מה היה החודש בבתי הכנסת?

 

כמידי חודש מוגשים לכם הידיעות והחדשות שארעו עם בתי הכנסת השונים בארץ ובעולם. רגעים שמחים יותר ושמחים פחות, וגם הצעות לסיורים, סיקור ארועים, ועוד. הרשימה פתוחה ודינמית וכל המעוניין מוזמן להוסיף, להגיב, או להעיר.

 

 

רגעים עצובים שעברו החודש על בתי הכנסת 

 


תושבי שכונת אג"ש ברמלה גילו בשבוע שעבר שלושה צלבי קרס שצוירו סמוך לאחד מבתי הכנסת בשכונה. המשטרה: "בתחנה רואים את האירוע בחומרה ופועלים בשיתוף עם גורמים נוספים, על מנת לאתר את החשודים ולהעמידם לדין.

המשטרה בניו ג'רזי עצרה אדם נוסף בחשד שתכנן את תקיפות בתי כנסת בצפון המדינה שאירעו בשבועות האחרונים. באחת התקיפות, בהן הושלך בקבוק תבערה לעבר המבנה, נפצע רב באורח קל. לטענת המשטרה, האיש, צעיר בן 19, יזם את התקיפות אבל לא נכח בעת שהוצאו לפועל. שותפו לעבירה לכאורה, שמואשם בהשלכת בקבוקי התבערה, כבר נעצר והוא מואשם בתשעה סעיפים של ניסיון רצח.
 
 

ורגעים שמחים יותר
 

יוסף אורן יו"ר אגודת יהודי קוצ'ין סיפר כי בקוצ'ין נותרו 15 משפחות בלבד, והממשלה ההודית החליטה לשפץ את בתי הכנסת הנטושים ולהפוך אותם למפוארים במיוחד, בהם מונצחת הקהילה הגדולה שהייתה במקום. לדבריו, שבעה בתי כנסת נוספים משופצים בימים אלו ברחבי הודו

בשכונת הר חומה שבירושלים נערכה בליל שישי הנחת אבן הפינה לבניית בית הכנסת המרכזי הספרדי בנשיאות מרן הגר"ע יוסף שליט"א, ובראשות הרב אייל עמרמי רב הקהילה הספרדית בשכונה, בית הכנסת צפוי להכיל למעלה מ-400 מקומות ישיבה, חדרי שטיבלאך, ובית הוראה. במעמד השתתפו רבנים, אישי ציבור, וקהל רב, בראשות: הראשון לציון והרב הראשי לישראל הגאון רבי שלמה משה עמאר, ועוד

 

שגריר ישראל באוקראינה מר ראובן דין-אלן ערך ביקור בעיר דונייצק ונפגש עם סגן ראשהעיר מר וולקוב. במהלך הפגישה בנושאים של חיזוק הקשרים התרבותיים והכלכליים בין שתי המדינות, והצורך למצוא לעיר דונייצק אחות תואמה בישראל. את שליח חב"ד ורב העיר הרבפנחס וישצקי, ייצג בפגישה הרב יהודה קלרמן שציין את עזרת העירייה לקהילה היהודית, וביקש את עזרתה בהקמת בית כנסת חדש, לאחר שהישן לא יכול להכיל את כל הבאים.
 

במשך יותר מ-20 שנה נאלצו בני עדות המזרח להרחיק עד לבית הכנסת של הרב הראשי, או להתפלל עם אשכנזים. הקמתו של בית הכנסת הספרדי אושרה במועצת העיר.
 
 

מעניין

 
בכנס "היכלי הקודש" של העיתון בשבע הוצגו שירותים רבים לבתי הכנסת ולציבור המתפללים ביניהם הלוח היהודי החכם ומזוזות מיוחדות מעץ.
מחלקת הכנסים של העיתון בשבע קיימה השבוע כנס "היכלי הקודש" המצדיעה לגבאי בית הכנסת בארץ ובעולם. לצד הכנס, התקיימה תצוגה מרהיבה של כל השירותים הרלבנטיים לבתי כנסת ולציבור הגבאים והעוסקים בצרכי ציבור, בין היתר הוצגו תשמישי קדושה, פרוכות, מוצרי יודאיקה ומזוזות מעץ, ועוד.
 
ראש ישיבת אור וישועה, הרב אליהו זייני יוצא כנגד "התופעה הבלתי נסבלת" שבה קוראים את פרשת 'זכור' מספר פעמים בהיגויים שונים ומכנה אותה "קרקס ומחזה הגובל בחילול ה'". לדבריו "לא בקריאה בספר תורה מתקיימת המצווה, אלא בסירוב עקרוני למחילה כלפי אלו שרצו בהשמדתנו".
 
אולם התפילה של בית הכנסת בעיר בוברויסק לבש חג והתחפש אף הוא לכבוד הארוע הגדול שהתקיים בצהריי היום. קריאת המגילה נערכה בשלושה מוקדים בעיר. יותר ממאה חמישים איש כבשו את ספסלי בית הכנסת ועקבו אחר התכנית בהתלהבות רבה. הארוע החל עם קריאת המגילה ע"י השליח הרב שאול חבבו.
 
ב'צהר לשבת', עלון השבת של רבני צהר, קראה הכותרת הראשית "מי בכלל צריך רב ראשי?". במכתב ששלח הרב יוסף זייני, רב שכונה ד' באשדוד, מכתב לנשיא הארגון, הרב יעקב אריאל הוא שואל: "מדוע ארגון של רבנים ציוניים רשאי להפיץ לבתי כנסת תועבה זו בשבת שקוראים בה על מעשה העגל?"