חנוכת הבית והכנסת ספר תורה בשדה נחמיה

התרגשות גדולה וציפייה דרוכה נרשמו השבוע בקיבוץ שדה נחמיה, לאחר שבתום חמש שנות עבודה ייחנך בית הכנסת המקומי שנבנה לזכרה של הנווטת הדתייה הראשונה תמר אריאל זכרה לברכה.

שדה נחמיה הוא קיבוץ שאינו דתי, שעובר בשנים האחרונות תהליך של הרחבה. בקיבוץ מתגורר גם יהודי בשם גדעון שלח, שבנו אלוף משנה בצבא, חזר בתשובה, וגדעון החליט להקים במקום בית כנסת, לא רק למען בנו.

בניית בית הכנסת ארכה לא מעט שנים, וגם עברה בישיבת ועד הקיבוץ רק לאחר דיונים ומאבקים. "ההכרעה עברה ברוב מכובד, אולם שני תנאים התקבלו על ידי החברים: שבית הכנסת ימומן מתרומות, ושלא יהיה בו אלמנט כל שהוא של 'הדרת נשים'", מספר שלח.

בשלב הזה נכנסה עמותת איילת השחר של הרב שלמה רענן לתמונה, והרב ושלח יצאו למסע גיוס בארצות הברית. על מסע זה כתב שלח את המאמר היפה 'שנורר בסנדלים'.

כעת הושלמה בנייתו של בית הכנסת 'המתאים היטיב למידותינו', כהגדרתו של הפעיל הנמרץ, 'מאד חמוד ממתק אמיתי'. מבנה בית הכנסת הינו עגול, "כדי שלא תהיה בו פינה כל שהיא והמתפללים כולם, גברים ונשים, ישבו באותו סטטוס, בנפרד אך בלי מחיצה", אחרי הכל, אומרים חברי הקיבוץ, את המקום בנינו ביחד, גברים ונשים כתף אל כתף.

ביום ראשון אם כן ייחנך בית הכנסת בטקס רב רושם בו ישתתפו חברי הקיבוץ ואישים רבים. כאמור, בית הכנסת ישא את שמה של תמר אריאל שהפכה בשנת 2012 לנווטת הדתייה הראשונה בחיל האוויר. היא גדלה במוסדות הציונות הדתית וסיימה אולפנה ביישוב אבן שמואל שליד קריית גת, ובחודש תשרי תשע"ה נהרגה במפולת שלגים בנפאל.

האירוע יחל בקיבוץ שדה נחמיה בשולי הפארק החדש, סביב השעה 16:00 לאחר שקיעת החמה ברכס נפתלי, והוא יפתח בזמר של שני כלייזמרים המגיעים מפתח תקווה שישאו שירה עם צמד זמרים מתושבי הקיבוץ.

לאחר מכן תתקיים מסכת ברכות קצרה בה ישאו דברים מנהל הקיבוץ, מנהל הקהילה, ראש המועצה האזורית, הרב שלמה רענן ראש עמותת איילת השחר, הרב יצחק טקון ואביה של הנווטת תמר ז"ל – חנן אריאל.

בהמשך התכנית יחולקו תשורות צנועות לאישים שעזרתם בלטה, סרט קצר המתעד את בניית בית הכנסת שארכה 5 שנים ב-4דקות יוקרן, והחוגגים יקיפו את בית הכנסת, ובתום גזירת הסרט יקבע אביה של תמר – חנן את מזוזת הבית.

למה היה חשוב לך לפעול למען בית הכנסת?

"אינני אדם דתי ואינני מבקר בבית הכנסת,אבל אני מאמין באנשים. זו החולשה שלי. אני אופטימי ואני נאיבי, ואוהב אנשים. החיבור הזה מאד חשוב לי ולכן אני הולך עם זה, מלבד זאת אני אוהב להיות פעיל, ואני טוב בהנעת ויישום פרוייקטים".

לפני הקמת בית הכנסת הניע שלח את פרוייקט ההרחבה בקיבוץ במהלכו הגיעו 150 משפחות להתגורר במקום, והקיבוץ שהיה בהליך של דעיכה ניעור לחיים, וקול ילדים, חינוך ותרבות מילאו את הקיבוץ שהיה לגדול ביותר בעמק החולה.

חברי הקיבוץ 'מתגאים' בבית הכנסת החדש, מודה שלח, אך מספר כי מניינים 'גדולים' עדיין אין: "לא תמיד מצליחים להשיג מנין, אבל כעת שבית הכנסת סמוך לשולי הפארק בתוך ההרחבה הקהילתית, לצד העובדה שיש לנו מבנה חדש תמשוך אולי אנשים והמקום יהיה לשוקק יותר".

חברי הקיבוץ מבקשים גם להודות לרב שלמה רענן שתמך והניע את רעיון בית הכנסת: "בלי הרב שלמה לא היינו פה, חד וחלק" אומר גדעון, "יש לו זכות יוצרים במקום ואנו מתכבדים בכך שהוא יהיה בין המברכים ביום ראשון".