חדשות בתי הכנסת

 כמידי חודש מוגשים לכם הידיעות והחדשות שארעו עם בתי הכנסת השונים בארץ ובעולם. רגעים שמחים יותר ושמחים פחות, וגם הצעות לסיורים, סיקור ארועים, ועוד. הרשימה פתוחה ודינמית וכל המעוניין מוזמן להוסיף, להגיב, או להעיר.

 
רגעים עצובים שעברו החודש על בתי הכנסת 
ממשלת אוקראינה הרסה בית כנסת. בית מלון חדש מוקם בימים אלה על שרידי בית הכנסת אשר נחשב בעבר למפואר ביותר באירופה - טורי הזהב, גולדנה רויזה, בלבוב שבאוקראינה. 
בית הכנסת הוקם בשנת 1582 והיה של הרב דוד הלוי סגל - מגדולי הפוסקים האשכנזייםבמאה ה-17 וממחברי ספר טורי הזהב על כל חלקי השולחן ערוך. בית הכנסת נחשב לאחד מבתי הכנסת היפים באוקראינה ובעולם, ששרידיו הוכרזו כאתרי מורשת בידי אונסקו. הוא נשרף על ידי הנאצים בשנת 1941, אך לא התמוטט ונותר על כנו.
קונסול כבוד של פולין בישראל, עודד פלר, שיגר מכתב בהול לשר החוץ בו דרש את התערבותו המיידית של המשרד.
 
שנאה מרוססת: שעה קלה לאחר צאת השבת גילו אנשי הקהילה החרדית בציריך שבשוויץ, כי צלבי קרס רוססו על קיר בית המדרש 'אגודת אחים', הממוקם ברחוב מרכזי בעיר.

בית הכנסת הפועל תחת נשיאותו של הגר"ש ברייש, הינו בית הכנסת הגדול בעיר ומהווה מגדלור של הפצת תורה. בית הכנסת פעיל כל היממה, ומשמש כ'שטיבלעך' גם למאחרי קום.
המתפלליםשגילו את צלבי הקרס וכתובות הנאצה שרוססו על בית הכנסת, הזעיקו את המשטרה המקומית - שמיהרה לפתוח בחקירה.
 
בית-כנסת ברמות הוצת, אברך זינק אל האש והציל ספרי קודש. זעזוע בשכונת רמות בירושלים: על רקע המאבק המתמשך בין תושבים בשכונת רמות, אלמונים הציתו בית-כנסת בשכונה. מדובר בבית-המדרש של "חניכי הישבות" הממוקם ברמות ב'. כוחות כיבוי פעלו במקום, וצוותי מז"פ של המשטרה מנסים לאתר את המצית. מתחקיר ראשוני של המשטרה עולה כי המצית שפך חומר דליק בשלושה מוקדים בבית הכנסת. אברך המתגורר סמוך לבית המדרש, הבחין באש המשתוללת, פרץ במסירות נפש פנימה והחל במלאכת הכיבוי, עד לבואם של הכבאים.
 
קהילה אתיופית עלולה להישאר ללא בית כנסת. מקופחים ללא הפסקה: בני הקהילה האתיופית המתגוררת בשכונות הסמוכות למרמורק, מחכים לבית כנסת, או לפחות לשיפוץ המתנ"ס שבו הם מתפללים בדוחק וללא מזגנים. “בחגים מגיעים לכאן כמעט אלף איש, המזגן לא מספיק, כולם ברחוב, לא שומעים את התפילה. לכל עדה יש בית כנסת ראוי ולנו לא", אומר הקייס של רחובות, זמנה מליקמוס.
 
סערה בשכונת גאולים שבכפר סבא: ועד בית הכנסת בשכונת גאולים פנה השבוע לגורמים בכירים בממשלה, כולל שר הדתות בדרישה להתערבות מיידית נגד התנהלות עיריית כפר סבא המבקשת לסגור את בית הכנסת, כך לטענת ועד בית הכנסת.

''אנו קבוצת דתיים תושבי העיר כפר-סבא שקיבלנו מפתח של בית הכנסת השייך 60 שנה לאדם בשם סעדיה משולם ז''ל שנפטר לפני 30 יום. את המפתח של בית הכנסת נתן לנו בנו של המנוח שביקש לראות את בית הכנסת פעיל כמו שאביו ז''ל רצה מאוד שבית הכנסת יהיה'', מספר אחד מחברי הוועד המנהל של בית הכנסת. ''אספנו כספים והפכנו את בית הכנסת לפנינה יפה'', אומר אותו חבר ועד.
 
ורגעים שמחים יותר
חיים חדשים בבית הכנסת בפלורנטין.תושבי שכונת פלורנטין גילו בחודש האחרון, כי לקראת השנה החדש נפתח לאחר שיפוצו מחדש בית הכנסת "תלמוד תורה היכל מנחם" הממוקם ברחוב אברבנאל שבשכונה. בית כנסת זה הוא מהעתיקים באיזור ובין היפים בעיר.
 
עיריית נהרייה חנכה בית כנסת מפואר חדש על שמו של הרב אלעזר אבוחצירא זצ"ל שנרצח בביתו לפני מספר שבועות. ביומן ערוץ 7 שוחחו עם מרדכי ועקנין, יו"ר המועצה הדתית בעיר המספר על ההחלטה לקרוא את בית הכנסת על שם הרב. יצוין כי מדובר בהנצחה הציבורית הראשונה על שמו של הרב אבוחצירה, ובאירוע לקחו חלק בני משפחת הרב, שרים, רבנים חברי כנסת ואישי ציבור. בין הבאים היו הבבא ברוך, הרב פנחס אבוחצירא, ר' דוד אבוחצירא ור' יקותיאל אבוחצירא, רבני המשפחה, לבד מהאלמנה ובניו של הרב.
 
סוללת 'כיפת ברזל' הסמוכה לאשקלון חנכה בית כנסת נייד במעמד רב חיל האויר, מפקדי וחיילי היחידה. בבית הכנסת הנייד ארון קודש, סידורים וספרי לימוד והוא מתאים לשימושם של כעשרים וחמישה חיילים. הכוונה בחיל האויר לחנוך בקרוב בית כנסת דומה גם בסוללות נוספות בהן משרתים למעלה ממניין חיילים דתיים.
 
בית כנסת חב"ד ב...מסגד. יתכן שזה ה"שלעפ" (סחיבה) הכי ארוכה של ניו יורק; כל שבת, רבנים צעירים צועדים חמישה עשר מייל מברוקלין כדי להתפלל עם כמה מהיהודים האחרונים שנשארו באחת משכונות ברונקס.  הרבנים החרדים עומדים בראש בית כנסת קטן בפרקצ'סטר, הממוקם באותו בנין רעוע עם בית ספר מוסלמי ומסגד.
 
בית כנסת שני המיועד לבני העדה האתיופית נחנך בסוף השבוע בקריית ים. בית הכנסת הוקם ביזמת העירייה ובסיוע משרדי השיכון והדתות.
בהקמת בית הכנסת נענה ראש העיר לפנייתם של ראשי העדה אשר פנו אליו בנושא.
בית הכנסת החדש ממוקם בשדרות ספיר בעיר סמוך לבית הספר לוינסון אשר רבים מהלומדים בו אף הם בני העדה האתיופית.
 
יובל לקהילת בית כנסת "שיבת ציון" בסיסמת "הודו לה' כי טוב" על כל חסדיו, קהילת "שיבת ציון" שע"י בית הכנסת המרכזי ליהודי תימן חגגה את "מסיבת היובל (50 שנה) להקמת בית הכנסת והכנסת ספר תורה", יחד עם מאות אנשים מפ"ת ומכל רחבי הארץ. במהלך הלילה חגגו ורקדו אנשים, נשים וטף [כמובן, בנפרד] לקול שירתם של גדולי הזמר והפיוט התימני.
 
מעניין
נשים משלמות פחות לכסא בבית כנסת בחגים. מי שירצה לשריין לעצמו מושב קבוע לתקופת חגי תשרי בבית כנסת בבת ים, ישלם בין 100 ל־150 שקל. התענוג לנשים יהיה זול ב־25 אחוז. המסתפקים בכיסא פלסטיק ישלמו חצי מחיר. בחולון יש מי שמשלם מראש מאות שקלים למושב לכל השנה.
 
חשיפה: בית-כנסת בירושלים אוסר לתקוע בשופר. בבית-כנסת בשכונת 'מקור ברוך' בירושלים, יש מי שמבקש למנוע את תקיעת שופר מאומרי הסליחות בשל ההפרעה לשכנים. רב בית-הכנסת והגבאים, פרסמו מודעה "לקהל הקדוש והנכבד", בה הם כותבים: "כל הבאים לומר סליחות בחצות הלילה ובאשמורת הבוקר, מתבקשים לא לתקוע בשופר בזמנים אלו, וכן להתפזר בשקט ככל האפשר, מפני שהדבר מפריע לשנת השכנים.
 
בני ברק: נכנסים לבית הכנסת רק בשביל לצאת לשירותים. השדולה לערכים יהודיים טוענת כי מספר בתי השימוש בעיר בני ברק הוא הנמוך בעולם. מנגד מסבירים בעירייה כי מטעמי צניעות לא מוקמים תאי שירותים ציבוריים במקומות פתוחים.