מה ארע החודש בבתי הכנסת בארץ ובעולם סיון

כמידי חודש מוגשים לכם הידיעות והחדשות שאירעו עם בתי הכנסת השונים בארץ ובעולם. רגעים שמחים יותר ושמחים פחות, וגם הצעות לסיורים, סיקור ארועים, ועוד. הרשימה פתוחה ודינמית וכל המעוניין מוזמן להוסיף, להגיב, או להעיר.

תיעוד: בית הכנסת במנהטן עולה באש

שמי מנהטן התכסו אתמול (ראשון) בעשן שחור וסמיך, זאת לאחר שבית כנסת נטוש עלה בלהבות. כוחות הכיבוי בניו יורק הוזעקו מידית למקום, בזמן שתקרת המבנה שהוקם לפני 167 שנים קרסה לתוכו.

במשך שעות רבות פעלו אנשי שירותי הכיבוי של ניו יורק בניסיונות להיאבק בלהבות. מלבד שני אנשי כיבוי, לא היו נפגעים נוספים בתקרית. עד כה לא התבררה הסיבה להתלקחות במבנה העתיק והרשויות מנסות להבין מה גרם לפרוץ השריפה המסתורית. "זה נראה כמו תנור לבנים ענק", סיפר תושב מנהטן. "האש כילתה הכול, הייתי בטוח שהבניין עומד להתמוטט. האש הייתה גבוהה והלהבות היו בגובה של הבניין שניצב מאחורי בית הכנסת".

כתב אישום נגד בן 14 שהצית את בית כנסת העתיק בלואר איסט סייד

כתב אישום הוגש כנגד נער בן 14, בגין הצתה בזדון של מבנה בית הכנסת ההיסטורי בלואר איסט סייד של מנהטן.הנער נעצר אמש (שלישי) בביתו, הממוקם לא הרחק  מבית הכנסת העתיק 'בית המדרש הגדול'.הנער נלכד לאחר שבסרט ממצלמות אבטחה נראים שלושה נערים בורחים מזירת ההצתה, מיד לאחר שהדליקה פרצה, בל"ג בעומר  בערב.

המשטרה שוחחה עם חברים של הנער שהיו עמו בזמן הדליקה, והם שהעידו כי הוא זה שהצית את המבנה. לא ברור מה היו מניעיו.בניין בית הכנסת שנשרף הוקם בשנת 1852, ושירת מאז שנת 1885 את הקהילה המקומית, שהייתה הקהילה הרוסית הוותיקה ביותר בארה"ב – עד שבית הכנסת ננטש לפני כמעט עשור.

הקיבוץ, בית הכנסת והעצה של השופט הקיבוצניק רון שפירא– ראו ידיעה מורחבת בגיליון 'מעט' הנוכחי

השופט רון שפירא דחה עתירה של חברי ההרחבה בקיבוץ אילון לחייב את הקיבוץ להקים בית כנסת. ידיעה נרחבת, ודברה של עמותת 'איילת השחר' בנושא מתפרסמים בגיליון זה.

בית רדוף רוחות ורחוב "לא נחמדים": סיור בירושלים הפחות מוכרת

טיילת החומות שמעל המערה, מוכרת לכל מי שמגיע לבקר בעיר העתיקה. אלא שבחלקה הדרומי, נמצאת נקודת תצפית שלא רבים מגיעים אליה – תצפית שלוש הכיפות: ממרום המגדל ניתן להבחין בסממני שלוש הדתות בעיר המקודשת ליהודים, לנוצרים ולמוסלמים: כיפות כנסיית הקבר, כיפת הסלע שבהר הבית וכיפת בית כנסת החורבה.

ויש מבנה אחד בירושלים שמקודש לשלוש הדתות ומשמש למעשה בית תפילה גם ליהודים, גם למוסלמים וגם לנוצרים: במתחם קבר דוד שבהר ציון הקומה הראשונה היא בית כנסת, בקומה השנייה נמצא חדר הסעודה האחרונה של ישו על פי האמונה הנוצרית – ועל גג המבנה קיים צריח של מסגד.

רוצים את הקהל הדתי: ידיעות מפרסם בשבועון בית כנסת פופולרי

הציבור החילוני לא מודע כלל לשוק עלוני בתי הכנסת שהתפתח ופורח בשנים האחרונות, ואף לכל כך פופולרי גם בקרב המפרסמים. לצד עלונים רוויי פרסומות מקומיות, ישנם שבועונים עם מערכת עיתונאית ומחלקה מסחרית, המחולקים בעשרות אלפי עותקים מדי שבוע.תופעה זו לא חמקה מאנשי ידיעות אחרונות, שרכשה לסוף השבוע הנוכחי בשבועון מצב הרוח מודעת פרסומת לכפולת עמודים שמציעה לקוראים לרכוש מנוי, בהצעה בלעדית לקוראי 'מצב הרוח', בדיוק קהל היעד שמחפש ידיעות. במודעה מופיעים חלק מהכותבים המוכרים של ידיעות, בעיקר אלה חובשי הכיפות והמזוהים עם האגף הימני במפה הפוליטית, חוץ אולי מנחום ברנע ומאיר שלו, שזיהויים פחות ימני ופחות דתי משל שאר המוצגים (יפעת ארליך, בן דרור ימיני, חנוך דאום, יועז הנדל ועוד).

 

הפרסום בשבועון הזה הוא חלק מעסקת פרסום נרחבת יותר, במסגרתה גם בעתיד הקרוב יופיעו מודעות המציעות לרכוש מנויים. זו הפעם הראשונה שידיעות מפרסם מודעה מסוג זה ב'מצב הרוח', אבל כבר פרסם בעבר ולא מעט פעמים את הוצאת הספרים שלו.

תפילת נעילה: הצעירים מת"א שמתגייסים להצלת בתי הכנסת של העיר

עשרה צעדים בלבד מפרידים בין בית הכנסת הגדול של תל-אביב, השוכן ברחוב אלנבי, לבין "פורט סעיד", הפאב האופנתי ממול. עשרה צעדים, אבל הפער עצום. בשעה שבע בערב הפאב שוקק חיים, מלא צעירים תל-אביבים שרק מעטים מהם, כך נראה, מודעים לקיומו של המבנה העצום שמעבר לכביש. בשעה הזו שער הכניסה הראשי של בית הכנסת כבר ננעל; בקומה התחתונה שלו מתפללים מנחה אחרונה לפני שקיעה.

בית הכנסת הגדול הוא נוכח-נפקד בחיים התל-אביביים הסואנים. מוסד תרבותי בן תשעים שנים שנאבק על קיומו ועובר בשנים האחרונות תהליך של התחדשות, כשמכל עבר הוא מוקף בהמולה של רחוב אלנבי. סיפורו הוא חלק מסיפור רחב יותר על העבר המפואר של בתי הכנסת בעיר העברית הראשונה, ויותר מכך - על ההווה העגום שלהם. מאות מקדשי-מעט שימי הזוהר שלהם מאחוריהם, וכיום חלקם נטושים, חלקם משנים את ייעודם לצורכי חול, ואחרים נאבקים יום-יום על קיום מניין ומנסים להחזיק מעמד במבנים מתפוררים ונושנים.

בית הכנסת בביתר עילית חולל בליל שבת בידי מספר בנות

זעזוע בביתר: מספר בנות, ככל הנראה כאלו שסרו מדרך התורה, חדרו אתמול (ליל שבת) אל תוך בית כנסת וחיללו את השבת ואת קדושת המקום.מדובר בבית הכנסת של קהילת 'בוסטון' שברחוב בן זכאי בעיר, שמתפלליו נחרדו היום לגלות את מראה קירות בית המקדש מעט.

במקום נרשמו כתובות כאלו ואחרות, שאף תוכנן אינו ראוי בלשון המעטה. האירוע כולו תועד במצלמות האבטחה של בית הכנסת, הדמויות הפועלות ומעשיהן הבזויים נראים בהן בבירור, וככל הנראה הם ייאלצו לתת הסברים על המראות הקשים להם גרמו לאחר שהוגשה נגדן הערב תלונה במשטרה.

שוקו על קירות 'בעל התניא שול': ונדליזם בבית הכנסת במאה שערים

בית כנסת חב״ד במאה שערים חולל בליל שבת: כאשר חזר הרב צבי חנון, גבאי בית הכנסת, לאחר סעודת שבת לסדר ולנעול את בית הכנסת – לאחר שיש חסידים שמאריכים בתפילה – הוא הופתע לגלות מעשה ונדליזם בתוך בית הכנסת, שבוצע על ידי סיקריקים תושבי השכונה.הקנאים התיזו שוקו על חלק מקירות בית הכנסת, גנבו עלוני 'שיחת השבוע' , עיתוני כפר חב"ד, וגיליונות 'התקשרות' ו'דבר מלכות' השייכים לבית הכנסת.

הרב שמעון קאהן מעסקני הקהילה, סיפר: "כידוע, בבית הכנסת חב"ד מאה שערים יש פעילות יפה, בחג השבועות הקרוב, וכבר בימים אלו נערכים לקראת אירועי שמחת תורה, כשסביבות 1000 איש מאנשי ירושלים משתתפים בתפילות, בהתוועדויות ובקידושים. יש גורמים שהפעילות המבורכת של הקהילה בשכונה לצנינים בעיניהם וזו לא הפעם הראשונה שאנו חווים התנכלויות.