החודש בבתי הכנסת

כמידי חודש מוגשים לכם הידיעות והחדשות שארעו עם בתי הכנסת השונים בארץ ובעולם. רגעים שמחים יותר ושמחים פחות, וגם הצעות לסיורים, סיקור ארועים, ועוד. הרשימה פתוחה ודינמית וכל המעוניין מוזמן להוסיף, להגיב, או להעיר.

 
רגעים עצובים שעברו החודש על בתי הכנסת 
 
מי שרף את בית הכנסת של חסידי ברסלב ביישוב חריש, עם ספרי התורה בתוכו? לפי חוקר ששכרו התושבים, מדובר בהצתה על רקע לאומני. לפי המשטרה מדובר בקצר
מתפללים רבים שהגיעו בשבת בבוקר לפני כשבועיים לבית הכנסת של ברסלב ביישוב חריש בוואדי ערה, לא האמינו למראה עיניהם: אש כילתה את בית הכנסת ואת ספרי הקודש, הטליתות והתפילין שהיו בתוכו.

תושבי היישוב והמתפללים סבורים, זאת על פי נתונים שונים שאספו בשטח, כי בית הכנסת הוצת על רקע לאומני. ביישוב חושדים כי ייתכן והמציתים הם ערבים המתגוררים ביישובים הסמוכים. התושבים אף שכרו חוקר פרטי שממצאי בדיקתו מעלים סבירות לאפשרות של הצתה.

במשטרה ובמכבי האש דווקא סבורים אחרת. מחקירה של חוקר כבאות חדרה ומשטרת עירון, עלה חשד כי השריפה נגרמה כתוצאה מקצר חשמלי.
 
אחרי שסוכל פיגוע נגד שלוחי חב"ד בבאקו, התקשורתבארה"ב מדווחת כי בקהילות יהודיות הועלתה הכוננות מחשש למתקפות טרור נגד מוסדותיהודיים ובתי כנסת. לידי רשת החדשות האמריקאית הגיע מסמך, שהפיץ אגף האבטחהבקונסוליה הישראלית בפילדלפיה ובו מביעים חשש מפני מתקפות טרור רבות.
 
מתקפה משולבת: שמונה בתי כנסת נפרצו בלונדון. הלם בקהילה החרדית בסטמפורד-היל בלונדון: שמונה בתי כנסיות נפרצו במהלך הלילה.  "הגנבים זרעו הרס רב ורוקנו את בתי הכנסת מחפצי ערך".  המשטרה פתחה בחקירה.
 
מצאו עם מי להתעסק: ת"א: בית הכנסת הגדול נמצא תחת מתקפה מיסיונרית. דווקא בית הכנסת הגדול ברחוב אלנבי בתל אביב הפך ליעד של קמפיין מיסיונרי בינלאומי. לאחרונה ביקרו מיסיונרים בבית הכנסת.
 
עיריית חיפה מתכננת: בתי כנסת וגנים פרטיים יוסבו לגנים עירוניים
על אף ההתנגדות הצפויה של התושבים וההורים, בעירייה מתכננים להשלים את המהלך כדי לעמוד בדרישות משרד החינוך ובוחנים אפשרויות להקים בתי כנסת חלופיים באזור
 
שופט בית המשפט המחוזי בנצרת, אשר קולה, דחה את עתירתה של עמותת בית הכנסת 'אוהל יוסף' לביטול הפקעה שהפקיעה עיריית עפולה, של שטח מקרקעין אשר היא חוכרת שלו ואשר יועד לפי תוכנית משנת 1994 למבנה ציבור, וקיימים בו גם מקלט ובית כנסת נוסף (אליהו הנביא), המשמש מתפללים אחרים.
 
מחריד: המדינה הורסת בתי-כנסת - והבכירים מתעלמים. שני בתי כנסת בתל-אביב מככבים במכרז מינהל מקרקעי ישראל - ובאחד מהם כבר החלה מלאכת ההריסה • בין הנציגים שהוזמנו לדיון ו'הבריזו': המשרד לשירותי דת ומשרד הפנים
 
ורגעים שמחים יותר
חודשיים לאחר ההרס: במצפה יצהר חנכו בית כנסת וישיבה חדשה. במצפה יצהר חנכו אמש (א') בית כנסת חדש וישיבה חסידית, זאת נוסף על הכנסת ספר תורה למקום. האירוע התקיים חודשיים לאחר שצה"ל והמשטרה הרסו במקום שני מבנים בלתי חוקיים, באירוע שנגמר ללא עימותים.
 
בהרחבת הקיבוץ מבקשים כבר זמן רב להקים בית כנסת, מנגד יש מי שדורש קודם להגיע להסכמה לגבי אופיו של בית הכנסת. מנהל הקהילה: "זו שאלה קהילתית שתיקבע על ידי התושבים בדרך של דיון ציבורי".
 
מעניין
הרב שלמה אבינר נשאל בשו"ת SMS על קיום הרצאה של נושאי חול בבית הכנסת, תשובתו שרק בזמן השואה התירו זאת בדיעבד.
 
קהילת השמשוני – אלופת הכדורסל של בתי הכנסת במודיעין . ה"שמשונים" הכריעו את ה"חשמונאים" במשחק שחתם את משחקי הליגה, בתוצאה 53-35. בשנה הבאה צפויות להצטרף לליגה קבוצות נוספות מטעם בתי הכנסת המקומיים.
 
 
ליגת בתי הכנסת בירושלים 2012 יוצאת לדרך, והשנה מספר הקבוצות עולהל-16 הפרס לזוכים: סיר קוגל ירושלמי.