מה היה החודש בבתי הכנסת?

כמידי חודש מוגשים לכם הידיעות והחדשות שארעו עם בתי הכנסת השונים בארץ ובעולם. רגעים שמחים יותר ושמחים פחות, וגם הצעות לסיורים, סיקור ארועים, ועוד. הרשימה פתוחה ודינמית וכל המעוניין מוזמן להוסיף, להגיב, או להעיר.

 
 
רגעים עצובים שעברו החודש על בתי הכנסת 
 
 
בית המדרש של חסידי טאש הממוקם ברחוב הריסון שבשכונת וויליאמסבורג, ספג אתמול (מוצ"ש) מתקפה ונדליסטית, ככל הנראה על רקע אנטישמי. שני גויים חדרו בלילה לבית המדרש, פרצו את דלתותיו, הפכו ספסלים, פיזרו את הספרים וגרמו נזק לבית המדרש. המקרה אירע בסביבות השעה 11 בלילה לאחר שבית המדרש התרוקן. אחד השכנים הבחין בתנועה חשודה בתוך בית המדרש והזעיק את מתנדבי ארגון 'השומרים'. המתנדבים הגיעו למקום, תפסו את הפורצים בשעת מעשה והזעיקו משטרה. משטרה שהגיעה למקום עצרה את השנים לחקירה.
 
אהרון אלכסנדר, יהודי בן 25 המתגורר בקייב, תועד במצלמות אבטחה כשהוא יוצא מבית הכנסת בקייב בדרך לביתו. לאחר שלא הגיע לביתו,
החלו קרוביו לחפש אחריו, ועם צאת החג גילו שהוא מאושפז במצב אנוש לאחר שהותקף באכזריות.
 
"הוא יצא מבית הכנסת לאחר ליל הסדר שערך הרב הראשי לאוקראינה משה אסמן כמדי שנה בבית הכנסת", סיפר לחדשות 2 באינטרנט יעקב זילברמן, מנכ"ל הקהילה בקייב ונציג זק"א באוקראינה. "במשך יממה לא ידענו מה קורה איתו, ולא הייתה אפשרות ליצור קשר בגלל החג. בערב, שכשראינו שהוא לא חוזר, ביררנו וגילינו שהוא מאושפז בבית החולים".
במשך עשרות שנים התפללו תושבי רחוב הקונגרס בחולון בבית כנסת שניצב בביתה הפרטי של משפחת חרזי. מאז פטירתם של בעלי הבית, לפני 11 שנה, החל מאבק בין היורשים למתפללים. בית המשפט הכריע: המבנה נהרס ועל חורבותיו יוקם בית מגורים.
 
 אתמול (ג) נהרס מבנה לא חוקי בסמוך לבית הכנסת בשכונת נווה יעקב שבירושלים. מדובר במבנה הקיים למעלה מעשור ומשמש לתפילות בשעות העומס ובחגים. מדובר בבית הכנסת 'אוהל יוסף' הממוקם ברחוב משה שאולי שבשכונה. בקומה התחתונה קיים בית כנסת נוסף בשם 'מגן אברהם' בו מתפלל ה'מרא דאתרא' של השכונה, הגר"צ וובר. לפני כ-12 שנה נבנה ביתן חדש בסמוך לבית הכנסת, שם התקיימו מניינים בעיתות עומס ולפי הצורך. במהלך השנים נשלחו צווי הריסה לביתן, אך אף פעם הריסה לא יצאה לפועל.
 
ורגעים שמחים יותר
כאלף וחמש מאות מאנשי חסידות חב"ד  ותלמידי הישיבות שלה צעדו ביום שביעי של פסח, לאיזורים רבים בעיר ניו-יורק, מהם כשלוש שעות לכל צד. חברי התהלוכה שאורגנה על-ידי צעירי-אגודת-חב"ד המרכזית, נאמו ביותר מ-200 בתי-כנסת בבורו-פארק, פלטבוש, ברייטן-ביטש, בנסנהוירסט, שיפסהעד ביי, קנרסי, סי-גייט, האווארד ביטש קווינס ומנהטן.
 
זה עשרים ושמונה שנה שהישוב איתמר קיים והתושבים עדיין מתפללים בבית כנסת זמני, מבנה טרומי שבנוי ממספר קרוואנים ישנים יוזמה לקדם בניה של בית כנסת קבע נולדה לאחר רצח משפחת פוגל, אז החליטו להנציח את עשרים הנרצחים בני איתמר חללי הטרור, בבניין בית כנסת. השבוע נבחר הקבלן ע"י העמותה לפיתוח איתמר והעבודה החלה. הרב נתן חי, רב הישוב אומר כי תחילת הבניה בערב הפסח היא מימושה של הנבואה הנאמרת בהגדה של פסח  "ואומר לך בדמייך חיי.
 
מענין
התכנון הקפדני, החברות עם הרב והעבר האנטישמי. ספר חדש חושף את סיפורו של בית שלום באלקינס פארק, פנסילבניה על ידי האדריכל הידוע.
במסגרת היערכות שוטרי מחוז צפון לחג, הנחה מפקד המחוז ניצב רוני עטיה את המפקדים לתת דגש על מניעת פשיעה, תנועה ואבטחת חוגגים ומתפללים.
 
במסגרת המאבקים בשכונת קרית יובל בירושלים על אופי השכונה, נראה כי לפחות במקרה אחד הגיעו התושבים החרדים והחילונים להסכמה, זאת בעקבות הפיגוע הרצחני בטולוז. איך זה קשור? ובכן, במהלך החודשים האחרונים התנהל מאבק עז אודות מבנה ברחוב זנגוויל בשכונה התושבים החילונים התנגדו לתפילות שערכו במקום עולים מצרפת בטענה כי הדבר מפריע לשלוותם. הצרפתים פנו לעיריית ירושלים כדי שזו תאתר עבורם מקום ראוי לתפילה בימים האחרונים אישרה ועדת ההקצאות של העירייה, בתיאום עם המינהל הקהילתי בשכונה, הקצאה למבנה עבור בית הכנסת 'דרכי אליהו', שהוקם לפני מספר שנים על ידי חברי הקהילה מתברר כי ההסכם בין התושבים החילונים לאברכים בשכונה נולד בעקבות האסון הקשה בו נהרגו הרב יונתן סנדלר וילדיו אריה וגבריאל השם יקום דמם בפיגוע בטולוז ביום שני שעבר. סנדלר נמנה בעבר על הקהילה המבקשת הקצאה.
 
בעבר ברגלים היינו חוגגים בבית מקדש משחרב בית המקדש החליפוהו בתי המקדש מעט, בתי הכנסת שבאטליה ידועים בפאר הרב שלהם, כתב כיכר השבת דניאל אברהם ביקר בבתי הכנסיות המפוארים של רומא ופירנצה באיטליה, רשמי המסע המרתק וההיסטוריה המפוארת של
בתי הכנסת בכתבה שלפניכם.