חדשות בתי הכנסת

כמידי חודש מוגשים לכם הידיעות והחדשות שארעו עם בתי הכנסת השונים בארץ ובעולם. רגעים שמחים יותר ושמחים פחות, וגם הצעות לסיורים, סיקור ארועים, ועוד. הרשימה פתוחה ודינמית וכל המעוניין מוזמן להוסיף, להגיב, או להעיר.

 

ימות המשיח: קיבוץ נוסף חנך השבוע בית כנסת

זה כנראה ימות המשיח. אחרי יותר מארבעים שנה נחנך השבוע מבנה בית כנסת בקיבוץ קלי"ה בצפון ים המלח. התושבים אומרים כי מדובר בבית הכנסת הנמוך ביותר בעולם!קיבוץ קלי"ה, הוותיק בקיבוצי צפון ים המלח. הוקם בשנת 1974 כסמל לחידוש הישוב היהודי שהיה באזור לפני מלחמת העצמאות. הקיבוץ שהחל כהאחזות נח"ל של גרעין מתנועת העבודה, מונה מעל 90 משפחות, בהן משפחות צעירות מבני הקיבוץ ונקלטים חדשים אשר בונים את ביתם בשכונת ההרחבה הקהילתית.

לאורך השנים פעל בקיבוץ קלי"ה בית כנסת במבנים שונים ברחבי הקיבוץ: מבנה זמני, מבנה נייד ואפילו גן ילדים שימשו כבית כנסת לאורך השנים באין פתרון אחר. הפרופסור עמוס יינון פעל במשך השנים בבית הכנסת והוא שיהיה הגבאי בבית הכנסת החדש. במעמד חנוכת בית הכנסת צוינה גם הכנסת ספר תורה אשר נתרם על ידי משפחת לניאדו, תושבי הקיבוץ.

 

ח"כ יואב בן צור: "דין עמונה כדין בית הכנסת העתיק ברובע היהודי"

בעקבות הצעה לסדר של יו"ר סיעת ש"ס בכנסת חבר הכנסת יואב בן צור, ופניית חברי כנסת חרדים נוספים בנוגע להחלטת החברה לפיתוח הרובע, להוציא קול קורא לפיו בית הכנסת העתיק 'תפארת ישראל' ברובע היהודי יהפוך למרכז תיירות לאומי ציוני החליט שר השיכון להשהות את קידום הנושא במטרה להגיע לשיח והידברות.

אמש יו"ר סיעת ש"ס בכנסת, חה"כ בן צור הגיש הצעה לסדר וגינה בחריפות את החלטת החברה לפיתוח הרובע, להוציא קול קורא לפיו בית הכנסת העתיק 'תפארת ישראל' ברובע היהודי יהפוך למרכז תיירות לאומי ציוני, שיהווה מוקד משיכה לתיירים מכל העולם.לדבריו: "לוקחים בית כנסת שנבנה בשנות השישים של המאה ה-19 על ידי חסידי רבי ישראל פרידמן מרוז'ין ובנו רבי אברהם יעקב מסדיגורא, ונקרא "תפארת ישראל" על שם רבי ישראל, שקנה את המגרש עליו נבנה בית הכנסת והופכים אותו למרכז תיירות ציוני לאומי שיהווה מוקד משיכה לתיירים ובמילים אחרות מפקיעים מחסידי רוז'ין באמצעות מכרז את רכושם הפרטי, מסבים את ייעודו של הנכס בניגוד לדעתו והשקפתו של רוכש הנכס, לטובת מיזם תיירותי לאומי תוך חילול מחפיר של קדושת המקום. ואני שואל מה נשתנה דין עמונה מדין בית הכנסת תפארת ישראל?"

 

הולנד: נעצרו חשודים בתכנון פיגוע נגד בית כנסת

המשטרה ההולנדית עצרה כמה חשודים בחשד לתוכנית של פעילי טרור ג'יהאדיסטים להוציא לפועל פיגוע נגד בית כנסת באמסטרדם בשנה שעברה. התוכנית, שנחשפה בעיתון המקומי "טלגרף" ופורסמה בסוכנות הידיעות היהודית JTA, לא התממשה.

החשוד המרכזי, שקשור באופן לא ברור למסגד "אריאן" הסוני בעיר הבירה ההולנדית, הוא כבן ארבעים ממוצא מרוקאי. במסמך המשטרתי של מעצרו הוא תואר כאדם מקריח ובעל זקן תיש, הנוהג במכונית "אאודי" לבנה, והמפגין בקיאות מרשימה בכתבי הקודש המוסלמיים.

 

"המפקד צרח עליי: ’פה זה צבא, לא בית כנסת. פה לא יהיו דתיות"

האם אתם מכירים חילונית שמתפללת על חוף הים, רק כדי לא לפספס שלוש תפילות ביום? "רק היום אני קולטת איזה 'עוף מוזר' הייתי באופן קיום המצוות שלי". סיפורה המרגש והייחודי של עידה שגיב.

 

מחפשים בית ליד בית כנסת: ג'ראד ואיוונקה קושנר עוברים לוושינגטון

איוונקה טראמפ ובעלה ג'ארד קושנר, בתו וחתנו היהודים של הנשיא האמריקני הנבחר דונלד טראמפ, מתכננים לעבור עם שלושת ילדיהם ממנהטן לוושינגטון.

לפי דיווח של רשת החדשות CNN, הזוג, שהיה ממובילי הקמפיין של הנשיא הנבחר, מחפש כעת אחר בית בבירה האמריקנית, כדי להיות קרוב יותר אל הנשיא.לפי הדיווח, ייתכן והזוג יעבור לגור בשכונת ג'ורג'טאון בעיר, במרחק הליכה מבית הכנסת 'קשר ישראל', או לשכונות אחרות בעיר בהן יש בתי כנסת אחרים – זאת מכיוון שבני הזוג קושנר מקפידים לשמור שבת.

 

הושחת בית כנסת בגיאורגיה

האנטישמיות שוב מרימה ראש? בסוף השבוע האחרון התברר כי אלמונים השחיתו וחיללו בית כנסת בעיר גורי שבגאורגיה.על פי עדי ראיה, האלמונים קרעו חלק מספרי התורה במקום ואף גנבו ספרי קודש אחרים.

בית הכנסת היה סגור קרוב לשנה, ודבר הפריצה וממדי ההשחתה, התגלו בסוף השבוע האחרון כאשר קבוצת יהודים מחוץ לעיר הגיעה למקום להתפלל.לנגד עיני הבאים התגלו מראות קשים ביותר של ספרי תורה מושלכים בחצר האחורית של בית הכנסת, וכן ספרי קודש אחרים שהושלכו בביזיון.

 

נדחתה תביעה לפינוי בית כנסת בתל אביב

ית הכנסת "נתן הנביא" המשמש את קהילת יוצאי לוב החל לפעול לפני כ-40 שנה בדירה בת שלושה חדרים ברחוב טשרניחובסקי בתל-אביב, בהתאם להסכם שכירות מוגנת בדמי מפתח שנחתם בין המייסדים לבין בעליו.לפני שנתיים, שנים אחרי שבעל הנכס ומייסדי בית הכנסת הלכו לעולמם, נאלץ המקום להתמודד עם תביעת פינוי שהגישה יורשת הנכס (אלמנת בנו של בעל הנכס המקורי) בבית משפט השלום בתל-אביב.

בעלת הנכס טענה כי חוק הגנת הדייר אינו חל יותר משום שהמתפללים והמייסדים המקוריים של בית הכנסת כבר אינם בין החיים. גם בהנחה שיורשי המייסדים כן נחשבים לדיירים מוגנים, היא טענה שיש לה עילת פינוי נגדם כיוון שאיחרו בתשלום דמי השכירות של שנת 2009 וביצעו במקום שינויים ללא רשות.הנתבעים – יורשי המייסדים המנוחים המנהלים כיום את בית הכנסת בעצמם – טענו מנגד כי בעל הנכס המקורי ביקש שהמקום ישמש כבית תפילה עבור הציבור – יהא אשר יהא – ולכן יש להכיר בו או במתפללים כדיירים מוגנים.

 

סיפורו של בית הכנסת הגדול ברחובות

על גבעה נישאה בפינת הרחובות בנימין ומנוחה ונחלה, בעיר רחובות שוכן מבנה בית הכנסת הגדול של העיר "אוהל שרה". הוא הוקם לפני למעלה ממאה שנה ב-1903 ומאז ועד היום פעיל מדי יום שבת וחג. ביקרתי בימים אלה בבית כנסת זה. בית הכנסת הוגדר והוכר על-ידי משרד ראש הממשלה כאתר מורשת בעל חשיבות לאומית. פירושה המעשי של הכרה זו הוא מתן תקציב משמעותי מהמדינה לעבודות שימור ושיחזור בית הכנסת. במקום נעשות כיום עבודות שיפוצים והרחבה שכוללת עבודות שימור ושיחזור בית הכנסת המקורי. בשיתוף המועצה לשימור אתרי מורשת ועירית רחובות.

המחאה הצליחה: לא ייבנה בית כנסת ברעות

רב קהילת חב"ד במכבים־רעות , הרב נוימן, הודיע כי לאחר שהתייעץ עם חברים רבים, ובין היתר נועץ עם ראש העירייה, חיים ביבס, החליט למשוך בחזרה את בקשת קהילת חב"ד להקמת בית כנסת לעמותת חב"ד ברעות.