המהפכה נגדעה: רבו הנערץ של קיבוץ גשר הזיו נפטר בדמי ימיו

טרגדיה במשפחת איילת השחר ובקיבוץ זיו הגשר: רבו של קיבוץ, הרב יוסף חיים חסאן זצ"ל, טבע לפני ימים ספורים בחוף אכזיב שבסמוך לנהריה.

האירוע התרחש בשעות הבוקר, הרב נכנס אל המים כדי לטבול לפני הטבילה, אך בשל הסלעים המסוכנים בחוף, טבע במים. כוחות ההצלה הוזעקו למקום, והמשטרה הצליחה לחלץ אותו כשהוא מחוסר הכרה, אך למרבה הצער לא נותר אלא לקבוע את מותו.

פאראמדיק מד"א צבי זינגר שהגיע למקום סיפר: "מדובר בחוף סלעי עם דרכי גישה  קשות מאוד, שוטרים חילצו אלינו לקו החוף גבר בשנות ה 30 כשהוא מחוסר הכרה, ללא  דופק וללא נשימה. הוא היה ללא רוח חיים ולא נותר לנו אלא לקבוע את מותו בשטח."

מי היה הרב חסאן המופלא שפתיל חייו נגדע כשהוא בשיא פריחתו? סיפורו של הרב חסאן מעמותת 'איילת השחר' משתלב עם המהפכה שחולל בקיבוץ 'גשר הזיו.

 

מתוך כתבה שפורסמה בעיתון משפחה.

 

הקיבוץ של מפא"י

בקיבוץ גשר הזיו המצוי ליד נהריה מתגוררת משפחה חרדית בשם חסאן. זו המשפחה החרדית היחידה המתגוררת במקום.

גשר הזיו הוא קיבוץ שהוקם בתאריך 27 בינואר 1949 על ידי חלק ממפוני קיבוץ בית הערבה, אשר מצפון לים המלח, שתמכו אז רעיונית בתנועת "איחוד הקבוצות והקיבוצים", אשר הייתה מקושרת באותה תקופה למפא"י. אלו נטשו אז את מושבם בעקבות מלחמת העצמאות ולצורך הקמת קיבוץ, חברו לאנשי תנועת הבונים, אשר הגיעו מאמריקה הצפונית [עפ"י ויקיפדיה].

אין פלא איפא כי הקמת בית כנסת בקיבוץ של מפא"י היתה חלום שלא נראה היה שיתגשם. אך הפלא קם והיה, ובקיבוץ החילוני מצוי בית כנסת אליו צועדים מידי ליל שבת לא פחות מ-20 מתפללים בראשותו של הרב יוסף חיים חסאן.

בסיומה של סעודת השבת, מפנים בני משפחת חסאן את השולחן, ולמקום מוגשים צלחות של פיצוחים, בירות וממתקים כיד המלך. זוהי שעת הנוער. בני נוער ארוכי שיער שעגילים על אזניהם צמידים על ידיהם, עולים לבית משפחת חסאן ומאזינים לאברך החרדי שמדבר על אורח החיים הדתי, על מציאות ה' בעולם, על השגחה פרטית ועוד.

"אני קורא להם 'אנוסי ספרדי ופורטוגל' אומר הרב חסאן לאהרן גרנות מעיתון משפחה, "אם היית נשאר כאן ליום ראשון היית בוכה כשהיית רואה מה שקורה במדינת יהודים. בני נוער מניחים תפילין בהיחבא גם מפני הוריהם וגם מפני מוריהם".

הרב חסאן הגיע לקיבוץ בשליחותה של עמותת איילת השחר בראשותו של הרב שלמה רענן [העומדת גם מאחורי 'איגוד בתי הכנסת']. הפעם הראשונה בה הופיע בקיבוץ היתה "בתחפושת", כלומר הוא לא הציג עצמו כחרדי אלא כאדם 'רגיל'. הוא היה מחנך עם תעודות, והקיבוץ קיבל אותו אליו בברכה. בהמשך כשהתברר כי הוא חרדי כבר היה הרב אהוב על בני הקיבוץ: "אתה דתי כמו שאנחנו אוהבים, אתה בסדר" הם אמרו לו.

משפחת חסאן החלה לחלק חלות לשבת חינם אין כסף, עוגות, סופגניות ועוד, וכאשר נפטר יהודי ניצול שואה מן הקיבוץ והחברים פנו אליו ושאלו אותו מה התעריף שהוא נוטל עבור הספד הוא הזדעזע: 'תעריף? וכי אני ממסחר את היהדות"? לתדהמתם של החברים לא היה גבול והמעשה הפך לשיחת היום בקיבוץ. ערכו של הרב הצעיר וטוב הלב עלה פלאים בעיני החברים.

במהלך השבוע מעביר הרב חסאן שיעור בגמרא בביתו של אחד החברים שהיה מוגדר כאתאיסט מובהק. "פתאם הם נוכחים לדעת שהגמא מבקרת את עצמה ששום דבר לא נפסק סתם כך, שיש דינמיקה עשירה בין האמוראים ששום דבר לא מתקבל סתם כך", אומר הרב. אנשי הקיבוץ גם מרבים להתייעץ אתו בענייני חינוך ושולחים אליו את בניהם.

 

בית הכנסת גשר הזיו

"כדי לקבל מגרש לבית הכנסת הייתי צריך להחתים את החברים על טופס הבקשה להקצאת מגרש להקמת בית כנסת". מספר חסאן. היה זה לפני ט"ו בשבט ועם חלוקת סלסלאות הפירות נענו האנשים בחפץ לב. עם זאת קמו גם כיסי התנגדות. באחד הימים פוגש הרב חסאן צעיר שהחתים אנשים מולו ושאל אותו מדוע החתים אנשים נגד בית הכנסת. האיש הסביר כי הוא 'משתלט' על הקיבוץ וכו', והרב שאל אותו: כמה חתימות אספת? 50 השיב. כעת יש לך 51, גם אני חותם אמר הרב. היהדות דרכיה דרכי נועם ואם אתה נגד בית כנסת והוא מפריע לך נוותר על העניין.

הצעיר היה המום. לא לתגובה הזו הוא ציפה. מפה לשם החלה להתפתח ביניהם שיחה, וסטיגמות רבות התמוססו אצלו באותו לילה. כעבור זמן קצר הוא ביטל את כל ההחתמות וכל ההתנגדויות הוקפאו. ההקצאה למגרש עבור בית כנסת אושרה.

המנין בתחילה פעל בדירתה של משפחת חסאן, ואז עבר למקלט. כעת מחכים להקמת בית הכנסת החדש.

"אני מציג אהבה וליטוף", אומר הרב חסאן, "האיש שהיה קיצוני ביותר נגד היהדות והצליח אפילו לגרש מכאן את שליח חב"ד שהיה לפני – הוא עצמו משכיר לי דירה".

הרב חסאן מספר גם על סיועה של איילת השחר: "תנועת איילת השחר עומדת מאחורי ועוזרת לי במימון הפעילות ובכל מעשי. אני רואה בכך שליחות אישית – לפרק את המחיצות בין היהדות ליהודים ולהראות לכולם שהתורה – דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום".

 

פטירתו של הרב

הרב חסאן ז"ל נולד בבני ברק בעשרה בטבת תשל"ו לאביו רבי אברהם חסן זצ"ל, שנרצח במקסיקו לפני מספר שנים, ולאמו מרת שרה שתחי' מבני ברק. בשמחת הברית שנחגגה לו נקרא על שם ה'בן איש חי' זיע"א.

בבחרותו למד בישיבת מיר בירושלים, ולאחר נישואיו עם רעייתו רינה ילידת מנצ'סטר - עברו בני הזוג להתגורר בצפון.

כל חייו הרביץ תורה ומסר שיעורים לבני הקיבוץ וכן ביישובים סמוכים. מכריו אומרים ל'בחדרי חרדים' כי "כל מטרתו הייתה להפיץ את אור היהדות. הוא יהודי משכמו ומעלה שמסר את נפשו למען תושבי המושב, במשך למעלה מעשר שנים".

"לצערנו הרב זצ"ל לא הותיר אחריו זרע של קיימא, והציבור נקרא ללמוד משניות לזכרו של רבי יוסף חיים בן רבי אברהם".