חדשות בתי הכנסת

כמידי חודש מוגשים לכם הידיעות והחדשות שארעו עם בתי הכנסת השונים בארץ ובעולם. רגעים שמחים יותר ושמחים פחות, וגם הצעות לסיורים, סיקור ארועים, ועוד. הרשימה פתוחה ודינמית וכל המעוניין מוזמן להוסיף, להגיב, או להעיר.
 
רגעים עצובים שעברו החודש על בתי הכנסת 
 
בעקבות פגיעת הגראד: בית הכנסת באשדוד ייהרס. אחת הרקטות שנורתה הבוקר לעבר העיר נותרה תקועה במבנה, וכוחות הביטחון החליטו להרוס את המבנה על מנת להוציא את הנפל. הכוחות התדיינו עם רב בית הכנסת, ולאחר זמן מה קיבלו ממנו אישור להרוס את המבנה. "קשה לראות בית כנסת נהרס בערב שבת, אך אין לנו ברירה", אמרו במשטרה. עם זאת ראוי לציין כי פגיעה זו לא גרמה למרב השמחה לנפגעים "אין ספק שהתפילה הזו הצילה אותנו", אמר הבוקר (יום ו') אחד האברכים שהתפללו בבית הכנסת, אותו הרסו בהמשך הכוחות שפינו את שרידי הגראד. "האירוע הזה הוא ממש נס", אמרו אחרים.

אלמונים ריססו כתובות גרפיטי אנטישמיות על בית כנסת בעיר טורונטו בקנדה - כך דיווחו אמצעי תקשורת במדינה. לפי הדיווח ברשת החדשות CTV, העובדים בבית הכנסת "בית תקווה" שבצפון-מזרח העיר, גילו אתמול בבוקר שאלמונים כתבו על המבנה "האיסלאם ישלוט" וציירו צלב קרס. לפי הודעה שפרסמה המועצה הקנדית לתמיכה בישראל וביהדות, הוגשה תלונה למשטרה והאבטחה סביב בית הכנסת תוגברה. שמעון פוגל, מנהיג הארגון, מסר כי הוא חושש לבטחונם של צוות העובדים והקהילה היהודית. "נעמוד על המשמר לאור האירוע המטריד הזה", אמר.
 
מסמך. רומניה: בית הכנסת לא התאושש מרעידת האדמה. מתחם "שלוש הדתות" בעיר קונסטנצה כולל כנסיות, מסגד ובית כנסת - שאינו פעיל. בית התפילה היהודי נהרס ב-1977, ומאז לא שוקם. התקרה והמדרגות לעזרת נשים קרסו, ובמקום רצפה - אשפה וצואה. כך נראות 37 שנות הזנחה.
 
פני המדינה: יותר מ-80 תושבים בשכונת נווה אחווה [ליד העיר קרית מלאכי] חתמו בימים אלה על עצומה נגד הקמת בית-כנסת. הסיבה הרשמית: ההחלטה להקים את בית-הכנסת בחורשה המשמשת את היישוב לפעילות. התושבים הגיעו עד לבית-המשפט, אולם לא הצליחו להוציא צו מניעה.
 
נווה צדק: בית הכנסת המפואר הפך למבנה מוזנח ומתפורר. בקצה המזרחי של נווה צדק ברחוב עין גנים בתל אביב עומדת שורה של בתים נטושים, חלקם מתפוררים, בתים שהוקמו ברובם בסוף המאה ה-19 וממתינים לשיקומם. מאחורי בית מספר 4 ברחוב זה, שהיה עד לפני כמה עשרות שנים בית כנסת מפואר, מסתתר אחד הסיפורים המרתקים שידעה הקהילה היהודית שהגיעה לאזור תל אביב בשנות המנדט.

מדובר בבית הכנסת של אנוסי משהד, קהילה יהודית פרסית, שחבריה היו אנוסים לחיות כמוסלמים במשך 120 שנה אך שמרו על יהדותם בסתר.

המראה החיצוני של בית הכנסת הנטוש מוזנח, וגם מראהו הפנימי דורש שיקום מידי. אין מתקיימים בו תפילות, ומדי פעם מגיעים למקום צאצאי הקהילה להיזכר בימים שעברו, וראשי קהילת אנוסי משהד חולמים להקים במקום מוזאון ומרכז מורשת ליהדות משהד.
 
ורגעים שמחים יותר
 
ראשל"צ: 5 מיליון שקל לשיפוץ בית הכנסת הגדול. בעוד מספר חודשים יחלו עבודות שימור ושדרוג מבנה בית הכנסת הגדול וסביבתו בעיר. ראש העיריה, דב צור: "אני נרגש לקראת שימור וחידוש המבנה באופן שיחזיר לו את פארו ויחזקו לשנים רבות מהיום".

הלל לסביבה: איזה בית כנסת הוא הירוק ביותר? בשנים האחרונות הפכה המודעות הסביבתית לאופנתית והחלה לחלחל לאזרחים, לבתי הספר, לגני הילדים ואפילו לבסיסי צה"ל. כעת מנסה המועצה לישראל יפה לשחזר את ההצלחה גם בקרב האוכלוסייה הדתית, הנחשבת לפחות מודעת לנושאים סביבתיים. הצעד הראשון בכיוון היה פיילוט שנערך באזור השרון והשומרון. במסגרת תוכנית הניסוי נערכה תחרות סביבתית בין בתי הכנסת באזורים אלו, ובעקבות הצלחת התוכנית החליטה המועצה למען ישראל יפה להכריז על תחרות ארצית בין בתי הכנסת תחת הכותרת "מי יהיה בית הכנסת הירוק של ישראל"?
 
עתלית: בשכונת נחלים יוקם בית כנסת חדש: לאחר שהמועצה האזורית אישרה את הקמתו. בית הכנסת יוקם בשטח שבין רחוב נחל דליה לרחוב נחל ברקן בחלקו הדרומי, בתיאום עם ועד השכונה והמועצה הדתית.
 
"פרצת" בנגבה: אחרי 6 שנים של עיכובים בירוקרטיים, ניתן האישור המיוחל לבניית בניין 770 באופקים שיאכלס בית כנסת מרווח, משרדים ואגף פעילות ובו חדרי לימוד שינציחו את השליחה הצעירה חיה-מושקא ע"ה הרשקוביץ".
 
מועצת העיר באילת אישרה את בקשת ראש העירייה להזרים חצי מיליון שקלים להשלמת תכנון ופיתוח הישיבה התיכונית [ביניהם גם בית כנסת], שבשנת הלימודים הבאה ילמדו בה 30 תלמידים אילתים בלבד. חב"ד הודתה לעיריית אילת על שהשקיעה בחופשת הקיץ כמיליון שקלים בשיפוץ בית הספר שלה. מנהל החינוך הדתי בעיריית אילת, הרב חיים פרג'ון: "זה יפה שכל גוף מכיר בצרכיו של הגוף האחר ומסייע לו באמצעות תשלום המסים".
מעניין
 
ליבי: "אני מתפלל בבית כנסת של תימנים. אחרי ביטול הופעתו בפסטיבל "בריזה" התארח ליבי [אליל הנוער הזמר לי בירן] אצל עידן יניב בזאפה בהרצליה. במקביל הוא מקליט אלבום חדש וחושף מה עושה לו טוב: תפילה בבית כנסת תימני קטן.

טיול סתווי לעת ימי בציר.  סיור כרמים ויקבים בגליל העליון, משולב תצפיות נוף ואתרים ייחודים ביערביריה. אל הכביש המכושף באתר תאנים – עצירה לרגע אחד של כישוף על דרך בה המכוניותגולשות במעלה והמים זורמים בעליה. בית הכנסת העתיק בנבוריה – ביקור בבית כנסת שנותר על תילו מימי המשנה והתלמודולמידה על בנייתו.

 
סיורי סליחות. מידע על סיורים בבתי כנסת בעת אמירת הסליחות ניתן למצא כאן, וכאן, וגם כאן. בנוסף כדאי גם לקרא את הראיון שערכנו עם אלי לינקר מדריך ותיק ורב ניסיון לסיורים בירושלים.