מה ארע החודש בבתי כנסת בארץ ובעולם חשוון

כמידי חודש מוגשים לכם הידיעות והחדשות שארעו עם בתי הכנסת השונים בארץ ובעולם. רגעים שמחים יותר ושמחים פחות, וגם הצעות לסיורים, סיקור ארועים, ועוד. הרשימה פתוחה ודינמית וכל המעוניין מוזמן להוסיף, להגיב, או להעיר.

 

המתפלל הגיע להקפות ונדהם: נשק בתוך בית הכנסת

המשטרה פרסמה כי זמן מה לפני כניסת חג שמחת תורה, ביום רביעי האחרון, נתפס נשק בתוך בית כנסת בחולון.מתברר, כי ערנותו של אחד המתפללים היא שהובילה לכך, כשהבחין בהגיעו לבית הכנסת כי כלי ירייה הוחבא בתוך המקום הקדוש.הוא מיהר להזעיק למקום את המשטרה, שכמובן לקחה משם את כלי הנשק.

מדוברות מרחב איילון במשטרה נמסר: "נפתחה חקירה בנושא".כזכור, רק לאחרונה דווח כי חומרים אסורים נמצאו מוסתרים במקווה טהרה באשקלון, ונדמה כי גורמים פליליים מנסים להפוך לשיטה את החבאת האמצעים שברשותם באתרים דתיים, כנראה במחשבה כי כך פוחת הסיכוי כי הם יאותרו.

כתובת נאצה וצלב קרב רוססו על בית כנסת באנגליה

כתובת נאצה עם המילה "יהודונים" רוססה על שלט של בית הכנסת "עץ חיים" בעיר לידס שבאנגליה, לצד צלב קרס. המשטרה המקומית מסרה כי מעשה ההשחתה בוצע שלשום בלילה (שלישי) והכתובות נמצאו אתמול בבוקר, כך על פי דיווח של רשת BBC.המשטרה מתייחסת למעשה כפשע שנאה והגבירה את מספר הסיורים המתבצעים באזור.

חבר הפרלמנט היהודי פביאן המילטון טען כי מדובר ב"התקפה על הקהילה כולה". עוד אמר: "אין מקום לשנאה כמו זו בלידס, קהילה שמתגאה ברב תרבותיות שלה, מקום שבו אנשים מכל הדתות חיים ביחד ועובדים בשיתוף פעולה". על פי פרסומים ברשתות החברתיות, נטען בדיווח, כתובות נוספות בעלות סממנים אנטישמיים קושקשו על המדרכה מחוץ לבית הכנסת.

הקהילה שבונה את בית הכנסת לפני שהתושבים מגיעים

אחת המטרות הגדולות שהציבו לעצמם היזמים בפרויקט הבניה כרמי הנדיב, היא חתירה למצב בו התשתיות החברתיות והמוסדות יהיו מוכנים  ככל האפשר בסמוך לאכלוס הדיירים הראשונים בשכונה. 'כרמי הנדיב' צפויה לכלול בסופו של דבר – למעלה מ-3,000 יחידות דיור. לשתי החברות שבונות את השכונה ניסיון עצום בבניית שכונות ענק, עובדה – כבר בשלבים הראשונים נמכרו למעלה מ 300 יחידות דיור.

ציפחה אינטרנשיונל ורוטשטיין נותנות מענה כולל לצורכי הלקוחות, ובשיתוף מלא עם העירייה דואגות גם לשטחים הציבוריים ולמוסדות הציבור והחינוך בשכונת כרמי הנדיב. במסגרת התב”ע צפויים להיבנות בשכונה גם שטחי מסחר וגינות וגם גנים ובתי ספר, השכונה לא מנותקת מהעיר, דייריה יהיו קרובים לכל מה שיש לקריית מלאכי להציע. כולל למרכזים מסחריים קרובים.

בית כנסת בתוך מערה - ובתור לקופה בסופר

מתפללים מתחת לאדמה - ובין מדפי המבצעים: הימים הם ימי חגי תשרי - ראש השנה, יום הכיפורים וסוכות, בהם המוני בית ישראל פוקדים את בתי הכנסת ברחבי הארץ - לרוב בתי הכנסת שנמצאים הכי קרוב למקום המגורים או החופשה שלנו. אלא שברחבי הארץ ישנם שלל בתי כנסת מיוחדים ולא שגרתיים, כאלה שנלקחו מתקופות שונות בזמן ושנמצאים במקומות שלא ציפיתם למצוא בית כנסת: ממערות ועד מרכולים.

האם מותר להפעיל בית כנסת בבניין המשותף?

לקראת החגים מתעוררים לעתים סכסוכי שכנים על רקע שימוש בחלקים מהרכוש המשותף, לצורך הפעלת בית כנסת או בית תפילה. מה קובעים החוק והפסיקה בנושא?מקרה עקרוני שהגיע להכרעה משפטית אצל המפקחת על הבתים המשותפים בחודש מאי השנה מלמד כי ניתן לעשות זאת במידה שמתקבל אישור מראש באסיפה הכללית של הדיירים, המאשר לעשות שימוש בחלקים מהרכוש המשותף.

במקרה זה נדרשה המפקחת על הבתים המשותפים בנתניה אסתי שחל, לדון בתביעה לא שגרתית במסגרתה התעוררה מחלוקת בין דיירי בניין דירות בעיר על הפעלת בית כנסת במקום חדר הכושר והמחסן ברכוש המשותף. שניים מבעלי הדירות תבעו מהמפקחת לתת צו מניעה, שיבטל את הפעלת בית הכנסת ברכוש המשותף של הבניין.

צפו בתיעוד: בית כנסת קורס במקסיקו סיטי

עשרות בניינים קרסו במקסיקו סיטי ברעידת האדמה בעוצמה 7.1 בסולם ריכטר שהכתה אמש (ג') במרכז המדינה. בין השאר התמוטט בית ספר בבירה ובין הריסותיו נקברו עשרות ילדים. שליח תנועת בני עקיבא העולמית במקסיקו, שמואל בן אדיבה, סיפר בשיחה עם 360 על ממדי האסון.

בן אדיבה שהה בזמן רעידת האדמה אתמול בבית הספר היהודי במקסיקו סיטי, ותיאר את רגעי ההתרחשות: "הייתה רעידת אדמה מאוד חזקה וכולנו בבית הספר יצאנו מהמבנה. כל רשת הטלפונים קרסה. הקהילה היהודית מתחילה להתארגן עכשיו על איסוף אוכל ועזרה לכל מי שצריך. בית הכנסת של הקהילה נפגע ממש, ערב ראש השנה, החזית שלו נפלה".

בית הכנסת אליהו הנביא באלכסנדריה בין 25 אתרי מורשת עולמיים שנמצאים בסיכון

הקרן לאתרי מורשת עולמיים (World Monuments Fund) פרסמה השבוע רשימה הכוללת 25 אתרי מורשת שנמצאים בסיכון. האתרים נוצרו החל מהעידן הפרה־היסטורי ועד המאה ה–20, והם נמצאים בשלושים מדינות וטריטוריות ברחבי העולם. הרשימה, אותה הארגון נוהג לפרסם מדי שנתיים, כוללת אתר ישראלי אחד —  הכפר ליפתא בירושלים.

אתר מעניין הרלוונטי למדור זה המופיע ברשימה הוא בית הכנסת אליהו הנביא באלכסנדריה שבמצרים. זהו אחד משני בתי כנסת אחרונים שנשארו בעיר, בה בעבר היו 12 בתי כנסת. גג בית הכנסת שיכול היה להכיל 700 מתפללים, קרס. בגלל קריסת הגג חודרים מים למבנה והם מחלחלים לקירות ולרצפות ומסכנים את המבנה. לאחרונה אישר משרד העתיקות המצרי תקציב של 40 מיליון לירות מצריות (שמונה מיליון שקלים) לשיקום המבנה. הארגון מזכיר את האתר ברשימה, מתוך רצון לעודד את שימורו של השריד האחרון לקהילה העתיקה שמנתה בעבר 40 אלף איש והיום מונה קשישים אחדים בלבד.

גם לא-יהודים עולים לרגל: שרידים יהודיים בדרום הודו

בקצהו של רחוב שוק תיירותי הומה בעיר קוצ'י שבמדינת קראלה שבדרום הודו, נחבא בית הכנסת פרדסי. הרחוב עצמו נקרא "רחוב היהודים" ולכל אורכו חנויות תיירותיות ודוכנים עמוסי סחורה צבעונית. חנוכיות פליז לצד פסל של האל גנש, פמוטים לצד מקלות קטורת. הכול מונח בערבוביה בלתי אפשרית שהיא-היא הודו. כמחווה מיוחדת, החליטה ממשלת הודו שחותמת הדואר של הסניף המקומי תהיה בצורת מגן דוד, אלא שהחותמת נותרת מיותמת - יהודים כבר כמעט ולא חיים כאן יותר. רובם עזבו את הודו למקומות שונים בעולם, ורק כמה אחרונים נותרו, כולם - למעט אחת - בסביבות גיל תשעים.