תמרור 'זהירות יהודים' שהוצב ליד בית הכנסת הסעיר את הממלכה

תמרור 'זהירות יהודים' שהוצב ליד בית הכנסת הסעיר את הממלכה

אנטישמיות או אמנות טהורה? תמרור "היזהרו מיהודים", שהוצמד לעמוד תאורה בשכונת סטמפורד היל שבלונדון, בה מתגוררים כ-20 אלף יהודים – מסעיר את הממלכה.

התמרור, שהוגדר בפי רבים "דוחה", מציג צללית של אדם בלבוש חרדי, עם כובע, פיאות ומעיל ארוך המזוהים עם יהודים חרדים, על רקע לבן והיקף אדום – בדומה לתמרורים רשמיים המזהירים מפני סכנות בדרך, כדוגמת ילדים חוצים את הכביש וסכנת החלקה.

אלא שהפעם התמרור מזהיר אנשים מהימצאותם של יהודים.

אנשי ארגון ה'שומרים' של השכונה, שמצאו את התמרור ביום שני, צוטטו באתר 'חרדים 10'. כאומרים כי הם עדכנו את הרשויות על הימצאות השלט שנתלה בקרבת בית כנסת.

חברת הפרלמנט דיאנה אבוט כינתה את התמרור  בחשבון הטוויטר שלה: "מגעיל" ו"בלתי מתקבל על הדעת".

חבר הפרלמנט דיוויד לאמי גינה אף הוא את השלט בחשבון הטוויטר שלו – וכתב: "בזוי, התנהגות מגעילה שאין לה מקום בקהילתנו".

'מעט בית מקדש' שוחח עם הרב ראובן גרברצ'יק - איש חב"ד המתגורר במקום: "נבהלנו מאד בתחילה, ובהחלט נכנסנו ללחץ. מקרים של אנטישמיות מתרחשים כאן כל הזמן. לפני שנה היה פה גורם אנטישימי, ימני מאד, שניסה לעשות תהלוכה באזור, תחת הכותרת – 'לנקות את היהודים' מהממלכה'. לשמחתינו המשטרה הוציאה צו איסור גורף על התהלוכה הזו".

כיצד טיפלתם בתמרור?

"יש אצלינו את ארגון השומרים שעושה עבודת קודש. הם מסתובבים בשכונות כל הזמן ובכך גם מסייעים למשטרה. רק לפני שבוע הם גילו פורץ והסגירו אותו למשטרה, הם גם מצאו אנגלי אנטישמי שניסה להפיץ קריאות נגד היהודים והוא הועבר לבית המשפט. גם בתמרור נערכה חקירה באופן מיידי".

ואמנם האיש שיצר את התמרור התגלה במהרה כפרנק אליס, צלם ואמן עצמאי המתגורר במקום. אליס טען כי השלט שהוצב לא הרחק מבית כנסת בשכונת סטמפורד היל, בה מתגוררים רבבות יהודים, היה חלק מפרויקט אמנותי שיצר, שהציג בין היתר תיאורים של אישה גוררת עגלת קניות, גבר דוחף את כיסא הגלגלים שלו – וחתול.

לדבריו, הוא מזועזע מהעבירה שהוא חולל.

אליס הסביר: "זה היה מבצע על חציית הכביש… איך כל אחד הוא שונה, לכל אחד יש זהות. יש לא רק סימן אחד ברחוב. שמתי כמה תמרורים ברחובות.. אני מצטער על כל עבירה שנגרמה".

עוד לפי שהאמן נחשף, דיווח ה'ג'ואיש כרנקול' הלונדוני כי תושבים חרדים בשכונה היהודית דנו האם התמרור הוא אכן שלט אנטישמי – או מתיחה של פורים שיצאה משליטה.

הספק שהתעורר אצל התושבים המקומיים עלה, לאחר שהם נזכרו בתמונות דומות שהוצבו באזור בימים האחרונים, כולל זו שבה נראה אישה גוררת עגלת קניות.

הרב אברהם פינטר, מנהל בית ספר לבנות בשכונה, אמר כי המחשבה הראשונית שלו הייתה שזו בדיחה. "אני לא יודע ואין לי מושג, אבל זה מאוד אפשרי. זה יכול היה להיות בדיחה. אחת הבדיחות  סביב חג הפורים בסטמפורד היל".אלא שדובר 'השומרים' הכחיש בשיחה עם העיתון היהודי שזה היה מעשה קונדס לפורים. "בהחלט לא חושב כך. היינו רואים עוד כמה תמרורים, אם זה היה בדיחה לפורים, וזה היה ממש מחוץ לבית הכנסת, ולא 200 מטרים משם".

האם זה אכן היה מעשה אמנות בלבד?

הרב גרברצ'יק: "לפי מה שאנחנו הבנו, האיש צייר תמרורים שונים באזורים שונים כמו בשכונות סקוטיות וכדומה. במסגרת זו הוא גם הגיע לשעונה היהודית. לדבריו הוא צייר חובבן ועשה זאת רק בשביל האמנות שלו, ייתכן שאכן מדובר בזה.

אתם חווים אנטישמיות?

"תמיד יש כאן מקרים של אנטישמיות, לא מאד מסיביים, אך בהחלט קיימים. קריאות כמו 'יהודון מלוכלך' אינם תופעה נדיעה, וגם דחיפות קלות. כפי שאמרתי ארגון 'השומרים' פועל ביעילות רבה בהקשר לכך".

מה עם בתי הכנסת שלכם?

"בשנתיים האחרונות ישנה שמירה, בטח בשעות התפילה, כך גם במוסדות יהודיים. אני מדבר על שמירה פרטית. גם המשטרה נכנסת כל יום לבתי הכנסת בשעות הבוקר והערב כדי לראות שהכל בסדר. אינני יכול לומר שאנחנו מהלכים כאן בחשש, בסך הכל רגוע, והמעטפת של המשטרה, חברת 'השומרים' והיחס המצויין של בתי המשפט כאן מגנה עלינו, אבל צריך לזכור שתמיד יש את המשוגעים שעלולים להתלהב מאווירה שנוצרת בעקבות ציור של צלב קרס וכדומה".