מה עבר החודש על בתי הכנסת בישראל ובעולם

כמידי חודש מוגשים לכם הידיעות והחדשות שארעו עם בתי הכנסת השונים בארץ ובעולם. רגעים שמחים יותר ושמחים פחות, וגם הצעות לסיורים, סיקור ארועים, ועוד. הרשימה פתוחה ודינמית וכל המעוניין מוזמן להוסיף, להגיב, או להעיר.

 

מוטי יוגב: "לקרוע קריעה ולבנות בית כנסת גדול"

קטונתי מלחלוק על מי מרבותיי, אך דעתי שמה שהגיעו אליו בהקשר למימוש נכסי הנפקדים בעמונה, הוא המירב שניתן בעת הזו וצריך עם כל הצער והכאב, לקרוע קריעה ולקבלו ולהסתכל קדימה, תוך מיצוי כל מה שניתן ולבנות מחדש, הכי גדול שיש ואפשר על ההר.

לבקש דחיה מבית המשפט, וגם אם לא נקבל-לבנות מיד בית כנסת גדול מקודמו ודגל גדול על הגבעה וכל מבנה שניתן למגורים ומבני ציבור והעיקר לשמור את מירב המשפחות יחד. יחד בצער, יחד בתהליכי המעברים ויחד בבניה מחדש.

 

כינוס חירום על חילול בית הכנסת בערד – נצא להפגנות

כינוס חירום כואב ונוקב שנערך ביוזמת שר הבריאות ח"כ הרב יעקב ליצמן, הובעה מחאה ציבורית אדירה וכואבת, נוכח ההתדרדרות הקשה והמקרה הנורא בו חיללו יהודים בית כנסת בעיר ערד.נציגי כלל הקהילות התכנסו להביע מחאה זו, במטרה להביא לצעדים ציבוריים שישימו סוף לפגיעה הקשה בעקבות המקרה הקשה בערד.

השר ליצמן אמר בכינוס כי "בעיר ערד משתוללת תופעה קשה של אנטישמיות ממסדית בחסות וביוזמת ראש העיר ניסן בן חמו. אך הוא התעקש בדבריו שלא לערב את ההיבטים הפוליטיים שבענין, על אף היותו של ראש העיר נציג יש עתיד ושנלחם בכל כוחו בחרדים.

 

הולנד: נעצרו חשודים בתכנון פיגוע נגד בית כנסת

המשטרה באמסטרדם עצרה חברי חוליה שביקשו להוציא לפועל מתקפה נגד בית כנסת בדרום העיר. החשוד המרכזי הוא אדם ממוצא מרוקאי ושמו "עבד-אלחכים", וגילו כארבעים.

על פי הפרסום ההולנדי, יחידות המשטרה נגד טרור במדינה עקבו אחרי החשוד המרכזי – המכנה את עצמו "עבד-אלחכים", במשך כיותר מחודש, בכל חודש דצמבר 2015, בחשד שתכנן מתקפה על בית כנסת בדרום העיר.

 

גאורגיה: בית כנסת הושחת, ספרי תורה נקרעו

אלמונים השחיתו בית כנסת בעיר גורי שבגאורגיה, קרעו חלק מספרי התורה במקום וגנבו ספרי קודש אחרים. המשטרה המקומית פתחה בחקירה ובחיפושים אחר האחראים לאירוע הוונדליזם, והם צפויים לעונשי מאסר שינועו בין 5-3 שנים אם ייתפסו.

כלי תקשורת בגאורגיה דיווחו כי בית הכנסת היה סגור מאז חודש ינואר ודבר הפריצה, כמו גם ממדי ההשחתה, נתגלו רק היום (ה') בעת שיהודים הגיעו למקום כדי להתפלל. הפורצים, כך התברר, קרעו כמה ספרי תורה ובזזו אחרים. כמו כן, מספר ספרים קרועים נמצאו בחצר האחורית של בית הכנסת.

 

מרוקו: יש הרבה כבוד

מלך מרוקו - מוחמד השישי, כיבד בנוכחותו, ביום שישי האחרון, את טקס הפתיחה של בית כנסת אטדגי, בעיר קזבלנקה שבמרוקו. המחזה הנדיר והמרגש שודר באמצעי התקשורת ברחבי המדינה, ועובדה זו כשלעמה יש בה כדי להצביע על מעמדם של יהודי מרוקו, ומערכת היחסים הייחודית שיש לקהילה בקזבלנקה עם השלטון.

לפי דף הפייסבוק 'Morocco- מרוקו - المغرب' הטקס סימל את הסיום הרשמי של שיקום בית הכנסת כמו גם הגן שמקיף אותו וסביבתו הקרובה, כחלק מתהליך כולל של שיקום רובע המדינה של קזבלנקה.

 

מתח בוושינגטון: באיזה בית כנסת יתפללו ג'ראד ואיוונקה קושנר?

איוונקה טראמפ ובעלה ג'ארד קושנר, בתו וחתנו היהודים של הנשיא האמריקני הנבחר דונלד טראמפ, מתכננים לעבור, כך על פי הדיווחים בתקשורת האמריקנית, עם שלושת ילדיהם – ממנהטן לוושינגטון.

 

בני הזוג, כך על פי הדיווח, מחפשים בית במרחק הליכה מבית כנסת, זאת מכיוון שהם מקפידים לשמור שבת.השאלה המרתקת ביותר כעת את הקהילה היהודית בוושינגטון כולה, והיא מועלית גם בשולחנות השבת ובשיחות הסלון – היא: באיזה בית כנסת יבחרו בני הזוג המפורסמים להתפלל?

 

נדחתה תביעה לפינוי בית כנסת בתל אביב

בית הכנסת "נתן הנביא" המשמש את קהילת יוצאי לוב החל לפעול לפני כ-40 שנה בדירה בת שלושה חדרים ברחוב טשרניחובסקי בתל-אביב, בהתאם להסכם שכירות מוגנת בדמי מפתח שנחתם בין המייסדים לבין בעליו.

לפני שנתיים, שנים אחרי שבעל הנכס ומייסדי בית הכנסת הלכו לעולמם, נאלץ המקום להתמודד עם תביעת פינוי שהגישה יורשת הנכס (אלמנת בנו של בעל הנכס המקורי) בבית משפט השלום בתל-אביב.

 

הוסכם: מבנה זמני לבית הכנסת בשריד

בית המשפט המחוזי בנצרת נתן תוקף של פסק דין להסכם גישור בין תושבי ההרחבה בשריד לרשות מקרקעי ישראל, הוועד המקומי קיבוץ שריד והאגודה השיתופית בקיבוץ. על פי ההסכם יקצה שריד מבנה בשטחו שישמש זמנית למטרת בית כנסת. את ההסכם אישר השופט אשר קולה.

הדרישה לקיים בית כנסת בשריד עלתה מצדם של שישה מתושבי ההרחבה. הם הגישו עתירה בעניין זה לבית המשפט בתביעה להקצות, או להפקיע, מבנה קבע לטובת בית הכנסת. העתירה הוגשה לאחר שחברי הקיבוץ הצביעו להמשיך את המצב הקיים, שלפיו אין בית כנסת קבוע בשריד, ובעצם להמשיך עם הנוהג (שהיה קיים עוד לפני הגשת העתירה) של הקצאת מבנה זמני בחגים לטובת המתפללים.

 

"התפילה הכי מדהימה שחוויתי": בית כנסת ליהודי אוגנדה

בית הכנסת שבמעלה הגבעה ניצב כמו יהלום שבכתר, מוקף בבתי ספר ובית הארחה – כולם בבעלות של קהילה יהודית קטנה, המתגוררת בכפר נידח באזור מבאלה.

בית הכנסת "שטרן" (הכוכב) נבנה ברוחב יד מתרומות של יהודים אמריקנים, והוא מקור גאווה עצום עבור יהודי אוגנדה, הידועים בשמם המקומי ה"אביודיאה". סת' יונדב, מורה כבן 40 המשמש גם כחזן הקהילה, עוד זוכר את היום שבו הצטופף עם חבריו בבית הכנסת הישן, וחלם עימם על בית תפילה חדש ובו גם מקווה טהרה.

מנהיג הקהילה, גרשון סיזומו, רב שקיבל את סמיכתו בארה"ב – החל לאסוף כספים בין חבריו בחו"ל. בית הכנסת זכה להיקרא, בסופו של דבר, על שם התורמים העיקריים: ראלף וסו שטרן, זוג מקליפורניה שתרם 300 אלף דולרים לבנייתו.