מה היה החודש בבתי הכנסת?

כמידי חודש מוגשים לכם הידיעות והחדשות שארעו עם בתי הכנסת השונים בארץ ובעולם. רגעים שמחים יותר ושמחים פחות, וגם הצעות לסיורים, סיקור ארועים, ועוד. הרשימה פתוחה ודינמית וכל המעוניין מוזמן להוסיף, להגיב, או להעיר.

 

רגעים עצובים שעברו החודש על בתי הכנסת 
 
חבורת סוררים הופכת את התפילה בבית הכנסת הוותיק 'עדס' שבנחלאות לסיוט. מדי שבת הם מגיעים שיכורים, מאיימים על בנו של הגבאי, מקללים ופותחים בקטטות. הגבאי מבקש מבית משפט השלום להטיל עליהם צו הרחקה מבית הכנסת מזה חודשים ארוכים מתנהל מאבק עיקש על צביון בית הכנסת הוותיק 'עדס' שבשכונת נחלאות. הגבאי הראשי של בית הכנסת מוצא את עצמו לא פעם מתמודד עם איומים על פגיעה בו ובמשפחתו מצד מתפללים, חלקם מגיעים למקום בשבתות כשהם בגילופין ומשליטים בו כאוס.
 
ריקודים מעורבים ליד ארון הקודש: בתי הכנסת בת"א, הפכו באחרונה לאולמות שמחה לכל דבר, הם מושכרים לאירועים מעורבים ומלאי פריצות, בימת בית הכנסת הפכה לבימה עבור תזמורת אופרה, ואפילו תעודת הכשרות לאירוע - איננה חובה. מתוך התחקיר: על הבימה הציבו פסנתר כנף גדול ממדים. ליד ארון הקודש הוכנה החופה, ואין צורך להכביר מילים מה התרחש שם. המקום הזכיר בית תיפלה רפורמי לכל דבר
 
רבאח מוחמד עסאף עבד אללטיף, תושב הכפר הפלסטיני אל-ג'יב, עתר היום (רביעי, 21.12) לבג"צ בסיוע ארגון זכויות האדם יש דין בדרישה להורות לשר הביטחון, למפקד צה"ל בגדה, לראש המנהל האזרחי ולמפקד מחוז ש"י של המשטרה לאכוף את צווי הפינוי וההריסה ולפנות בית כנסת שנבנה על אדמתו הפרטית. העתירה הינה חידוש של עתירה שנמחקה על סמך התחייבות המשיבים לאכוף את הדין ביחס לאדמות העותר.
 
על גג בית-הכנסת בעלזא השוכן ברח' אחד העם, הותקנו לפני מספר חודשים רמקולים המבשרים על כניסת השבת, תוך השמעת נעימת "לכה דודי" כמקובל ברבים מערי הארץ. לאחרונה פנו תושבים חילונים מהאזור להנהלת הקהילה וביקשו מהם להפסיק להודיע על זמני כניסת השבת. בית-הכנסת הודיע אמש בצער על הפסקת הצפירה
 
 
ורגעים שמחים יותר
 
כך נסגר לו המעגל: 213 שנים, לאחר ש'בעל התניא' שוחרר מהכלא בפטרבורג, לקראת ציון 'חג הגאולה' בחב"ד, בבית הכלא בפטרוברג נחנך אתמול בית כנסת לאסירים היהודים. רבה הראשי של רוסיה אמר בטקס כי "חנוכת בית הכנסת השמיני בתוך בתי הכלא השונים, מלמדת כי קיים צמאון גדול ליהדות".
 
ח"כ אורי אריאל (האיחוד הלאומי) פנה לאחרונה במכתב למנכ"ל הכנסת, דן לנדאו, בעקבות תלונות של נשים המבקשות להתפלל בבית הכנסת של הכנסת בשל צפיפות במקום.
במכתב מסביר אריאל כי קיימת צפיפות של מתפללים גברים, דבר שגורם לכניסת של גברים לעזרת הנשים ופוגע בנשים שחפצות להתפלל, לדעתי, אומר אריאל יש להביא לפתרון ואף להרחיב את בית הכנסת.
 
מענין
בחג החנוכה ייחנך במוזיאון גוש קטיף, שחזור רצפת הפסיפס של בית הכנסת העתיק בעזה. בית הכנסת מימי התלמוד נתגלה במקרה לפני כארבעים שנה, ורצפתו הועברה לשימור במוזיאון ישראל. בחנוכה ייחשף העתק של הרצפה שנעשה על ידי האמנית איילן עזרן מעין צורים.
 
באשדוד יש לא פחות מ-218 בתי כנסת, הפזורים בכל רובעי העיר. זוהי הסיבה שהחברה לפיתוח התיירות בעיר "חופית", החליטה לקיים סיור מיוחד – בבתי הכנסת של העיר. לסיור הראשון, שייערך היום (21.12), נבחרו רק ארבעה בתי כנסת. הסיור ייערך בליווי מדריך מקצועי ויכלול מפגש עם גבאי בתי הכנסת.