הקרב הרוחני בקיבוץ גבעת ברנר: האם הכולל בקיבוץ יסגר?

גם המתנגדים לפעילות הכולל בגבעת ברנר, וגם התומכים בה הופתעו מעוצמת הרגשות שהפגינו הצדדים בסיפור המסעיר בימים אלו את הקיבוץ.

הפרשה שנחשפה לראשונה על ידי העיתונאי ישראל פריי מ'קו עיתונות' עדיין לא הסתיימה ובימים אלו מחכים להחלטה הסופית של ועד הקיבוץ.

בית הכנסת בגבעת ברנר הוקם לפני כ-20 שנים על ידי בן הקיבוץ יונתן קטיעי: "כבר מתחילה נרשמה התנגדות מצד התושבים אך בית הכנסת פעל ופרח בעזרת הקב"ה" אומר קטיעי. האירועים החלו להסתבך לאחר שאברכים מהעיר הסמוכה רחובות החלו ללמוד 'גמרא לעומק מידי בוקר' במקום עם אנשי הקיבוץ. "אנחנו לא לומדים רק דף היומי, אלא לומדים לעומק גמרא עם המפרשים, רמב"ם, מנחת חינוך ועוד".

האברכים למדו ביישוב במשך כשנה עד ש'התגלו' על ידי קבוצה מתושבי המקום ואלו פנו לוועד שהורה על סגירת הכולל במקום.

"הם פשוט לא יכלו לראות חרדים בתוך הקיבוץ, פינגווינים", אומר קטיעי שהתקשה להבין את ההחלטה, "הכולל מתוקצב עצמאית וכך בית הכנסת מלבד תשלומי החשמל, בתחילה הם אמרו שצריכת החשמל עלתה, אבל כששאלנו בכמה והבענו נכונות לשלם ככל שנתבקש התברר שהמניע האמיתי הוא הפחד מהחרדים". 

הכולל נסגר והאברכים חדלו מלהופיע, אבל קטיעי וחבריו הלומדים עם האברכים לא ויתרו והודיעו לאנשי הועד כי הם אינם מוכנים לקבל את ההחלטה.

בין אנשי הועד לקבוצת המתפללים מתקיימים בימים אלו דיונים והאחרונים מחכים ומקווים כי הקיבוץ יאפשר לכולל המתוקצב עצמאית לחזור ולפעול במקום.

בית הכנסת

בית הכנסת בקיבוץ פועל כאמור 20 שנים, ומתוקצב בצריכת החשמל על ידי הקיבוץ. בתמורה לכך אומר יונתן אנו עושים את הלוויות בקיבוץ וכדומה.

בבית הכנסת מתפללים מידי שבת עשרות אנשים, ונערכות בר מצוות במקום כמו גם בימי שני וחמישי.

ביום שישי נערך במשך זמן רב שיעור ביזמתו של ראש ארגון 'איילת השחר' הרב שלמה רענן. השיעור כל כך הצליח שאנשים החליטו שהם רוצים ללמוד גם בימות השבוע. גם הרב אברהם רובין מרחובות החל להגיע למקום וכך גם הרב פוברסקי ורבנים רבים נוספים. האברכים שוהים במקום בשעות הבוקר, ולאחר מכן עוברים לגדרה החדשה, ללימוד בשעות אחר הצהריים והערב.

כך החלו האברכים להגיע לפני כשנה לבית הכנסת וללמוד עם התושבים המקומיים. אלא שאז כאמור הם 'התגלו' על ידי קבוצת תושבים המזוהים עם המפלגה הקומוניסטית (מפלגת עבר שהיוותה את גרעין מפלגת חד"ש), את פריחת התורה בגבולות הקיבוץ, והחליטה לצאת לקרב נגד שהייתם.

הוועד כאמור החליט לסגור את המקום אך קטיעי וחבריו לא מוכנים לקבל את הגזירה.

"אנחנו בדיונים איתם,רבי שמעון בר יוחאי למד במערה כשנאסר עליו על ידי שלטון זר ללמוד תורה, מה הם רוצים שאנו נלמד בהרים, אנחנו הרי תחת שלטון שלנו, שלטון יהודי"? אומר קטיעי.

מה אומרים כלל חברי הקיבוץ?

"לרוב הקיבוץ כלל לא אכפת, זו רק קבוצה חלקם אנשים מבוגרים שפשוט לא יכולים לראות את החרדים בחוץ".