מה ארע החודש בבתי הכנסת בארץ ובעולם תמוז

כמידי חודש מוגשים לכם הידיעות והחדשות שאירעו עם בתי הכנסת השונים בארץ ובעולם. רגעים שמחים יותר ושמחים פחות, וגם הצעות לסיורים, סיקור אירועים, ועוד. הרשימה פתוחה ודינמית וכל המעוניין מוזמן להוסיף, להגיב, או להעיר.

 

י-ם: צלבי קרס רוססו על בית כנסת בשכונת נחלאות

מספר צלבי קרס שרוססו בבית כנסת בשכונת נחלאות בירושלים. תושבים שגילו את הכתובות, דיווחו על כך הבוקר (רביעי) למשטרה.שוטרים הגיעו לאזור ופתחו בסריקות, שבמהלכן התגלו שני מקומות נוספים שבהם רוססו הצלבים - על גבי כניסות לבנייני מגורים בשכונה. מבדיקת שוטרי היחידה לזיהוי פלילי עלה כי על פי החשד, מדובר בדפוס זהה של הכתובות.

כעבור כמה שעות המשטרה עצרה חשוד במעשה - תושב ירושלים בן 38. מחקירתו עלה כי נוסף על הכתובות שרוססו היום פעל החשוד וריסס את אותן הכתובות בשכונת מגורים בצפון העיר. דיווח על אודות מעצרו הועבר לגורמי הרווחה ובהתאם תיבחן שליחתו להסתכלות.

 

הגר"ד לאו: "לא ראוי שבזמן קריאת התורה, יושבים וקוראים עלונים"

הרב הראשי לישראל, הגר"ד לאו, נאם בכנס "התאחדות בתי הכנסת" ואמר כי יש לשמור על קדושת בית הכנסת: "לא ראוי שבזמן שהחזן קורא מספר התורה דברי אלוקים חיים, יושבים וקוראים עלונים, זה זלזול בקדושת ספר תורה ובית הכנסת".

 

פתאום קם אדם בבוקר ורוצה להקים בית כנסת בקיבוץ אילון

בזמן הקרוב, ככל הנראה, לא יוקם בית כנסת קבוע בקיבוץ אילון. בקיבוץ אמנם מתקיימות תפילות מידי שבת בקרוואן נייד, אבל כל הניסיונות להקדיש מבנה קבוע לבית תפילה עלו עד כה בתוהו.

אחרי שנים של מאבק בתוך הקיבוץ, עתירה שהגישו שוחרי בתי הכנסת לבית המשפט המחוזי נדחתה מטעמים פרוצדוראליים בשבוע שעבר, והשופט שלח את הצדדים להמשיך בהידברות. אבל ההידברות הסתיימה מהר מאד במבוי סתום: בקיבוץ אילון אין גווני אפור, רק שחור לבן. צד אחד, תושבי ההרחבה בקיבוץ, רוצים בית כנסת במקום, על אף שרובם ככולם חילוניים. הצד השני, תושבי הקיבוץ הוותיקים, לא רוצים שום סוג של בית כנסת. לא קטן, לא שקט, לא צנוע, לא ידידותי לסביבה. פשוט לא.

 

אלמוני עשה צרכיו בפתח בית הכנסת של גור

זעזוע ותדהמה בערד: העימותים בין דתיים לחילונים בעיר ערד נמשכים. בשעות הערב אמש (רביעי) הגיע אלמוני למפתן דלת בית הכנסת 'פאר ישראל' של חסידות גור ברחוב חן 40 בערד, ועשה את צרכיו במקום.שוהי השטיבל המזועזעים ניסו ללכדו אולם הוא נעלם בעיקול המדרחוב, כאשר דמותו נראתה לעיניהם במשך שניות ספורות בלבד.

לדבריהם המשטרה שהוזעקה למקום סירבה לבוא בטענה שאין זו עילה מספקת בכדי לשלוח ניידת, רק לאחר פניות מחבר מועצת העיר משה קוואס, ושיחה מרמ"ט שר הבריאות חיים יוסטמן נשלח שוטר בודד שהסתלק כעבור שניות ספורות באמרו "אין לי מה לעשות".

 

חיילים דתיים הותקפו בבית כנסת בשכונת בית ישראל בירושלים

עשרות חרדים נטורי קרתא תקפו הערב (רביעי) שלושה חיילים דתיים שהגיעו להתפלל בבית כנסת בשכונת בית ישראל בירושלים. החרדים, בני הקבוצה הקיצונית "הסיקריקים", קיללו וצעקו לעבר החיילים והתעמתו מאוחר יותר במקום עם מתפללים אחרים ושוטרים.

המהומה החלה כשכמה חרדים החלו לצעוק לעבר החיילים בעת התפילה, ולמקום הוזעקו כוחות משטרה. השוטרים חילצו את שלושת החיילים ללא פגע. על פי עדי ראייה, לאחר חילוץ החיילים התפתחו במקום עימותים אלימים בין מתפללים חרדים שניסו להגן על החיילים לבין השוטרים והחרדים שאחראים לתקיפה.

 

חולל בית כנסת ברומניה: "אירוע חמור"

הקהילה היהודית בעיר קלוז נאפוקה, קלויזנבורג לשעבר, העיר השנייה בגודלה ברומניה, הגישה תלונה במשטרה לפיה הקירות החיצוניים של בית הכנסת הגדול בעיר רוססו על ידי אלמונים בכיתובים אנטישמיים.על פי דיווחים בכלי התקשורת המקומיים, בין היתר נכתב על הקירות כי "השואה מעולם לא קרתה" ואיורים אנטישמיים נוספים.

 

נשיא הקהילה היהודית בעיר רוברט שוורץ אמר לכלי תקשורת מקומיים "אני בהלם מוחלט. הכאב גדול ועצום. בית הכנסת הגדול נמצא במקום מרכזי, הרבה אנשים עוברים ברחוב הזה, וכן שוטרים וחיילים. העובדה שלמרות זאת אירוע חמור שכזה אירע ואיש לא שם לב לכך מפליאה מאוד. אנו מבקשים מהמשטרה לחקור את העניין ולמצות את הדין עם הפורעים במלוא החומרה".

 

העמק: פעוט בן 4 התחשמל משקע חשוף בחצר בית כנסת

פעוט בן 4 מאחד הישובים בעמק פונה בשבת האחרונה למרכז רפואי העמק לאחר שהתחשמל מכבל חשמל חשוף בחצר בית הכנסת.דברי הוריו, הילדים הבוגרים סיפרו שהם התקבצו סביב שקע חשמל בחצר שנחשף והיה פתוח מעט, ולפני שהספיקו להתריע על כך, ניגש הפעוט לשקע ונגע בו למשך זמן של כ-10 שניות.

בעקבות זעקותיהם של הילדים רצו המבוגרים אל החצר וראו ששפתיו של הפעוט כחולות והוא רועד. הוריו הבהילו אותו למרכז רפואי העמק והוא אושפז לצורך השגחה ביחידה לטיפול נמרץ ובהמשך במחלקת הילדים. ביום שני הוא שוחרר לביתו במצב טוב.

 

2,500 שנות יהדות: גאורגיה מתגעגעת

מסעדות כשרות, בתי כנסת מפוארים, מוזיאון יהודי ושארית מקהילה עתיקה וגאה, שעל פי המסורת המקומית מגיעה עד לימי גלות בית ראשון: בגאורגיה יש אוצרות יהודיים, ניחוח היסטורי, אנשים שישמחו ללחוץ לכם את היד כדי לקבל ברכה מארץ ישראל - וגבאי שלא עולה לארץ, "כי מי ישמור על הקהילה?"

 

תביעה: "חדר הדיירים" בבניין הפך לבית כנסת

המפקחת על רישום המקרקעין בנתניה קיבלה לאחרונה עתירה שהגישו דיירים בבית ברחוב פייר קניג בנתניה, והורתה לעצור זמנית את פעילותו של בית הכנסת שהוקם על ידי הוועד בחדר הדיירים המשותף בקומת הכניסה. היא קבעה שהפעלת בית הכנסת תאושר רק לאחר קבלת הסכמתם של רוב בעלי הדירות.

מאז 2013 פועל בבניין בית כנסת המופעל על ידי עמותת "הקהילה האשכנזית של דרום נתניה" . מדי בוקר, צהרים וערב מגיעים דיירים מהרחוב להתפלל באולם הדיירים שבקומת הכניסה, כשבשבתות הנוכחות גבוהה יותר. בשבתות חורפיות, לאחר התפילה, עוברים המתפללים לחדר הכושר בבניין ועורכים שם קידוש המלווה בכיבוד.

 

'שבת בשבתו' נסגר; הרב ישראל רוזן בטור פרידה

כפי שפורסם לראשונה בסרוגים, העלון 'שבת בשבתו' יפסיק להופיע החל מהשבת הבאה. בגיליון האחרון, נפרד הרב ישראל רוזן מהקוראים ומקווה לחזור בעתיד.על מה אכתוב הפעם?

כמעט מדי מוצ"ש אני מתיישב מול המחשב ותוהה "על מה אכתוב הפעם?". תוך כדי תהייה אני מוצא עצמי בוהה מול המסך, לעתים שעתיים ושלש; "על מה אכתוב הפעם?". גם עתה אני תוהה ובוהה, אך התוצאה ברורה לי כמובנת מאליה; חובתי להתייחס לגזירת אפשרות הכליה שנחתה על עלוננו, אותו אנו עורכים מדי שבת בשבתו מזה עשרים שנה ומעלה