מה היה החודש בבתי הכנסת?

 

כמידי חודש מוגשים לכם הידיעות והחדשות שארעו עם בתי הכנסת השונים בארץ ובעולם. רגעים שמחים יותר ושמחים פחות, וגם הצעות לסיורים, סיקור ארועים, ועוד. הרשימה פתוחה ודינמית וכל המעוניין מוזמן להוסיף, להגיב, או להעיר.

 
 

רגעים עצובים שעברו החודש על בתי הכנסת 

 
פעילים חילונים מהעיר מודיעין המזוהים כחלק מתנועת 'מודיעין חופשית' מנהלים בימים אלה מאבק נגד הקמת בתי כנסת בעירם. מאבקם של הפעילים מתרכז במספר מקומות בהם ייעדה העיריה להקים בתי כנסת. בין היתר מדובר בשטח ברחוב חשוון 10 בשכונת הכרמים במודיעין שהוקצתה על ידי העיריה לטובת הקמת בית כנסת.

בלב רובע הפלעצל בפריז, ברחוב רו דה רוזייע מספר 17, שוכן בית-כנסת ישן. בבית כנסת זה התפלל הרבי מליובאוויטש ב-‏7 שנות שהותו בבירה הצרפתית - בין השנים תרצ"ג -תש"א. במשך השנים הפך המקום לאחד מהמרכזים החב"דיים השוקקים ביותר באירופה, ומתקיימות בו התוועדויות, תפילות ושיעורים.

על פי המסורת אדמור"י חב"ד התפללו בו בהם הרבי המהר"ש, הרבי הרש"ב והרבי הריי"צ.
למרות שלפני 7 שנים התקיימו בו שיפוצים נרחביםכאמור התקרה העתיקה קרסה במפתיע.

למרבה הנס אף אחד לה היה במקום, וכך ניצלו חיים. "זה יכל להגמר אחרת", אמר לחב"ד אינפו אחד ממשפיעי הקהילה בפריז.

בליל שבת [1.6] נפרץ בית הכנסת ביישוב מכמש בבנימין. מבית הכנסת נגנבו עיטורים שונים של ספרי התורה, וספרי קודש הושלכו על הרצפה. בסריקות שנערכו התגלתה פרצה בגדר היישוב, ועקבות כניסה ויציאה של שלושה חשודים באמצעות רכב שאסף אותם לאחר שהתרחקו מהיישוב.

שריפה פרצה במתחם בתי הכנסת, ברחוב פנחס קהתי בשכונת גבעת שאול בירושלים, חובשי 'איחוד הצלה' חשו למקום וחילצו עשרות ספרי תורה ומגילות קלף שהיו בבתי הכנסת. כוחות כיבוי גדולים פעלו במקום והשתלטו על הדליקה שהסתיימה ללא נפגעים.

. אלמונים השחיתו כתובות פסיפס בבית הכנסת העתיק בחמת טבריה - במקום רוססו כתובת נאצה בגנות חפירות ארכיאולוגיות בקברי צדיקים, הנזק נאמד במאות מיליוני שקלים. המשטרה פתחה בחקירה.
 
צוותי ארכיאולוגים ומומחי שימור של רשות העתיקות ושל רשות הטבע והגנים הגיעו על מנת לבחון את הנזק הרב שנגרם למוצגים. מנכ"ל רשות הטבע והגנים, שאול גולדשטיין ומנהל רשות העתיקות, שוקה דורפמן, הנחו את צוותי המחוז לבצע הערכת נזק מיידית על מנת להיערך לשיקום ולשימור האתר הפגוע.

אלמונים ריססו גרפיטי הקורא לשחרור פלסטין על קיר בית הכנסת "יגל יעקב" ברחוב אבן עזרא בשכונת הדר. הגרפיטי רוסס על חזית בית הכנסת ימים ספורים לאחר תליית עשרות דגלי פלסטין בבניינים ובמרפסות בתים בעיר ביום העצמאות, כפי שדווח ב"ידיעות חיפה".יו"ר המועצה הדתית בעיר הרב אבי ויצמן אמר כי אין להקל בכך ראש ויש לפנות למשטרה ולכוחות הביטחון. "זו נורה אדומה מאחר שזה נכתב גם על קיר של בית כנסת וגם בחיפה, שהיא סמל לדו-קיום. לכן בהחלט לא הייתי עובר לסדר היום ומאחר שהגורמים האמורים לטפל בזה זה המשטרה והשב"כ, אני חושב שאין להקל ראש בזה".

 
 

ורגעים שמחים יותר

 
בית משפט בירושלים הורה לפנות משפחות ערביות שפלשו למבנה יהודי ישן. עמותת עטרת כהנים, שנלחמה על הנכס, מבטיחה: מיד אחרי הפינוי הוא יחזור לייעודו המקורי כבית כנסת
 ההליך המשפטי נמשך שנים רבות, עד שבסופו הגיעו הצדדים להסכמה על פינוי מרצון. הפשרה הושגה לאחר שעטרת כהנים הוכיחה בהצלחה שהנכס אכן שייך להקדש של כפר השילוח וששימש שנים רבות כבית כנסת.
 
במרכז קייב, חמש דקות הליכה בלבד מהאצטדיון האולימפי שיארח את גמר יורו 2012, שוכן בית הכנסת הגדול על שם ברוצקי. בזמן שבישראל יצפו מאות אלפים במשחקי הפתיחה של הטורניר שייערכו בפולין, בית הכנסת יארח כמדי שבוע כ-200 יהודים לתפילת השבת. בית הכנסת על שם ברוצקי הוקם ב-1898, בזמן מלחמת העולם השנייה נפל לידי הנאצים ושימש כאורוות סוסים, בהמשך חזר לידיים יהודיות, שימש כמועדון ובשנת 2000 נפתח מחדש. יהודי המקום מחכים בקוצר רוח לביאת תיירים ישראלים ויהודים מרחבי עולם ומבטיחים אירוח לבבי ואוכל כשר למי שמודאג מהנסיעה לבירה האוקראינית.
עבור היהודים בקייב, מדובר בתחושת שליחות לארח את התיירים שיגיעו מישראל ומרחבי העולם. אז מי אמר שאי אפשר לשלב בין דת לכדורגל?
 
 

מעניין

 


השבוע, ייחנך דגם חדש של בית הכנסת "אליהו הנביא" שבאלכסנדריה, מצרים – לזכרו של שמואל (סמי) כהן ובכך יצטרף אל עשרים הדגמים המפוארים של בתי כנסת מרחבי העולם, המוצגים בתצוגת הקבע של בית התפוצות. שחזורו ובנייתו של דגם בית הכנסת "אליהו הנביא" התאפשר הודות לשיתוף הפעולה עם הארגון הבינלאומי של יהודי מצרים.
 

 

אחת מעסקאות הנדל"ן הבולטות של השנים האחרונות במרכז תל אביב נסגרה בסוף השבוע. קבוצת משקיעים ויזמים שמובילה משפחת בנבנישתי, בעלי חברת כוח האדם תיגבור, רכשה יחד עם משקיעים יהודים צרפתים שלוש חלקות במתחם הרחובות אלנבי ואחד העם, מול בית הכנסת הגדול של תל אביב, תמורת סכום כולל של כ־80 מיליון שקל.

על פי התב"ע (תוכנית בניין העיר הנוכחית), ניתן לבנות במתחם בניינים בגובה נמוך יחסית של שבע קומות עם קומת מסחר הפונה לרחוב. אולם המשקיעים מעריכים כיום כי יוכלו לבנות שם הרבה יותר. עו"ד דורון אריאל המייצג את הרוכשים חשף כי בעניין זה מנהלים כיום הרוכשים משא ומתן עם נציגי עיריית תל אביב, על בסיס הצעה שלהם כי אם יוגדלו מהותית זכויות הבנייה שלהם במתחם, הם ישפצו את בית הכנסת הגדול של תל אביב שיהווה חלק מהתחדשות האזור שהם מבקשים לבצע. "מדובר בקבוצה שמורכבת מאנשים שומרי מסורת, שלהם עניין אישי בהפיכת בית הכנסת והמתחם שסביבו לאייקון תרבותי ולמוקד עלייה לרגל של יהודים ותיירים מכל העולם", אומר אריאל.