ד אוריאל לין, יורם גלובוס, ורבים נוספים.
 
לוחמי הטאליבן עשו בה שמות, טרוריסטים אסלמיסטים רצחו שם מאות ילדים ללא נקיפות מצפון, אך היום צ'צ'ניה הופכת למדינת צעירים מודרנית עם נשיא אוהב יהודים וישראל שהזמין את ארקדי גייאדמק עם משלחת ישראלית להניח את אבן הפינה לבית הכנסת החדש בצ'צ'ניה.
 
מעניין
 
איחוד בתי הכנסת פרסם "קול קורא" לרבני וגבאי ביהכנ"ס בארץ, בבקשה לציין את יום הזיכרון לחללי צה"ל שמקום קבורתם לא נודע, אשר נקבע בז' באדר.
בקול הקורא, נאמר, כי "בסימן שנת ה- 65 להקמתה של המדינה היהודית בארץ ישראל היא מדינת ישראל, נעלה את זכרם, נדליק נרות נשמה ונתפלל לעילוי נשמותיהם של חללי מערכות ישראל שמקום קבורתם לא נודע".
 
בתי הכנסת הפתוחים בתל אביב, הפותחים את שעריהם בפני חילונים גמורים ומוצהרים, צוברים תאוצה והופכים לתופעה מרתקת בעיר ללא הפסקה. מה סוד הקסם שמצליח לעבוד, היכן שבתי הכנסת המסורתיים נכשלו?
 
"על כל צד לזכור כי בית המקדש השלישי יבנה רק על ידי אהבת חינם", כך סיים בשבוע שעבר פאול שטרק, שופט בבית המשפט לתביעות קטנות בירושלים, את פסק הדין הדוחה תביעת פיצויים שהוגשה בגין לשון הרע.