מה ארע החודש בבתי כנסת בארץ ובעולם אב

כמידי חודש מוגשים לכם הידיעות והחדשות שאירעו עם בתי הכנסת השונים בארץ ובעולם. רגעים שמחים יותר ושמחים פחות, וגם הצעות לסיורים, סיקור אירועים, ועוד. הרשימה פתוחה ודינמית וכל המעוניין מוזמן להוסיף, להגיב, או להעיר.

 

אבנים על בית הכנסת - בשל המגנומטרים

כמה עשרות איסלאמים קיצונים התאספו במהלך סוף השבוע האחרון מחוץ לבית הכנסת 'נווה שלום' באיסטנבול והפגינו בקולניות על הצבת מגנומטרים בכניסה להר הבית.במהלך ההפגנה, שאורגנה על ידי 'מפלגת הפעולה הלאומנית' בטורקיה המצדדת בנשיא טורקיה ארדואן, הם ידו אבנים על בית הכנסת ואחדים מהם אף בעטו בדלתותיו.

על פי כלי תקשורת מקומיים, חלק מהמפגינים קראו במחאה שלא לאפשר ליהודי המקום להיכנס לבית הכנסת. "אם לא תתנו לנו להיכנס למקום הקדוש שלנו, לא ניתן לכם להיכנס למקום הקדוש שלכם", אמרו.מהמשטרה המקומית שהוזעקה למקום נמסר כי איש לא נפגע שכן באותה שעה לא שהו מתפללים בבית הכנסת ואף נזק לא נגרם למקום.

סמוטריץ' לסרוגים: מציע לבנות בית כנסת בהר הבית כתגובה לרצח משפחת סלומון

הטבח בנווה צוף. ח"כ בצלאל סמוטריץ' אומר לסרוגים כי אם נתניהו ייכנע בנושא המגנומטרים הוא לא יצביע עם הקואליציה, ומציע לבנות בית כנסת בהר הבית כתגובה לרצח משפחת סלומון.

היום שאחרי הפיגוע ומתחילים לשמוע קולות חרטה על הצבת המגנומטרים בהר הבית, בטח בשמאל, אבל גם בתוך הימין. מה דעתך?בעיניי זה יהיה מסוכן מאוד, וחמור מאוד. זה המשך קו של כניעה לטרור ולאלימות. חשש כזה לעמוד על שלנו. אנחנו כל כך צודקים בנקודה הזו. כולם אומרים, 'מה אתם נאחזים במגנומטרים?', אני אומר הפוך. זו הריבונות – לקבל החלטות לגופו של עניין...

אני הייתי סוגר את הר הבית למוסלמים ומקים בו בית כנסת הבוקר, בשטח שבו מותר להיכנס לפי כל השיטות. זה מסר לערבים, אם אתם חושבים שאתם תשיגו משהו דרך האלימות והטרור בהר הבית – אתם תשיגו את ההפך. יהיה עוד פיגוע – נסגור את הר הבית לערבים באופן קבוע.

בית כנסת שהוצא נגדו צו הריסה – ניצל

עיריית קריית אתא הוציאה צו הריסה לבית כנסת ובית משפט השלום צידד בעמדתה. אולם בית המשפט המחוזי הפך את ההחלטה ואף חייב את הרשות המקומית בהוצאות משפט.

ממשלת מצרים תשקיע 22 מיליון דולרים בשיקום בית כנסת

ממשלת מצרים אישרה תוכנית בעלות של 22 מיליוני דולרים, שמטרתה לשחזר בית כנסת בן 160 שנים באלכסנדריה, כך דווח בכלי תקשורת מקומיים ובסוכנות הידיעות היהודית, ה-JTA. מרכז הפרויקטים של משרד העתיקות המצרי אישר בשבוע שחלף את ההשקעה הכספית בשיקום ופיתוח של בית הכנסת "אליהו הנביא", כך אישר יו"ר המחלקה לאתרי מורשת אסלאמיים וקופטים, אל-סעיד חלמי עזאת, בעיתון "אל מסרי אל יום".

בית הכנסת נאלץ לסגור את שעריו לפני מספר חודשים לאחר שחלק מהתקרה שלו נפלה. עזאת ציין שהממשלה תשלם עבור השיקום של "אליהו הנביא", זאת למרות החוק המצרי, לפיו הקהילה היהודית אחראית על מימון עבודות שחזור בבתי כנסת.

בית כנסת בהתנחלות עלי נבנה על קרקע פלסטינית פרטית

בית הכנסת "משכן שלום", שנבנה לאחרונה בהתנחלות עלי בסמוך לשכונת נווה שוהם, הוקם בניגוד לחוק ללא אישורים, מחוץ לשטחה החוקי של ההתנחלות ועל קרקע פלסטינית פרטית של תושבי הכפר הסמוך א-סאוויה - כך עולה מבדיקת וואלה! NEWS. כפי שאפשר לראות בתצלומי האוויר בית הכנסת ממוקם מחוץ לשטח המסומן בכחול – שטחה של עלי. עוד נודע לוואלה! NEWSכי אתמול (רביעי) הוצא נגד המבנה צו הפסקת בנייה על פי הנהלים.

לא ידוע אם הקמת בית הכנסת היא תוצאה של יוזמה פרטית של המתפללים או של הנחיה או הכוונה של הנהגת ההתנחלות, אך נהוג כי אדם או קבוצה שברצונם לבנות מבנה, עושים זאת בתיאום עם הנהגת היישוב. יש לציין כי אחד מבכירי הנהגת ההתנחלות הוא מתפלל קבוע בבית הכנסת שבמחלוקת, כך שניתן להניח כי ההנהגה ידעה על הצעד.

כל תושב צריך בית כנסת? מאות התנגדויות לתוכנית בזכרון יעקב

היישוב זכרון יעקב, בדרך כלל מועצה מקומית שקטה, סוער לאחרונה בשל תוכנית חדשה - לכאורה מקומית ומינורית - להקמתו של בית כנסת חדש. במסגרת התוכנית, מבקשת המועצה המקומית להקצות שטח ציבורי של כחצי דונם ללא מכרז לעמותת "בית כנסת זיכרון טוב", על מנת שהעמותה תקים בו בית כנסת.

אלא שמאות ההתנגדויות לתוכנית חושפות כי דווקא ביישוב שמרבית תושביו חילוניים, הוקמו עד היום 34 בתי כנסת וארבעה נוספים מצויים בהליכי הקמה - מה שהופך את המועצה המקומית הקטנה לאחת משיאניות בתי הכנסת בישראל, עם ממוצע של בית כנסת אחד לכל כ-600 תושבים.

סיפורו של צריף בית הכנסת "מרמורק" בתל אביב

ברחוב מרמורק 1 פינת רחוב הוברמן בתל אביב, מול חניון היכל התרבות ו"בית הבימה", שכן עד שנות ה-80 של המאה הקודמת צריף "בית כנסת מרמורק", שפעל במשך 50 שנה ויותר, והפך לחלק בלתי נפרד מהנוף המקומי.

 

בית כנסת ע"ש טלי חטואל ובנותיה הי״ד

 

בישוב כרמי קטיף שבחבל לכיש נערך השבוע טקס הנחת אבן פינה לבית הכנסת החדש בישוב שינציח את זכרן של טלי חטואל וארבע בנותיה הי"ד.

 

"12 שנים עברו מאז חורבן גוש קטיף. 12 שנים עברו מאז גורשנו מבתינו הפרטיים. ביום הגירוש נאספנו כולנו בבית הכנסת במושב קטיף בשעת ערב ונפרדנו בתפילה. נפרדנו מבתינו ויצאנו לדרך ארוכה מבית הכנסת במושב קטיף. 12 שנים מאז חורבן בית הכנסת התכנסה הקהילה כולה עם חברים רבים בכדי להניח אבן פינה לבית כנסת חדש במושב כרמי קטיף", כך נפתח הטקס המרגש.

 

דוד חטואל, הזכיר כי רעייתו טלי הי"ד הייתה מעורבת ושותפה בהקמת בית הכנסת בקטיף ולכן מדובר בסוג של "סגירת מעגל" בהנצחת שמה בבית הכנסת החדש.