מה היה החודש בבתי הכנסת?

 

כמידי חודש מוגשים לכם הידיעות והחדשות שארעו עם בתי הכנסת השונים בארץ ובעולם. רגעים שמחים יותר ושמחים פחות, וגם הצעות לסיורים, סיקור ארועים, ועוד. הרשימה פתוחה ודינמית וכל המעוניין מוזמן להוסיף, להגיב, או להעיר.
 
רגעים עצובים שעברו החודש על בתי הכנסת 
 
 
בית המשפט המחוזי ביטל השבוע את החלטת מועצת העיר מחודש פברואר 2009 להקצאת קרקע עבור עמותת בית הכנסת הספרדי המרכזי ''סוכת שאול''. בכך קיבלה השופטת יהודית שיצר את העתירה שהגישו כ-50 תושבים המתגוררים ברחוב רבנו תם והאזור, בראשותה של עו''ד יוהנה מיכאלי  מדובר במאבק ארוך שהתחיל עוד בשנת 2005, כשהעירייה החליטה להעביר את הקרקע לעמותה. בהתחלה היא ניסתה לעשות דרך בקשה לאיחוד וחלוקה אולם ועדת הערר המחוזית ביטלה את ההחלטה. לאחר מכן הקצתה את הקרקע לעמותה ללא כל הליך. לאור המלצת בית המשפט התחייבה העירייה לנהל הליך מלא של הקצאת קרקע.
 
כחודש וחצי לאחר הפיגוע הרצחני בבולגריה, בו נהרגו חמישה ישראלים, המשטרה המקומית תגברה את האבטחה סביב בתי-הכנסת, בתי-חב"ד ומקומות בהם שוהים ישראלים.
שגריר ישראל בבולגריהישראל כמיסה, מספר בראיון וידאו בלעדי לאתר כיכר השבתעל האבטחה ועל יום הפיגוע. "יש מקום לומר באופן ברור שיש שינוי מהותי במערך האבטחה של בולגריה ברמת הפנים, ובדגש רב בכל נוכחות יהודית, ישראלית", אומר כמיסה., "לאו דוקא לאורך החוף, או עיר הבירה - אלא בכל מקום שישנה נקודה יהודית, וכמובן סביב בית השגריר ובתי יהודים".
 
מגרון – הסוף: משרד הביטחון החל בצהריים (רביעי) להרוס ולפנות את שני מבני הקבע האחרונים שנותרו במאחז – בית הכנסת והמקווה. פינוי שני המבנים נעשה על אף לחץ כבד שהפעילו המתנחלים, אישי ציבור והרבנים הראשיים על משרד הביטחון להימנע מהריסת מבני הדת ולהסתפק באטימתם. אולם, לאחר קבלת תשובות מגורמים משפטיים הוחלט כי החלטת בג"ץ איננה מאפשרת את השארת המבנים במאחז שפונה בשבוע שעבר.
 
עוד על הרס בית הכנסת במגרון:
 
על אף ההבנות עם גורמים בהתיישבות ולמרות מכתבו של הרב שלמה עמאר, משרד הביטחון הרס היום את בית הכנסת ואת מקווה הטהרה במגרון.
 
תגובות נזעמות להריסת בית הכנסת במגרון: חתן פרס ישראל, הרב חיים דרוקמן אמר הערב כי זוהי "רשעות החוק". לדבריו, "איש לא היה מעז להרוס מסגד גם בשם שלטון החוק". מועצת יש"ע הודיעה כי "מדובר בהרס בחסות בג"ץ". איוולת זו מכוונת רק כלפי מבני דת יהודיים. ההריסה מתבצעת למרות פניית הרב הראשי לישראל, שלמה עמאר, לראש הממשלה, בנימין נתניהו, בה ביקש למצוא פתרון משפטי שיאפשר את השארת בית הכנסת, המבנה האחרון שנותר מהמאחז.
 
סגן ראש המועצה האזורית מטה בנימין אל"מ במיל מוטי יוגב מקווה שעד לכניסת החג, בית הכנסת של מפוני מגרון יעמוד על תילו.בראיון לערוץ 7 הוא מספר כי "בצער רב ובכאב לב עמדנו מול הנחרצות של גורמים משפטיים של משרד הביטחון שפירקו את בית הכנסת והמקווה במגרון עילית. העמדנו בשבוע שעבר בסיוע משרד הביטחון אוהל לטובת התפילה ואנחנו מקווים שהמבנה עצמו יהיה מוכן עד כניסת החג".
 
ורגעים שמחים יותר
יו"ר איחוד בתי הכנסת והקהילות בארץ ובתפוצות, אליעזר שפר אומר בראיון לערוץ 7, כי יש עליה במספר הממפללים בבתי הכנסת בישראל ויותר נשים מגיעות להתפלל.
 
"לקראת ראש השנה תשע"ג הבאה עלינו לטובה אוכלוסיית המתפללים מונה כמיליון וחצי אנשים נשים וילדים המתפללים בכ-10,500 בתי כנסת בכל רחבי המדינה.כמחצית מבתי הכנסת הם בעלי סגנון חרדי: חסידי, ליטאי, ספרדי וכמחצית הם בעלי סגנון ואופי דתי לאומי ועדות המזרח מסורתי

גבאי בתי הכנסת מונים כ-53,000 אנשים, רובם ככולם בהתנדבות העוסקים בצרכי ציבור באמונה. רבים מהם נבחרים אחת לשנה.
72% מכלל היהודים ביקרו בשנה האחרונה בבתי הכנסת.32% מהגברים פוקדים את בתי הכנסת מדי יום ביומו. 52% מתפללים בבתי הכנסת בשבתות ובחגים בלבד.61% ביקרו בבית הכנסת  באירועים מיוחדים כמו שמחות ואזכרות. 24% לא מבקרים בבית הכנסת.
 
אלפים רבים יפקדו את בתי הכנסת בעיר בערב ראש השנה ובמהלך החג עצמו. מספר המתפללים הרב ביותר יהיה במהלך יום החג עצמו, כשיתקעו בשופר בבתי הכנסת. אם בעבר היו בעיר כמה בתי כנסת מרכזיים, הרי שבשנים האחרונות יש בכל שכונה בית כנסת מקומי, ובסך הכול 275 בתי כנסת ברחבי העיר כולה. מאות מתפללים פוקדים מידי שנה את בית הכנסת המרכזי היכל אליהו הנביא בקריית-שפרינצק ובבית הכנסת המרכזי בשכונת ורדיה. יו"ר המועצה הדתית אבי ויצמן: חשוב מאוד שהגבאים ידאגו להציב שומר על המתפללים כי אי-אפשר לדעת מה זוממים נגדנו
 
השבוע יצא לדרך קמפיין פרסומי ארצי לפרויקט "בית הכנסת הפתוח" שע"יצעירי אגודת חב"דבמסגרתו יופעלו בו זמנית בתי כנסת מיוחדים לציבור הרחב בימים הנוראים. לאחר גידול מרשים בשנים האחרונות, צפוי השנה להישבר שיא חדש, כשבמסגרת הפרויקט יופעלו 300 מוקדי תפילה שיערכו בכל רחבי הארץ בהשתתפותם של למעלה מ-100,000 מתפללים.
 
בית הכנסת נבנה בימים אלו ביישוב איתמר בו נטבחה באכזריות רבה משפחת פוגל בליל שבת בעת שישנו. מנהלה של העמותה לקידום ופיתוח היישוב איתמר, מר אוהד גדות, אומר, 'בית הכנסת מוקם אך ורק ביידיים יהודיות, כמו בית המקדש, רק פועלים יהודים משתתפים בבניה, אנו מקווים שעד ראש השנה נסיים את השלד של המבנה ונוכל להתפלל בבית הכנסת 'היהודי'.
 
בכירי העירייה בבלארוס חתמו על הסכם לבניית מרכז תרבות יהודי יחודי במקום שבו פעל והתגורר החפץ חיים זיע"א בראדין. על ההסכם חתמו בכירי העירייה המקומית יחד עם שר התיירות סטס מז'ניקוב ושגריר ישראל בבלארוס יוסף שגל. 
 
הקהילה היהודית במצרים מכחישה דיווחים, לפיהם בית הכנסת העתיק 'אליהו הנביא', יהיה סגור השנה בימים הנוראים, לראשונה זה 180 שנה בפרסומים שונים דווח כי בית הכנסת באלכסנדריה, העיר השנייה בגודלה במצרים, יהיה סגור מסיבות ביטחוניות בראש השנה ויום הכיפורים.
 
 מעניין
המחאה החברתית פוסחת על בתי הכנסת בתעריפי הימים הנוראים: המחיר הממוצע לכיסא בבית כנסת בישראל עומד על 570 שקלים. בירושלים ובגבעת שמואל: למעלה מ-1,000. כל הנתונים
 
בין כל ההכנות לחגי תשרי בימים אלו, שוקדים גבאי בתי הכנסת על תוכנית מיוחדת לילדים כיצד לדאוג שהם לא ירעישו בזמן התפילות והשקט ישרור בבתי הכנסת.  'לדורות' הוצאה לאור הפיקו בימים אלו רעיון מנצח, מחזור תפילה לילדים. המחזור המופדס על נייר כרומו איכותי מביא בתוכו שלל קטעי תפילות המתאימות לילדים.
 
בעולם הדתי קיים נוהג מוכר: לפני בר מצווה או חופה, ניגש החתן לחנות תשמישי הקדושה הקרובה למקום מגוריו ובוחר אביזרים חיוניים כמו השקית שבה יינשאו הטלית והתפילין. בלא מעט בתים חילוניים קיים נוהל זהה; בדרך כלל מדובר במתנה שמוענקת לחתן הטרי. היזמת אמנדה קרמר, אישה דתייה, לא מוכנה ללכת עם הזרם. משימתה בחיים היא להפוך את העולם ליפה וצבעוני יותר, ואביזרים מסורתיים לא יעצרו אותה. "למה אישה יכולה להחליף תיקים כדי לבטא ייחודיות, וגבר, שאין לו הרבה אביזרים, צריך לצאת לבית הכנסת לבוש בגדים יפים אבל עם אותו תיק תפילין שיש לכולם?", היא שואלת. "העולם הדתי מסורתי ומיושן, הגיע הזמן להפוך אותו לאופנתי". בשנים האחרונות מעצבת קרמר, 36, אם לחמישה בנים ובת, אביזרי יודאיקה אישיים מבדים שונים, בהם בדי מעצבים. מבקשים תיק תפילין מבד של לואי ויטון? אין בעיה. ציציות בבד בעיצוב ברברי? גם את זה יש, עטרה לטלית של פנדי? כמה שתרצו.