מה היה החודש בבתי הכנסת?

כמידי חודש מוגשים לכם הידיעות והחדשות שארעו עם בתי הכנסת השונים בארץ ובעולם. רגעים שמחים יותר ושמחים פחות, וגם הצעות לסיורים, סיקור ארועים, ועוד. הרשימה פתוחה ודינמית וכל המעוניין מוזמן להוסיף, להגיב, או להעיר.

 

לראשונה בקוסובו: בית כנסת ייבנה במדינה המוסלמית

בשעה שמוסלמים קיצונים תוקפים בתי כנסת ברחבי אירופה המערבית, קוסובו - המדינה הצעירה יותר באירופה, שרוב אזרחיה מוסלמים - נערכת להקים בית כנסת ראשון על אדמתה. מועצת עיריית פרישטינה, בירת קוסובו, אימצה בישיבתה האחרונה תוכנית לבניית בית כנסת במתחם קריית הממשלה בלב העיר - לא הרחק מהמקום שבו עמד בית הכנסת הישן, שנהרס על ידי המשטר הקומוניסטי היוגוסלבי לאחר מלחמת העולם השנייה.

פרוייקט הקמת בית הכנסת החדש, שיזם ארגון ״בית ישראל קוסובו״, זכה לתמיכת רוב מוחלט של חברי המועצה העירונית. רק שניים מחברי המועצה, הקרובים למפלגות אסלאמיסטיות, נמנעו בהצבעה על המיזם.

 

המבנה הראשון בעולם שישלב בית כנסת, מסגד וכנסייה יוקם בגרמניה

לפני כעשור, בעת חפירות ארכיאולוגיות במגרש בדרום אי הדייגים במיטה בברלין, עלתה ההצעה להקים במקום מבנה דת ייחודי שמשלב חללי תפילה לשלוש הדתות המונותאיסטיות — בית כנסת, מסגד וכנסייה. ב–2012 התקיימה תחרות אדריכלים בינלאומית לתכנון המבנה המשולב, שבו זכה המשרד הברלינאי קון־מלווצי. המבנה, ששמו "בית האחד", יתפרש על שטח של כ–640 מ"ר בלבד ובנייתו תחל ב–2017. זה יהיה המבנה הראשון בעולם שישלב חללי תפילה לשלוש הדתות.

אף שמספר היהודים בעיר זעום לעומת מספר הנוצרים והמוסלמים, לכל דת יוקצה חלל בשטח דומה, אבל שונה בצורתו. חלל בית הכנסת למשל מתוכנן בצורת משושה. במרכז המבנה ימוקם חלל משותף שיתנשא לגובה של 32 מטרים בשביל כל המתארחים והוא ייקורה בגג בצורת כיפה. מעטפת המבנה תחופה בלבנים ובחזיתותיו אין אלמנטים דתיים.

 

מז'יבוז': רב בית כנסת הותקף במספריים - וניצל בנס לאחר שזעק

נס במז'יבוז: בליל שבת האחרון, ניסה גוי לדקור יהודי בבית הכנסת מקומי. בחסדי שמים המתפללים השתלטו על הגוי עד להגעת כוחות משטרה והאירוע הסתיים ללא נפגעים. האירוע התרחש כאשר גוי נכנס לחדרו של רב ביהכנ"ס מקומי מוכר מאוד במז'יבוז', הוציא מספריים גדולות וחדות וניסה לגזור לרב את זקנו ולפגוע בו. כבר בשבת עלה הרב לתורה ובירך 'הגומל', והוא מתכנן לערוך סעודת הודיה על הנס הגדול.

 

רב השכונה זעק: "זה בית כנסת גזול, התפילות לא מתקבלות"

מאבק ההקצאות בבני ברק מגיע לציבור הספרדי: הבוקר (שבת) לאחר תפילת שחרית, הכריז רב שכונת "רמת דוד" ושיכון ג' בבני ברק כי "חל איסור להתפלל או להשלים מניין בבית הכנסת הגזול חזון יוסף", זאת לדבריו "היות ומדובר בהקצאה שנגנבה".

הרב הוסיף ואמר בדברים שנשא בפני המתפללים ואמר כי "מי שמתפלל שם תפילתו אינה מתקבלת".יצויין, כי בית הכנסת המדובר הינו בהנהלתו של נתי נחום, אחד העסקנים הפעילים והמקושרים בעיריית בני ברק, וגורמים בשכונה כועסים על ההקצאה שניתנה לדבריהם ללא היתר.

 

שריפה בגבעת שאול בירושלים, בית כנסת פונה

השרב הכבד מביא עמו שורת שריפות ברחבי הארץ - אחת מהן בכניסה לבירה: שריפה פרצה בשוק הסיטונאי בגבעת שאול בירושלים. עקב כך נסגר למשך כשעה קטע בכביש 1 לכיוון ירושלים, סמוך לכניסה לעיר. נזק גדול נגרם למחסנים. לא היו נפגעים או לכודים. 15 צוותי כיבוי פעלו במקום במשך כשעתיים עד להשגת שליטה על האש.

בשלב מסוים קראה המשטרה לדיירים בגבעת שאול הגרים בסמוך לשריפה לסגור את החלונות ולדווח מיד למוקד 100 של המשטרה על כל סיוע שנדרש. האש התפשטה גם לגגות השוק העשויים מאזבסט ויש חשש לפיזור של אבק מזיק באוויר.

 

"התפללתי כמה פעמים בבית כנסת רפורמי"

"הייתי כמה פעמים בבית כנסת רפורמי", מספר הח"כ החדש יהודה גליק מהליכוד לשחר אילן בעיתון "הארץ". זה היה בקהילת כל הנשמה בבקעה, והתפללתי תפילה שלמה. הלכתי בגלל הסקרנות, 3-4 פעמים. זה לא ביתי הטבעי. זה לא מקום שהייתי הולך אליו כל שבת. אני כן רואה את עצמי מחוייב להלכה ורואה את עצמי מתפלל במקום שמתפלל לפי ההלכה. אני ודאי לא רואה סיבה למה לא להתפלל בית כנסת רפורמי ולא רואה סיבה למה לא אעשה את זה היום".

 

מודיעין: לבנות בית כנסת על בית כנסת קיים- מכתב למערכת

”לאור האמור לעיל, אבקש שוועדת הקצאות תמליץ בפני מועצת העיר לאשר את הפיתרון לעיל, של בניית ביכנ”ס חדש עבור עמותת ביכנ”ס מניין ספרדי ירושלמי על גג ביכנ”ס ”לב אחים” הקיים”.

 

הותר לפרסום: 3 מחבלים תכננו לבצע פיגוע בבית כנסת עם תת מקלע

שלושה תושבי ג'דיידה-מכר שבגליל המערבי, הואשמו היום (ד') בכך שניסו לבצע פיגוע ירי ודקירה בשער שכם בירושלים, ובבית כנסת בעכו. על פי כתב האישום - בהשראת גל הפיגועים הקשה שמתרחש בישראל, יצאו לירושלים עלי סובח, אברהים שאמי ומהדי בסל, כשהם מצוידים בסכינים ובכוונתם לבצע פיגוע דקירה באזור שער שכם לפגוע בחיילים או אזרחים יהודים, לאחר שתיכננו אותו.

הנאשמים סובח ובסל לא ביצעו בסופו של דבר את הפיגוע המתוכנן, כי לא הצליחו להשיג נשק חם, "נוכח העובדה שהיו מצוידים בסכינים בלבד, ולא בנשק חם, וכי התוצאה של פגיעה באמצעות סכינים, תהיה קלה יותר". בדרך חזור לכפר שוחחו על האפשרות לבצע פיגוע ירי בשער שכם בבירה.

 

לביא: המפעל מרהט את בית הכנסת בשכונת המגורים של פוטין

שכונה טובה מאוד, הכי טובה, מצא מפעל "לביא" של קיבוץ לביא, לתכנון ולייצור ריהוט לבתי כנסת, להפגין בו את כישוריו ואת יכולתו. ממש לאחרונה סיים לרהט בית כנסת מהודר, שבנייתו ארכה 15 שנה, בשכונת ז'וקובקא היוקרתית במוסקבה. בשכונה הזאת גרים בכיף אוליגרכים, אנשי ממשל ואפילו הנשיא פוטין. הרב אלכסנדר ברדה, רב הקהילה ונשיא הקהילות היהודיות של חב"ד ברוסיה, הוא מנהלו של בית הכנסת המפואר.