פטור ארנונה לבתי מדרש: "ישלמו ארנונה רק בגלל שלומדים שם תורה"?

ועדת הכספים של הכנסת, בראשותו של יו"ר הוועדה ח"כ משה גפני, דנה בחודש האחרון בהצעת החוק של ח"כ יואב בן צור לתיקון פקודת מיסי העירייה, אשר יעניק פטור מלא מארנונה לבתי מדרש וישיבות, כך פורסם באתרי החדשות.

על פי הפרשנות כיום לחוק הקיים, רק בתי כנסת אשר עיקר פעילותם היא לתפילות בלבד פטורים מארנונה – אך בתי כנסת בהם מתקיימים גם שיעורי תורה ופעילות תורנית או ישיבות שמתקיימים בהם גם תפילות ישלמו ארנונה בשלמות, ואת זה באה הצעת החוק לתקן, כך שכל בתי הכנסת ייהנו מהנחה הכתובה בחוק.

'מעט בית מקדש' שוחח עם יוזם החוק חבר  הכנסת יואב בן צור ממפלגת ש"ס.

ספר לנו על החוק

"ב-2010 חוקק חוק שפטר את בתי הכנסת מארנונה, אך הדבר לא מנע מעיריית ירושלים לדרוש ארנונה [בגובה שליש] מבתי כנסת שהשימוש העיקרי שלהם הוא לימוד תורה. הדבר הזה לא מקובל עלינו, אנו יכולים לקבל כי על חדרי השיעורים תשולם ארנונה אך בית מדרש שמשמש גם לתפילה, ויש לו סממנים של בית כנסת, לא יתכן שיאלצו לשלם עליו ארנונה, כאשר כל חטאו הוא שלומדים בו תורה".

בן צור מספר כי כאשר שוחח על כך עם העירייה היא טענה כי מדובר במחירים גבוהים, אלא שהם היו בפשטות לא ריאליים, 'הזויים' ליתר דיוק: "יש לי פגישה עם מר משה לוי ממחלקת ההכנסות של העירייה. העירייה הציגה בתחילה סכום של 35 מיליון, אבל זה סכום חסר היגיון. נניח שיש 100 בתי מדרש, אפילו 150 בתי מדרשות, ובא נניח כי לכל אחד יש 100 מ"ר [בהגזמה כמובן], בחישוב פשוט של 30 שקלים למטר אנו מגיעים ל-4.5 מיליון שקלים, מהיכן המספר 35 מיליון"?

חבר הכנסת אומר ל'מעט' כי המספר הזה לא נחשב ל'עלות תקציבית' דורשת רוב של 50 ח"כים. שכן מדובר בפחות מחמישה מיליון שקלים. "אני לא רואה מישהו שיצביע נגד החוק האלמטרי הזה מלבד אהובינו מהשמאל", אומר בן צור.

בחודשים האחרונים מבקשת הכנסת להעניק מיליארד או 800 שקלים לעיריית ירושלים, "כאשר אנו מדברים על 4.5 מיליון שקלים אנו מדברים על 'כסף קטן'", מדגיש בן צור.

בכוונתו של בן צור להעביר בשבוע הקרוב את הצוק בקריאה ראשונה ומשם לוועדה לקריאה שניה ושלישית.

מה מיוחד בבתי כנסת?

החוק כולל גם להבדיל מסגדים וגם מבנים של עמותות ונכים וכו'. יש סוגים שונים של פטורים בחוק ואין סיבה שבתי כנסת שנאבקים על קיומם, יסגרו רק בגלל שלומדים בהם תורה והם נקראים בתי מדרש. כל עוד יש להם סממנים של בית כנסת, ארון קודש, סידורים, תפילות אנו דורשים שהם יפטרו גם כן מארנונה.

לחבר הכנסת בן צור מצטרף חבר הכנסת אורי מקלב שתקף את הפקידים העירוניים, אשר מונעים את ההנחות לבתי הכנסת והישיבות – ואמר: "אנשי העיריות יותר מחויבים לקופת העירייה ולא למשתמשים ולאזרחים. ההתנהלות מול בתי הכנסיות היא לא כפי החוק. יש עשרות בתי כנסיות שלא מקבלים את הנחות על ידי ביורוקרטיה קשה, בגלל שכתוב בית מדרש ולא בית כנסת".

מקלב הוסיף: "הם מסרבים לתת הנחה, החוק הזה מגיע לא בגלל שהכל בסדר. מגיעים אנשים ואומרים לנו שלא נותנים להם את ההנחה המגיעה להם על פי חוק. לא יכול להיות שבגלל שקיים כולל בבית הכנסת הוא לא יקבל את ההנחה של בתי הכנסת. זה אבסורד שבית הכנסת הפעיל רק פעם בשבוע יקבל פטור מארנונה ואילו בית כנסת הפעיל כל השבוע עם עשרות מניינים ושיעורי תורה ישלם ארנונה מלאה".