בית הכנסת במרסיי נמכר לצורך מסגד: "זו פעולה נכונה"

העיתון הצרפתי La Provence העלה את האייטם הבא ועורר סערה בעולם היהודי: בית הכנסת 'אור תורה' בעיר, יהפוך למסגד מוסלמי בעקבות מכירתו לארגון המוסלמי המכונה 'אל באדאר'.

הארגון רכש את בית הכנסת, מפני שהמסגד הממוקם באותו רחוב, קטן מלהכיל את מאות המתפללים המוסלמים המגיעים למקום, ובית הכנסת הגדול והוותיק נמצא מתאים עבורם.

העיתון גם ידע לדווח בית כנסת "אור תורה" 250 מקומות ישיבה, והוא נמצא ברחוב סנט דומיניק במרסיי, ובשנות 1960 הוא נבנה על ידי יהודים שהגיעו ממרוקו שבצפון אפריקה.

הפרסום בעיתון הגדול התפרסמה כאש בשדה קוצים ברחוב היהודי הצרפתי, וקולות זועמים נשמעו על כוונת הקהילה למכור את המקום הקדוש למוסלמים: "לא יתכן שראש הקהילה יחליט על דעת עצמו, הוא היה צריך להתייעץ עם גדולי ישראל, זו שערורייה של ממש שבית כנסת מפורסם כל כך, ומהוותיקים והחשובים במרסיי נמכר בעבור סכום "נדיב", ולא מנסים לשקם אותו", אמר ראש כולל צרפתי בראיון לרדיו קול חי.

מבנה בית הכנסת, כך על פי הפרסומים, נמכר תמורת 400 אלף אירו.

'מעט בית מקדש' שוחח עם ד"ר מישל כהן, רופא מן הקהילה הצרפתית על מכירת בית הכנסת, ועל התופעה בכלל. דבריו של ד"ר כהן מוכיחים כי הגישה לסיפור המכירה מעט יותר מורכבת.

למי ימכרו?

"לפני עשרות שנים הגיעו יהודים רבים מצפון אפריקה", מספר כהן, אלג'יראי בעצמו, "והתגוררו במרסיי, בשכונות מעורבות בהם גרו גם מוסלמים רבים. הם חיו בשלום, במשך תקופה ארוכה, עד שלאט לאט התדלדלה הקהילה, והשכונה התרוקנה מיהודיה".

כהן מסביר, כי רוב היהודים עברו להתגורר בשכונות יוקרה, אריסטוקרטיות, ושכונות הסלמס, נותרו נחלתן של המוסלמים בלבד – "היהודים שהיו לרופאים, מהנדסים, עורכי דין, כבר לא רצו להתגורר במקומות הללו".

הנטישה של היהודים ייתרה את קיומו של בית הכנסת, מסביר הרופא, שכן חיותו של המקום היא מהמתפללים בו, ואילו כעת אין בו נפש חיה. המכירה היא פעולה נכונה, מתבקשת, שגם תזרים כסף לקופת הקהילה.

ובכל זאת למכור למוסלמים?

"למי תמכור? זו שכונה של ערבים, של מוסלמים".

אולי היה עדיף להרוס את בית הכנסת ולא למכור אותו לבית תפילה נכרי?

"מה ההיגיון בזה? אדרבה הכסף שמגיע ממכירת בית הכנסת ישמש לבניית בתי כנסת חדשים בארץ ישראל. בסופו של יום אנו רוצים שכולם יגיעו לישראל, שלא יוותרו בצרפת".

זהו לא בית הכנסת הראשון שנמכר למוסלמים. מאות, או ליתר דיוק אלפי בתי כנסת באירופה כולה הפכו למסגדים, לכנסיות, למוזיאונים, לבתי קולנוע: "בתי כנסת ענקיים של מאות ואלפי מקומות נותרים בשממונם בכל פינה באירופה, לפעמים יש שם יהודי מסכן אחד שנותר לשמור על המקום, ולפעמים גם זה לא, מה יהיה בעוד 20 שנים, שגם היהודי הזה ילך לעולמו"?

האם גם הנוצרים מוכרים את כנסיותיהם למוסלמים?

"זו שאלה מעניינת. המוסלמים בצרפת פונים פעמים רבות לרשויות ומבקשים מהם להעניק להם את הכנסיות הריקות, את הקתדרלות הנוצריות השוממות. מספר המוסלמים בצרפת הוא עצום, והצורך שלהם במסגדים גובר והולך.

אלא שהנוצרים מסרבים. הם מסבירים כי הכניסה היא חלק מהתרבות המקומית, ויש להותירה גם כאשר היא ריקה ושוממה. הם הופכים אותם לאתרי שימור. ובכל זאת יש הבדל ניכר: הנוצרים הם עשירים. הם יכולים להרשות לעצמם לשמור על מבני ענק ללא כל תועלת ותוחלת שכן כסף לפעילותם הדלה לא חסר. היהודים זקוקים לכסף, ושוב, המטרה בסופו של יום היא לא בתי כנסת באירופה אלא עוד ועד בתי כנסת בישראל ועוד ועוד עולים לישראל.

ד"ר כהן מספר כי קרוב משפחתו ניסה גם כן להכניס את בית הכנסת עליו הוא אחראי לקטגוריה של 'אתרי שימור בצרפת'. "אחרת לא ניתן להחזיק את הבנין, הוא יהפוך למסגד מהר מאד אם לא ניתן יהיה לשמר אותו", הוא אומר.

היהודים בברלין יגיעו לבית כנסת?

בסוף השיחה מציין מישל כי פרנקפורט וברלין מתמלאים בעת האחרונה ביהודים ישראליים שיורדים לגרמניה: "האם כדאי לשמור את בית הכנסת עבורם"? הוא שואל בעצב, "מה הסבירות הגבוהה יותר, שהם יגיעו לבתי הכנסת העתיקים או שהם יתבוללו"?

האם אתה יכול להבין את הביקורת על המכירה?

"בוודאי זו הרגשה לא טובה, לא נוחה. אבל זהו המהלך של ההיסטוריה, בתי הכנסת באלג'יר למשל, איפה שנולדנו הפכו כולם למסגדים, לא נותרו שם יהודים. המטרה הסופית, אני שוב אומר, היא שכולם יעלו לארץ, יבנו פה בתי כנסת ויתפללו במדינה היהודית".

לדבריו של הרופא מצטרף מר צבי עמר, נשיא הקהילה היהודית במרסיי בראיון לאתר 'בחדרי חרדים': "גבאי בית הכנסת מסרבים להחשף לתקשורת ולדבר בתקשורת הישראלית והצרפתית, אך אני מסכים איתם, והם עשו נכונה. המקום בו ממוקם בית הכנסת ברחוב סנט דומיניק במרסיי, מסוכן מאוד ליהודים שם. מסוכן ברמה גבוהה כמו אלג'יר. יש שם הרבה מוסלמים רבים ויהודים ממעטים להיכנס לשם. היהודים פוחדים פחד מוות שם, 99.99 אחוז מהתושבים שם הם מוסלמים.

"בהיסטוריה מאות בתי כנסת נהפכו למסגדים בלוב ובמצרים, אך ראוי לציין שזו הפעם הראשונה בהיסטוריה שהמוסלמים משלמים על נטילת בית הכנסת. בדרך כלל לקחו ולא שילמו ואילו כאן שילמו המוסלמים 400 אלף יורו שזה 2 מליון שקל, ובכסף הזה יבנו בית כנסת חדש במקום בטוח יותר".

עוד מוסיף עמר שמדובר בפעולה שנעשתה לאחר אישור הלכתי: "הדיין הרב שמואל מלול - הוא אב בית הדין של מרסיי. הוא נמצא שבועיים בביתו בארץ ישראל בהר נוף שבירושלים, ושבועיים אצלינו במרסיי. הוא נתן להם את האישור ההלכתי לעשות את המכירה".