בית כנסת מרהיב במנהרות הכותל: פתוח לכולם

בשורה לבאי הכותל המערבי: בית כנסת חדש ומפואר נחנך במנהרות הכותל המערבי. חנוכת בית הכנסת נערכה מיד לאחר הדלקת נר שביעי של חנוכה השבוע.

יוהנה מצוות דוברות הכותל מסרה ל'מעט בית מקדש' כי בית הכנסת החדש נתרם ע"י קרן דלק ומר יצחק תשובה ומשפחתו.

"בנין בית הכנסת ארכה בסך הכל כ-12 שנים", מסרה, "העבודה כללה עבודות תמיכה בינוי וארכיאולוגיה".

הפעילות במנהרות הכותל קיבלה תנופה לאחר מלחמת שש הימים. עד אז, במשך חמישים שנים, לא נעשתה פעילות מחקרית באזור הכותל המערבי.

לאחר מלחמת ששת הימים כאמור, חודשו החפירות במנהרות הכותל במטרה לחשוף את הכותל המערבי לכל אורכו. המשימה הופקדה על משרד הדתות והובלה על ידי רב הכותל הרב מאיר יהודה גץ ז"ל תוך מסירות נפש ודאגה לפרטים הקטנים ההנדסיים והניהוליים. כמעט עשרים שנה נמשכה החפירה של מנהרות הכותל, מבצע שהיה מלווה בלא מעט קשיים ואתגרים. עם הקמתה של הקרן למורשת הכותל המערבי בשנת 1987, הועברה האחריות על החפירות לידיה והיא המשיכה במבצע החפירות בשיתוף פעולה עם רשות העתיקות בד בבד עם פתיחת המנהרות לקהל הרחב.

ביום ירושלים תשמ"ט (1989) נפתחו המנהרות לציבור הרחב בטקס חגיגי. על מנת להכשיר את מנהרות הכותל לקהל הרחב ולאפשר תנועה בטוחה ומהנה למבקרים היה צורך בשיקום הקשתות העתיקות, ייצוב אבנים שנפגעו מרעידות אדמה ותיקון נזקי מים דרשו פתרונות ייחודיים, הנדסיים ובטיחותיים.

האבן הגדולה

מיקומו של בית הכנסת הינו מול 'האבן הגדולה' במנהרות הכותל המערבי, בסמוך למקום קודש הקודשים.

מה היא 'האבן הגדולה'? ובכן מדובר באבן הבנייה הגדולה בעולם השוקלת לא פחות מ-570 טון. אורכה של האבן עומד על למעלה מ-13 מטרים רוחבה 4.6 מטרים וגובהה 3.3 מטרים.

"עד לפני מספר שנים סברו רבים שהאבנים הגדולות בעולם מצויות במבני הפירמידות הגדולות במצרים, עד שהתגלתה האבן הגדולה בכותל", כך אומר יוני כהן בראיון ל'הידברות', המדריך יום יום תיירים במנהרות הכותל. "תמיד כאשר אנשים עומדים מול האבן הזו הם נדהמים מהגודל והאורך שלה. הולכים לאורכה זמן רב והיא פשוט אינה מסתיימת".

"למעשה", אומר יוני, "האבן הזו גודלה כגודל אוטובוס ממוצע והיא שוקלת כמו אותו אוטובוס כאשר הוא עמוס באנשים. האמת שהיא אף שוקלת יותר מאוטובוס עמוס". לדבריו האבן נחצבה במעלה הסלע וגולגלה כלפי מטה אם כי העברתה נותרה עדיין בגדר תעלומה.

לא ברור איזה חומר יכול לשאת על גביו את המשא הכבד הזה מבלי להימחץ כליל. כך שעד היום מדובר בתעלומה שלא לגמרי פתורה".

שילוב חדש וישן

העיצוב הייחודי של היכל התפילה משלב אמנות נדירה שבראשה ארון הקודש העגול העשוי מפיסול מתכתי המרכיב את אותיות הפסוקים 'שמע ישראל', 'אנא בכח' ומגילת 'שיר השירים', כאשר בקצהו העליון מיתמר פיסול של הסנה הבוער.

בית הכנסת מכיל עשרות ספסלי ישיבה מהודרים בעזרת הגברים והנשים, בימת עץ עגולה ורחבת ידיים, מושבים משובחים, עיטורים, רצפת דמוית - שיש ותאורה ייחודית הנותנת פן עתיק ומסורתי לבית הכנסת המיוחד המשלב חדש וישן.

באירוע חנוכת בית הכנסת השתתפו רבה הראשי של ירושלים הרה"ג אריה שטרן שליט"א שהדליק את נרות החנוכה, מר אלי גרונר מנכ"ל משרד ראש הממשלה, מיד לאחר הדלקת הנרות נחנך בית הכנסת החדש במנהרות הכותל.

ל'מעט בית מקדש' נמסר כי בית הכנסת יהיה פתוח לכל אשר יחפוץ ללמוד, להעמיק ולהתחבר בבית הכנסת.

המבקש להתעדכן בנהלי בית הכנסת החדש יוכל להתעדכן באתר 'הכותל המערבי'.