בצל פיטורי העובדים: 'איילת השחר' חנכה בית כנסת חדש והכנסת ספר תורה ב'בית טבע'.

"כבוד הרב, תודה רבה, היום קראנו בספר בפעם הראשונה", את ההודעה הזו, קיבל הרב שלמה רענן יו"ר ארגון 'איילת השחר' מעובדיה של חברת 'טבע' ששמה עלה לכותרות בשבועות האחרונים בהקשרים פחות חיוביים של פיטורי עובדים. "מזל טוב", השיב הרב הנרגש, "שהחיינו לזמן הזה".

ספר התורה, עליו דיברו העובדים הוכנס על ידי הרב לבית הכנסת של מפעל הטבליות בכפר סבא, לזכרו של המנכ"ל המיתולוגי של ענקית התרופות הישראלית אלי הורוביץ ז"ל.

"כשהגיעו אלי העובדים בפעם הראשונה הם סיפרו לי כי הם לא הצליחו להשיג ספר מההנהלה, והם גם סיפרו לי שהם מתפללים את התפילות בחדר קטנטן ולא מספק. הבטחתי להם על אתר ספר תורה ופעלנו להשגת מקום מרווח יותר".

המאמצים של הרב והארגון הועילו ו'טבע' הקצתה לעובדים מרחב בן 40 מ"ר לבית הכנסת, וגם ספר התורה המהודר הוכן.

"ההתניה היחידה שלי איתם", מספר הרב רענן, "הייתה שהם יקראו בספר גם בשחרית וגם במנחה בימי שני וחמישי.. ישנם לא מעט עובדים שלא מספיקים להגיע בבוקר לתפילה ואם יקראו בימי הקריאה גם בצהריים הם יוכלו ליהנות גם כן מהספר תורה". המטרה הסופית, מסביר הרב, היא ליצור במקום קהילה של מתפללים שתהפוך בהמשך גם לקהילה של לומדים.

בחג החנוכה הוכנס ספר התורה ונחנך בית הכנסת החדש במעמד הרב הראשי לישראל, הרב דוד לאו, ויושב ראש הארגון הרב שלמה רענן.

ברחבת המפעל בכפר סבא [שם אגב כמעט ולא פוטרו עובדים] התכנסו העובדים, ויצאו בתהלוכה כשהם שרים ומזמרים בלוויית להקת כלייזמרים. בנוסף תקעו בשופרות קראו שמע ישראל ופצחו בריקוד ברחבת המפעל.

באירוע השתתפו גם בני משפחתו של המנכ"ל המנוח. ביניהם אלמנתו דליה ובנו חיים הורביץ,חבר הידרקטוריון בעבר בעצמו שאף נשא דברים.

"ימים קשים עוברים על כולנו, גם אצלנו במשפחה. אלה ימים מאוד עצובים. אנחנו כמעט לא מגיבים כי אני מאמין שזה לא זמן טוב לתפוס אדם בצערו. זה פשוט עצוב מדי בשביל לדבר על זה. כל המשפחה שלי שיושבת כאן איתנו, אנחנו אתכם - לא במאה אלא בעשרת אלפים אחוז. נעשה כל מה שאנחנו יכולים בשביל לתמוך, לעזור ולראות שנחזור לימים טובים. ניסים קורים, להזכירכם, גם בחנוכה וגם אחרי חנוכה, אז אני מקווה שכך יהיה".

בחגיגה המיוחדת השתתף כאמור גם הרב הראשי לישראל, שהשתתף באירועים רבים במסגרת 'איילת השחר' וגם הוא התייחס לאירוע המשמח בצל חרב הפיטורים שהונפה מעל עובדי המפעל: "זה לא מובן מאליו בימים הללו לשמוח ולרקוד מתחת לשלט של טבע".

"אתמול בבוקר, בדרכי למשרד בירושלים, עמדתי בפקק - אבל לשם שינוי לא כעסתי על מי שעוצר את התנועה, כי כאב לי הלב", סיפר. "זו לא דרכה של תורה להתעלם ממסירות ומעבודה של אנשים לאורך שנים, ודווקא אנשים מסורים כל כך".

הרב לאו פנה למשפחת הורביץ ואמר: "כשנכנסתי ראיתי את התמונה של אלי, והתחושה היא - בלי לפגוע באף אחד - שאני לא מאמין שבימיו של אלי הוא היה מאפשר דבר כזה. ברור לי שאתם, וכל מי שרק יכול, עושים הכל כדי לסייע לעובדים של מדינת ישראל שימשיכו להתפרנס בכבוד".