החודש בבתי הכנסת

כמידי חודש מוגשים לכם הידיעות והחדשות שארעו עם בתי הכנסת השונים בארץ ובעולם. רגעים שמחים יותר ושמחים פחות, וגם הצעות לסיורים, סיקור ארועים, ועוד. הרשימה פתוחה ודינמית וכל המעוניין מוזמן להוסיף, להגיב, או להעיר.
 
רגעים עצובים שעברו החודש על בתי הכנסת 
 
60 שנה אחרי שנפתח מרחפת סכנת סגירה מעל בית הכנסת הוותיק 'בן פורת יוסף' ברחוב מוהליבר בחולון, לאחר שהתברר כי מקימיו לא ביצעו שינוי יעוד למבנה. לדברי המתפללים, מדובר במבנה בעל חשיבות גדולה לשכונה ועבר עשיר ויהיה זה עוול להרוס אותו. "משפחה מקומית הקדישה את המבנה לפני 60 שנה להנצחת בנם שנפל במלחמה, וזה היה רצונם. לא ייתכן שבגלל בירוקרטיה העירייה תפסיק עשרות שנים של מסורת יהודית", הם אומרים.
 
תושב ניו יורק הודה אתמול (ג') בקשירת קשר לפוצץ בתי כנסת בעיר בכוונה "להעביר מסר של הפחדה" לקהילה היהודית המקומית. האיש, אחמד פרחני בן 27, הוא אחד משני חשודים שנעצרו במאי 2011 בפשיטת משטרה, וכונה "טרוריסט מבית" שבא לנקום על עוולות שנעשו למוסלמים ברחבי העולם. סעיף האישום הוגש נגדו על פי חוק מדינה מיוחד שהתקבל אחרי התקפות 11 בספטמבר. במסמכים שהציגו לבית המשפט נאמר שפרחני התכוון להעמיד פני יהודי כדי לחדור לבית כנסת ולהטמין בו פצצה.
 
תנועת חמאס מזהירה את ישראל מפני ביצוע התכנית לשפץ את בית הכנסת "תפארת ישראל" בעיר העתיקה בירושלים.
הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בעיריית ירושלים אישרה לא מכבר את שיקומו של בית הכנסת הנמצא ברובע היהודי בעיר העתיקה. בית הכנסת “תפארת ישראל”, שנחנך בשנת 1872, נהרס במהלך מלחמת העצמאות
 
בעקבות מבצע 'עמוד ענן' קיימנו ביומן ערוץ 7 היכרות עם ההיסטוריה היהודית של עזה, ומסתבר שיש לנו הרבה מה ללמוד.
 
בית כנסת נטוש בשכונת חליסה הפך גם הוא מקום מפגש לשתיינים ונרקומנים. מדובר בבית כנסת שעם השנים ירד בו מספר המתפללים עד שהפך ללא פעיל. מאז הוא נעול אולם ניתן להיכנס אליו דרך החלונות. לדברי יו"ר המועצה הדתית, הרב אבי ויצמן, מדי ערב מתגודדים בו טיפוסים שליליים, צורכים סמים ושותים אלכוהול, ועושים כל מיני מעשים שהשתיקה יפה להם. במקום לשמר את בית הכנסת ולחדש אותו, הוא הפך מוקד לפעילות עבריינית
 
בעקבות המבצע בעזה, הורתה בסוף השבוע האחרון משטרת ניו יורק על הגברת האבטחה בבתי הכנסת – כך דווח ביום שישי האחרון ברשת התקשורת סי. בי. אס.
 
מאבק בצפון תל אביב בין תושבי שכונת נופי ים, נגד עמותה המזוהה עם חב“ד, המבקשת להקים במקום בית כנסת בשטח ציבורי. התושבים טוענים כי בית הכנסת ישנה את צביון השכונה, אך בעמותה טוענים כי הוא ישרת גם מסורתיים
 
 
ורגעים משמחים יותר
 
התוכנית לשחזור בית הכנסת 'תפארת ישראל' ברובע היהודי שבירושלים העתיקה מתקדמת בצעדי ענק, ולאחר שהשבוע היא אושרה על ידי הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בעיריית ירושלים, אושר היום התכנית בוועדה המחוזית. זאת, אחרי שישים וחמש שנים בהן עמד בית הכנסת בשיממונו, מאז נחרב בידי חיילי הלגיון הערבי עם כיבושו של הרובע היהודי ועזיבתו של אחרון מגיני הרובע את אדמת ירושלים העתיקה.
 
מאות תושבים השתתפו במוצ"ש פרשת וישלח בהכנסת שני ספרי תורה ל'בית הכנסת הפתוח', במרכז ספורט וקהילה שברחוב חדרה 22 בשכונת אם המושבות בפ"ת.
 
במלאת 140 שנה לבית הכנסת "חיזוק אמונה" בבולטימור שבארצות הברית, חיפשו נציגי בית הכנסת אמן מוזאיקה להכנת דגמים בהשראת ימי בריאת העולם, אותו יבצעו עם הקהילה בבולטימור. קשר שנוצר בארץ בין המורה לאומנויות בבית הספר "אומנויות" באשקלון, טובה שפרן, לאלן קאהן זאגר מבולטימור העלה את שיתוף הפעולה בין היוצרת האשקלונית לנציגת בית הכנסת, לאורל פרידמן.

מעניין
 
ערב חג הגאולה י"ט כסלו, ראש השנה לחסידות, מפרסם עיתון 'המודיע' כתבה מרתקת ונרחבת הסוקרת את קסמו של בית כנסת חב"ד במאה שערים, שם דולים מתורת החסידות. במוקד הכתבה, על דמותו הייחודית של הגה"ח רבי פנחס לייביש הרצל שליט"א משפיע בית הכנסת ומשפיע אנ"ש בירושלים
 
איך אהוד בנאי מצא את עצמו משמש כגבאי בבית כנסת אשכנזי בגבעתיים? הכל התחיל ממניין אחד וקידוש אחד, שגרמו לו להתאהב. פרק מתוך הספר "זה המקום". באתר זה התפרסם ראיון נרחב עם בנאי סביב ענין  זה.