נחנך בית הכנסת בקיבוץ בית קמה

יגעת ומצאת תאמין: לאחר שבקיבוץ בית קמה נלחמו התושבים במשך שנים על הקמת בית כנסת בתחומם נחנך החודש הבית.

באירוע המרגש השתתפו הרב הראשי לישראל הרב דוד לאו, שר הדתות הרב יעקב אביטן, הרב גבי קדוש רב המועצה וניר זמיר, ראש המועצה. הרב שלמה רענן, ראש ארגון איילת השחר, סיגל מורן, ראשת המועצה הקודמת. נציגי המשפחות התורמות, משפחת דיין מסאו פאולו, שתרמה לבניית בית הכנסת ומשפחת אידלס, שתרמה את ספר התורה.

כפי שדווח בעבר ב'מעט בית מקדש', ביישוב זה, בדומה לקיבוצים נוספים, נוספו תושבים חדשים בשטח 'ההרחבה' של הקיבוץ, וחלק מתוכם ביקשו לבנות בית כנסת.

אלא שהם עברו לא מעט קשיים עד להגשמת החלום.

אדיר יונה, יהודי שומר תורה ומצוות המתגורר במקום העומד אחורי המיזם, סיפר בשעתו כי, "במשך שש – שבע השנים האחרונות אנו מנסים לארגן בית כנסת. זה לא פשוט, בינתיים אנחנו מתפללים בבית ספר יסודי, באחת הכיתות, ותפילה כזו אינה קלה. בכל שישי יש לארגן את  המקום להכין את שולחן התפילה, ארון הקודש, קרשים מהם נעשית עזרת נשים מאולתרת, ובמוצאי שבת יש לפרק הכל, שהלא עם בוקר מגיעים התלמידים לבית הספר".

במהלך המאבק על הקמת הבית, קמו לו לא מעט מתנגדים: "אנחנו רוצים בית כנסת רפורמי", אמרו חלק מהתושבים, ואדיר הסביר להם כי אין לו כל התנגדות להקמת בית כנסת כזה, רק שאת בית הכנסת שלו הוא רוצה אורתודוקסי. "לקח שש שנים להראות לתושבים שהשד לא נורא, שאנחנו לא מנסים להשפיע על הצביון של הקיבוץ, לא חוסמים כבישים, או סוגי דמיונות שונים".

אז נערכה הצבעה. בתחילה מספרים המתפללים רצה ועד הקיבוץ להחליט לבד, ללא הצבעה, אלא שהתושבים מחו: מדוע שלא תהיה הצבעה? בכל יישוב וקיבוץ יש לתושבים אפשרות להחליט על גורלם. ההצבעה הייתה חד משמעית. 170 חברים מתוך 200 הרימו את ידם בעד בית הכנסת.

בשלב הזה נכנסה עמותת איילת השחר לתמונה. "מישהו קישר אותי לרב שלמה רענן" נזכר אדיר, "והוא ניסה לסייע לנו בכל יכולתו". בין הרב רענן למועצה תיאם אדם בשם רפי בן בסט שישב עם מזכיר הקיבוץ, לתכנית מפורטת. "הרב רענן שאל אותי אם אני צריך דווקא מבנה אבן רגיל, אמרתי לו גם מבנה לא קונבנציונאלי מספיק לנו, אנחנו רק רוצים 4 קירות להתפלל".

הרב רענן הופגש עם אנשי הוועד, הם התרשמו ממנו, והנעת ההליך לבניית בית הכנסת החלה: הם ראו שהוא אדם נעים, ליברלי, ומעשי, אומר יונה. בקיבוץ חששו שהרב ירצה שאדמת בית הכנסת תירשם על שמו, אלא שהרב רענן הפתיע אותם והסביר להם שהוא מבקש רק דבר אחד: מסמך בו יהיה כתוב שבית הכנסת יישאר בית הכנסת, כלומר שהמבנה ימלא את ייעודו, אין לו כל רצון באדמה...

חרף הקורונה הגיעה הפרויקט לסיומו ובאירוע חגיגי כאמור נחנך הבית הקדוש, כשאל החגיגה הצטרפה גם הכנסת ספר תורה מרגשת.

רב המועצה הרב גבי קדוש ברך את ברכת שהחיינו והגיענו לזמן הזה - ואמר: "בית הכנסת פתוח לכל, בית הכנסת יהווה סמל לסובלנות, הקשבה וראיית האחר והשונה. מאידך בית הכנסת יהווה גורם מאחד ומחבר לכולנו! אירוע מיוחד זה מתאים לסלוגן המיוחד של המועצה: 'קהילה של קהילות".

ניר זמיר, ראש ציין כאירוע מיוחד של בית כנסת בקיבוץ של השומר הצעיר שהכול נעשה מתוך הקשבה וכבוד הדדי, אחדות שלמה.

השר והרב הראשי התפעלו מחלקה הנכבד של המועצה בהקמת בית הכנסת ובכלל במתן שרותי דת נאותים וברמה גבוהה לתושבי המועצה.