גבאי מוסיוף ל'מעט בית מקדש': אנחנו יודעים מי זרע הרס בהיכל

"קראו לי בלילה, אמרו לי בא מהר לבית הכנסת, ראיתי את החורבן את ההרס ולא האמנתי, חשכו עיני", במילים אלו מתאר גבאי בית הכנסת המיתולוגי 'מוסאיוף' ל'מעט בית מקדש' את הרגעים הקשים שחווה כשפגש בהרס ובחורבן שאירע בבית הכנסת החשוב שבירושלים.

בחודש האחרון [2 לנובמבר], הגיעו פורעים לבית הכנסת וביצעו בו מעשי וונדליזם. מדובר בחדר הפנימי של בית הכנסת – 'היכל אייל' – והחבורה שפגעה בו נעזרה בלומים ברזלים וכלים נוספים. החלונות נופצו, הנברשות נשברו, רימוני הכסף ריהוט, גם הפרוכת נקרעה.

"אנחנו יודעים בדיוק מי עשה את זה", אומר ל'מעט בית מקדש' הגבאי, "יודעים היטיב, וגם המשטרה יודעת, ה' יעזור".

על פי המידע שהגיע למערכת 'מעט בית מקדש' הגבאי מתכוון ככל הנראה ליהודים המעלים טענות בעלות לבעלות על המקום.

למה הם עשו זאת?

"תאוות ממון, רשעים אפשר להגדיר אותם כך".

בית הכנסת מוסאיוף, נבנה בשנת 1895 [נקרא בתתחילה בשם א'], על ידי מנהיג קהילת הבוכרים באותה עת הרב שלמה מוסיוף, זצ"ל [1852-1922]. בבית הכנסת עוברים מידי יום כשלשת אלפי אנשים. כמאה מניינים. במקום נערכים מידי יום עשרות שיעורי תורה, מידי יום ומידי שבת. בשנים האחרונות מועברים השיעורים באמצעות לווין ואינטרנט ורדיו לעשרות אלפי אנשים ברחבי העולם. בין מוסרי השיעורים נמצאים הרב בן ציון מוצפי, הרב שכטר, הרב שלום הרוש, הרב אשכנזי, הרב מזוז, ועוד. בית הכנסת פעיל 24 שעות שבעה ימים בשבוע.

כתבה מקיפה אודות בית הכנסת פורסמה בגליון זה בעבר.

התמונות הקשות של הפרוכת הקרועה, החלונות השבורים ושברי הזכוכית, עוררו סערה בקרב המתפללים כמו גם בקרב נציגי הציבור החרדים. יו"ר ש"ס ושר הפנים אריה דרעי מסר כי,״נחרדתי הבוקר לשמוע על מעשי הפוגרום שהתחוללו הלילה בבית הכנסת ׳מוסאיוף׳ בירושלים תוך חילול הקודש ובזיון בית מקדש מעט.

"קשה לתאר את תחושות הכאב והזעזוע לנוכח מראות כאלו בבית הכנסת ההיסטורי שהפך לסמל של הרבצת תורה בירושלים.  הורתי הבוקר לסגר"ע הרב צביקה כהן לפנות לממ"ר ירושלים כדי שהנושא יטופל ברצינות רבה וברף הגבוה כדי למצות את הדין עם הפורעים ולוודא שמקרים כגון אלו לא יישנו״.

גם הרב שמואל נקי מגבאי בית הכנסת התייחס בראיון לתקשורת ואמר בכאב: "יהודי, אי אפשר להאמין, מושחת, גוי גמור מבפנים תחפושת של יהודי מבחוץ, יש מושחת יותר ממנו? יהודי לא מסוגל לעשות כאלו דברים, אבל רואים זה המציאות".

הרב כהן, מה אתם מתכוננים לעשות?

"המשטרה יודעת מי עשה את זה, יש לה התפקיד שתעשה את העבודה. אני משאיר את זה בידיים של החוק, זה לא התפקיד שלי זה התפקיד שלהם הם נדרשים לטפל בזה".

יצוין כי בעבר פורסם ב'מעט בית מקדש' כי בית הכנסת נקלע לדיון משפטי בעניין אחר, כאשר אדם בשם ג. [שמו המלא שמור במערכת], הגיש תביעה לבית הדין לעבודה כנגד בית הכנסת בטענה כי היה צריך לקבל סכומי כסף בגין עבודתו במכירת עליות לתורה. לדבריו יש יחסי 'עובד מעביד' בינו לבין בית הכנסת. אלא שאת הטענה הזו דחה עוה"ד פנירי המייצג את בית הכנסת מכל וכל, שכן 'לא כל מי שמוכר עליות הופך להיות עובד של בית הכנסת'.

מול טענותיו הוגש כתב הגנה, והאיש מציין עורך הדין, ניסה 'לרקוד על שתי החתונות' גם לדין תורה, וכשניסו להידבר אתו הלך לבית הדין לעבודה, "זהו דבר חמור מעין כמותו כאשר אדם דתי הולך מצד אחד לדין תורה ואז הולך לערכאות. נגד האיש הוגשה תלונה שהוא גונב חשמל, משתלט על בתים באזור פורת יוסף, מדובר באדם רב מעללים".