מה חדש בבתי הכנסת?

 כמידי חודש מוגשים לכם הידיעות והחדשות שארעו עם בתי הכנסת השונים בארץ ובעולם. רגעים שמחים יותר ושמחים פחות, וגם הצעות לסיורים, סיקור ארועים, ועוד. הרשימה פתוחה ודינמית וכל המעוניין מוזמן להוסיף, להגיב, או להעיר.

 
 
ימים לא שמחים שעברו החודש בבתי הכנסת 
 
פיגוע ברוסיה: בקבוקי תבערה הושלכו לעבר בית הכנסת "דרכי שלום" במוסקבה. לא היו נפגעים. מקור משטרתי טען כי מדובר בנקמה על מאסרי העולם שנגזרו על חברי כנופיה ניאו נאצית שהורשעו ב-27 רציחות. הפדרציה של הקהילות היהודיות ברוסיה הודיעה בתגובה לאירוע כי היא דורשת לפעול ביד קשה נגד המעורבים.
שריפה החריבה את בית הכנסת האורתודוקסי קהילת ישורון במנהטן בניו יורק - מהעתיקים והידועים בבתי הכנסת בצפון אמריקה. גג המבנה נהרס לחלוטין, ולהבות עזות פרצו דרך החלונות. נזק רב נגרם לקומות העליונות. ארבעה כבאים נפגעו באופן קל, במהלך פעולות הכיבוי.

השריפה פרצה ב 12/7/11סמוך לשעה 20:30 (שעון ניו יורק) בבית הכנסת שממוקם ברחוב 85, סמוך לשדרת לקסינגטון. למקום הוזעקו 170 כבאים שעמלו במשך שעה ארוכה על כיבוי השריפה. ההערכה הראשונית היא שהשריפה פרצה בקומות העליונות של המבנה.
שכונת כפר גבירול ברחובות: התושבים יוצאים לקרב נגד בית המדרש. מועצת עיריית רחובות הקצתה לעמותה דתית בעיר מגרש של 400 מ"ר ברחוב מורן בשכונת כפר גבירול, המיועד לגני ילדים ותחנת טיפת חלב. זאת למרות שוועדת משנה להקצאת קרקע המליצה להסתפק בהסכם שימוש. בשכונה כבר הקימו ועד פעולה וחוששים שעל הקרקע תקים העמותה בית מדרש גדול עם מלונית לאברכים.
וסיפורי הקרבות ברחובות לא תמו: תושבי שכונת מקוב ברחובות עתרו בימים האחרונים לבג"ץ נגד הקצאת קרקע המיועדתלהקמת בית כנסת. שלשום התקבלה החלטת שופט העליון יצחק עמית, ולעירייה הוצא צו מניעהמיידי מלעשות שינוי בשטח הנידון עד לדיון בעתירה.
רב בית הכנסת  ויו"ר עמותת היכל משה מאיר לעד. הרב אריאל נזרית אומר לערוץ 7שמדובר בתביעה קנטרנית שהחלה במאבק של אישה דתית נגד בניית בית הכנסת, "למעשההמתנגדת הראשית היא אישה דתיה. הדרישה שלנו לבניית בית הכנסת היא הכי לגיטימית שיש. אנחנו תושבי רחובות עברנו לשכונה החדשה לפני חמש שנים, באנו כאנשים בודדים, אך מטבעהדברים היו כמה בתי אב דתיים שרצו להתפלל בבית כנסת".
 
מתפללים לשקט: שכנים קולניים ואלימים הם לעולם לא חוויה נעימה, אבל מה עושים כשהשכנים הם חסרי בית שמתנחלים בתוך בית כנסת? דיירים ברחוב טשרניחובסקי 57 סובלים זה מספר חודשים מקבוצת חסרי בית שעברו לגור בתוך בית הכנסת שבחצר האחורית של הבניין, בית הכנסת קוידנוב, שנמצא בקומת המרתף של הבניין והגישה אליו משובשת ומטונפת. עד לאחרונה שימש בית הכנסת רק כמקום לתפילה וככולל לאברכים, מה שלא הפריע לשכניו יותר מדי. אלא שלאחרונה, לדברי השכנים, הגיעה קבוצה חדשה של מתפללים, שגם נשארת לישון בבית הכנסת ובמחסן שלו בלילות.
ורגעים שמחים יותר
במעמד הרב הראשי לאשדוד, ובהשתתפות השר לשירותי דת יעקבמרגי, הושק הספר 'הוד והדר - בתי כנסת בארץ ישראל' שבהוצאת ''כרטא''
 
לאונרד כהן מביא גם חילונים לבית הכנסת. בית הכנסת "אור הצפון" בנצרת עילית מצא דרך מיוחדת למשוך אליו מתפללים מהמגזר החילוני. גבאי בית הכנסת הקים אתר אינטרנט, פתח חשבון ברשת הפייסבוק - ואפילו החליף את לחני התפילה המקובלים בלחנים מוכרים משירי נעמי שמר, עוזי חיטמן ולאונרד כהן.
 
בית כנסת מוקם בסמוך למלון 'לב אילת'. תכנון בית הכנסת שיישרת את תושבי שכונות גנים א', גנים ב', צופית תחתית ואזור מרכז מור באילת, הופקד בידי משרד 'אייל לוגסי אדריכלות מקומית'. השלמת הבנייה תלויה בנדיבותם של תורמים. על פי ההערכות, הליך הבנייה יושלם בתוך שנה.
למעלה מ-800 שנים המתין בית הכנסת המפואר של העיירה האיטלקית, ששוב יתפללו יהודים בין כתליו. אלא שהכנסייה לא ויתרה בקלות על המבנה שאותו ניכסה לאחר גירוש יהודי האזור, בימי הביניים. ואיך קשורים לתסבוכת כומר מומר ונוצרי שהתגייר? הסיפור המופלא מובא כאן.

טקס חנוכת בית כנסת במרחב דן
: בתאריך 30.06.2011 התקיים טקס חנוכת בית כנסת במטה משטרת מרחב דן, הטקס נערךבמעמד המפקח הכללי של משטרת ישראל רב ניצב יוחנן דנינו, מפקד מחוז תל אביב ניצבאהרון אקסול, מפקד מרחב דן ניצב משנה אלברט אוחיון, סגן השר ח"כ יעקב ליצמן, ראשהעיר בני ברק הרב יעקב אשר, רבני המשטרה והמחוז, אישי ציבור, קציני משטרה, שוטריםובני משפחות שוטרים שנפלו במהלך שירותם.


ביורוקרטיה
בקיבוץ יפתח התפתחה לאחרונה סערה ציבורית גדולה סביב שאלת הקמת בית כנסת במקום. תושבי שכונת ההרחבה דורשים את הקמתו, אולם ותיקי הקיבוץ החילוניים מתנגדים נחרצות למהלך, בטענה כי לאורך זמן ההתחשבות בדת, תהפוך לכפייה דתית. "קיבוץ זה מקום בעל אורח חיים חילוני, ואנחנו פוחדים שאם היום יוקם בית כנסת, מחר יוקם מקווה ומחרתיים תיבנה כאן שכונה דתית". אמרו רבים מהמתנגדים.
מנגד אמרו המצדדים כי לא יזיק לאף אחד להתחבר מעט לשורשים היהודיים. כתבנו שלמה חדד מוסר כי ברב הקיבוצים בהם הוקמה שכונת הרחבה הוקמו גם בתי כנסת, דבר התורם לעידוד התיירות הדתית באיזור.
 
תושבי שבות רחל אוספים מזה כמה שנים כסף לבניית בית כנסת. עד כה הצטברו בקופתהיישוב למעלה ממיליון שקלים. הכול מוכן לתחילת העבודות אבל המינהל האזרחי לא מספקאת האישורים.
 
עוד חדשות מתפרסמות בפייסבוק שלנו, לחצו כאן