לא לשכוח: מהיום מוסיפים ב'מי שבירך לחיילי צה"ל' גם את שוטרי משטרת ישראל

מי שברך: רב משטרת ישראל, נצ"מ הרב רמי ברכיהו, קיבל בימים האחרונים אישור ליוזמתו להוסיף לתפילת 'מי שברך' לחיילי צה"ל התייחסות מפורשת גם 'לשוטרי משטרת ישראל'.

הרב ברכיהו נימק את יוזמתו, שזכתה לגיבוי ולהסכמה מהרב הראשי הגר"ד לאו, בכך שבשנים האחרונות שוטרי משטרת ישראל עומדים בחזית העשייה והסכנה מול אירועי טרור המתרחשים בכל רחבי הארץ. לדבריו, שוטרי ושוטרות משטרת ישראל מגנים על אזרחי מדינת ישראל בכל ימות השנה ולצערנו אף משלמים בחייהם במטרה להציל אזרחים חפים מפשע.

הגר"ד לאו הסכים עם הצורך להוסיף את המילים 'שוטרי משטרת ישראל' בברכה המסורתית הקיימת ונאמרת בבתי הכנסת השונים במדינת ישראל ובעולם כולו.

את תפילת מי שברך לחיילי צה"ל המסורתית חיבר  הרב הצבאי הראשי לשעבר, הרב שלמה גורן, והתפילה לא השתנתה עד לתקופת האינתיפאדה השנייה שבה הורחבה ההתייחסות לכלל אנשי כוחות הביטחון.

בקהילות מסוימות התפילה נאמרת אחרי הקריאה בספר התורה בסמוך לברכה לרפואת חולים (מי שברך לחולים), ובצמוד לתפילה לשלום המדינה (מנהג אשכנז), ובקהילות אחרות נאמרת התפילה עם פתיחת ההיכל (מנהג ספרד).

לאחר יישומה של תוכנית ההתנתקות החלו בקהילות רבות להוסיף לנוסח התפילה (באופן בלתי רשמי) את המילה המסייגת "לטובה" לאחר המשפט "בכל מעשה ידיהם", אך שינוי זה לא נתקבל ברובן המכריע של הקהילות, שהוסיפו לדבוק בנוסח המקורי אשר כתב הרב גורן כאמור [ע"פ ויקיפדיה].

לפי המשטרה, בשנים האחרונות בלט הצורך בשינוי כששוטרי משטרת ישראל ולוחמי מג"ב של משטרת ישראל החלו נושאים בעיקר הנטל הביטחוני בפנים הארץ, כשהעורף הופך לחזית.

נוסח התפילה המעודכן:

מִי שֶׁבֵּרַךְ אֲבוֹתֵינוּ אַבְרָהָם יִצְחָק וְיַעֲקֹב, הוּא יְבָרֵךְ אֶת חַיָּלֵי צְבָא הַהֲגַנָּה לְיִשְׂרָאֵל, שו‏ֹטְרֵי מִשְטֶרֶת יִשְרָאֵל וְאַנְשֵׁי כֹּחוֹת הַבִּטָּחוֹן, הָעוֹמְדִים עַל מִשְׁמַר אַרְצֵנוּ וְעָרֵי אֱלֹהֵינוּ, מִגְּבוּל הַלְּבָנוֹן וְעַד מִדְבַּר מִצְרַיִם, וּמִן הַיָּם הַגָּדוֹל עַד לְבוֹא הָעֲרָבָה, בַּיַּבָּשָׁה בָּאֲוִיר וּבַיָּם.

יִתֵּן ה' אֶת אוֹיְבֵינוּ הַקָּמִים עָלֵינוּ נִגָּפִים לִפְנֵיהֶם!

הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא יִשְׁמֹר וְיַצִּיל אֶת חַיָלֵינוּ, שוׂטְרֵינוּ וְכֹּל מְגִינֵּי אֶרֶץ קָדְשֵנוּ,

מִכָּל צָרָה וְצוּקָה, וּמִכָּל נֶגַע וּמַחֲלָה,

וְיִשְׁלַח בְּרָכָה וְהַצְלָחָה בְּכָל מַעֲשֵׂה יְדֵיהֶם.

יַדְבֵּר שׂוֹנְאֵינוּ תַּחְתֵּיהֶם, וִיעַטְּרֵם בְּכֶתֶר יְשׁוּעָה וּבְעֲטֶרֶת נִצָּחוֹן.

וִיקֻיַּם בָּהֶם הַכָּתוּב :

"כִּי ה' אֱלֹהֵיכֶם הַהֹלֵךְ עִמָּכֶם, לְהִלָּחֵם לָכֶם עִם אֹיְבֵיכֶם לְהוֹשִׁיעַ אֶתְכֶם".

וְנֹאמַר: "אָמֵן".

מי שעומד היום בחזית הם השוטרים

מעט בית מקדש שוחח עם הרב הראשי למשטרה על היוזמה החדשה.

שלום כבוד הרב, עלתה טענה, כי הנוסח החדש כולל אומנם את אנשי המשטרה, ואין כל ספק כי הם אכן מוסרים את נפשם וראויים כמובן לכל ברכה, אולם האם אין כאן הדרה של זרועות ביטחון נוספות, ולמשל אנשי השב"כ, אנשי המוסד, אנשי כיבוי האש, ואפילו אנשי שירות בתי הסוהר השומרים על גורמים עויינים ובכך מונעים סכנות מהעם היושב בציון?

"זו אכן שאלה טובה ונשאלתי עליה על ידי גורמים שונים.

אוכל לומר דבר אחד: שוטרי משטרת ישראל נמצאים היום בחזית. הם חשופים לסכנה. אנשי שירות הביטחון הכללי [השב"כ] עשויים להיות גם כן חשופים לסכנה אך באיזשהו מקום עבודתם היא שגרתית. הם עובדים עם אנשים ספציפיים, כאשר הם פחות או יותר מודעים למה שעלול להתרחש במהלך העבודה. כך גם בחקירות שהם מנהלים. אין הדבר כמובן בערכה של עבודתם, אך בהיבט של הסכנה, זוהי פעילות שונה.

גם אנשי מכבי האש שיש להם אויב מאד קונקרטי – האש, או אנשי שירות בתי הסוהר השומרים על הטרוריסטים, עבודתם חשובה אך היא, לרוב, לא עומדת בפני סכנה לא צפויה ויומיומית.

אנשי המשטרה, חשופים למציאות חדשה, כזו שאינה צפויה ואינה נודעת. הם לא יכולים לדעת מהיכן יגיע הטרוריסט הבא שמבקש קודם כל לפגוע באנשי המשטרה שמנסים לעצור אותו. זו סכנה חדשה, והיא אפילו רחבה יותר מזו של חיילי צה"ל.

צריך לזכור, בעבר, מי שעמד בגבול והתמודד עם אויבינו היו חיילי צה"ל. היום ברוך ה', המצב השתנה. איננו נמצאים במלחמה מול מצרים, ירדן, ואפילו לבנון או סוריה. גם המלחמה הבאה שלא תבוא, תורכב בעיקר מכלי תחבורה אוויריים ומטילים. מי שהפך לאיום על האנשים שמבקשים לבצע טרור הם אנשי המשטרה.

הם עשויים להיפגע מאבן, מסכין, מנשק חם מכל דבר ומכל כיוון. הם הפכו להיות המזוהים ביותר עם המאבק בטרור ומכאן היוזמה לייחד להם מקום בברכה המיוחדת.