מה היה החודש בבתי הכנסת?

כמידי חודש מוגשים לכם הידיעות והחדשות שארעו עם בתי הכנסת השונים בארץ ובעולם. רגעים שמחים יותר ושמחים פחות, וגם הצעות לסיורים, סיקור ארועים, ועוד. הרשימה פתוחה ודינמית וכל המעוניין מוזמן להוסיף, להגיב, או להעיר.
 
 

רגעים עצובים שעברו החודש על בתי הכנסת 

 
בדלת האחורית: גורמי רווחה בעיריית פתח־תקוה, שהעבירו חוסים מהוסטל "סיגליות" בעיר למגורים זמניים ביפו לצורך שיפוץ המבנה, נדהמו לגלות: למקום ששופץ פלשו אזרחים והקימו בו בית כנסת ללא היתר. גורמים בכירים בעירייה הורו לפעול בהליכים פליליים ומנהליים נגד מפירי החוק לכאורה. מעדויות שהגיע ל-mynet עולה, כי עובד בכיר באגף הרווחה העירוני ניגש לפני ימים אחדים למבנה ההוסטל הממוקם ברחוב סיגליות בעיר, על מנת להאיץ את תהליך החזרת 16 החוסים שהועברו, כאמור, זמנית למבנה חלופי עד לסיום השיפוצים במקום.
 
אנטישמיות בצרפת: ביום שישי בבוקר ניסה אלמוני להצית בית-כנסת בפריז, כאשר הצית את דלת הכניסה האחורית של בית הכנסת. הרב שניאור לובצ'יק, רב בית הכנסת, סיפר, כי "מדובר בנס אמיתי. סמוך לדלת שהוצתה עמדו רהיטים, והאש היתה עלולה להתפשט במהירות אל תוך בית הכנסת. איתרנו את האש מיד בהתחלה ובחסדי שמים הצלחנו למנוע את התפשטותה. שום דבר לא יעצור אותנו מלהמשיך להתפלל בבית הכנסת והתפילות של שבת התקיימו כסדרן".  כאות הזדהות עם מתפללי בית הכנסת, הגיעו בערב שבת לרחבת בית הכנסת עשרות חברי מועצת העיר, רבנים ומנהיגי דת מכל הדתות - שהביעו את מחאתם על הפגיעה במקומות קדושים.
 
 
מאות תושבים חתמו על עצומה המתנגדת להקמת בתי כנסת על מגרשים בשכונות העיר שהיו מיועדים לגני ילדים. יו"ר עמותת 'מודיעין חופשית', אבי אלבז: "אפליה לטובת הדתיים". העיריה: "הקצאת השטחים נעשית על פי הצרכים הקהילתיים".
 
 

ורגעים משמחים יותר

 
 

 
למרות מזג האוויר הסוער וגשם הזלעפות שירד על העיר תל אביב, הצטופפו אמש מאות תושבים חילוניים ומסורתיים משכונת רמת אביב ג' בתל אביב, על מנת לחנוך את הנחת אבן הפינה לבית הכנסת הראשון שייבנה בשכונה - אשר ייקרא בית הכנסת "כלל ישראל".
את בית הכנסת החדש יזם תא"ל בצה"ל ונשיא התאחדות התעשיינים צביקה אורן אשר עמל 12 שנים על מנת לזכות ולראות את בניית בית הכנסת לטובת תושבי השכונה, אשר עד עתה לא היה להם בית כנסת בסמיכות.
אורן אשר פתח את טקס הנחת אבן הפינה אמר בדמעות כי גם בשמחות המשפחתיות האישיות שלו הוא לא התרגש כל כך. 
 
הקהילה היהודית בפודגוריצה שבמונטנגרו קיבלה לראשונה בהיסטוריה שטח להקמת בית כנסת – כך סיפר אתמול ז’סה אלפנדרי, המשמש כנשיא הקהילה היהודית במונטנגרו.
לדבריו, ההתחלה כבר נראית מבטיחה. "בית הכנסת קיבל מיקום יפה מאוד, ממש במרכז העיר פודגוריצה, בירת המדינה. הקרקע הוענקה לקהילה היהודית במתנה ותהיה בבעלותה במשך 99 השנים הבאות, מה יהיה אח”כ? אנחנו לא דואגים".
 
נחתם ביקורו של נשיא הקונגרס העולמי של יהודי גאורגיה מר גבריאל מירלשוילי בטביליסי, בבירת גאורגיה. במשלחת השתתפו אנשי אקדמיה לצד אנשי עסקים ובהם מנכ”ל הקונגרס מר אהרון אלשווילי ושגריר ישראל לשעבר מר שבתאי צור. ההישג המרכזי של הביקור הוא התחייבות הממשלה לשימור ושיפוץ בתי הכנסת ובתי עלמין במדינה. חברי המשלחת ובראשם נשיא הקונגרס מר גבריאל מירלשוולי נפגשו עם ראש ממשלת גאורגיה בידזינה איוואנישווילי ועם שרים וחברי פרלמנט בכירים.
 
בהשתתפות מאות מתושבי השומרון ומרכז הארץ, ובמעמד הרב הראשי לישראל, ראש המועצה האזורית שומרון ויו”ר הקואליציה, נחנך השבוע בישוב שבי שומרון בית כנסת ספרדי לזכרו של הרב מאיר חי, שנרצח לפני שלוש שנים בדרכו מלימוד תורה לילדים לביתו בשבי שומרון. הטקס התקיים ביום השנה השלישי להירצחו, והוא נפתח בתהלוכת ספרי התורה מבניין בית הכנסת הזמני לבניין בית הכנסת החדש.
 
קהילת פר"י בניילס חוגגת בימים אלו את שיפוצו של בית הכנסת. הקהילה ייחלה לשיפוץ כבר 10 שנים. בשנה שעברה כמה תורמים החליטו להרים את הכפפה, ולבצע אותו הלכה למעשה - כך מספר השליח הרב אליעזר הרשקוביץ. התוצאה ברוכה: הבית הפך למרכז יהדות שם יתפללו, ילמדו ויחגגו בצוותא אנשי הקהילה, במקום מרווח.
 
שבעים שנה אחרי שבית הכנסת בעיר ורנה בולגריה נסגר בהוראת השלטונות השבוע הוא שב ונפתח ע"י השלוחים בעיר, יוסי ורחלי הלפרין לאחר מאבק ארוך ומתמשך. מבנה בית הכנסת שוקם ושופץ בשנים האחרונות, הוגדר כאתר שימור הסטורי ותוכנן שיפתח בו בית קפה. במשך מספר שנים, נאבקו השלוחים יחד עם יהודי העיר על מנת שהמקום ישוב וישמש כבית כנסת  לפני כחודשיים אושר לקבל את המקום, בעבור שכירות חודשית.
 
 

מעניין

 

 

הליכה לבית הכנסת משפרת את המצב הרפואי ואף גורמת לירידה בתחלואה, כך עולה ממחקר חדש של ביטאון ההסתדרות הרפואית IMAJ.
המחקר, שהובא הבוקר ב'הארץ', בחן ממצאים על אורח חייהם של 1,287 ישראלים יהודים מעל גיל 50 כפי שנאספו במחקר שבוצע בין 2004 ל-2006 בעשר מדינות באירופה ובישראל.
ד"ר ג'ף לוין, מהמכון לחקר הדת באוניברסיטת ביילור שבטקסס, שביצע את ניתוח הנתונים העלה כי הליכה לבית הכנסת הינה גורם מנבא לשיפור במצב הרפואי.