מה היה החודש בבתי הכנסת?

כמידי חודש מוגשים לכם הידיעות והחדשות שארעו עם בתי הכנסת השונים בארץ ובעולם. רגעים שמחים יותר ושמחים פחות, וגם הצעות לסיורים, סיקור ארועים, ועוד. הרשימה פתוחה ודינמית וכל המעוניין מוזמן להוסיף, להגיב, או להעיר.

 

הכסף ילך לבניית בית-כנסת אחר או לכיס פרטי

בשבועות האחרונים פורסם בעיתון נדל"ן בבריסל - בירת האיחוד האירופאי, על שני בתי-כנסת המוצעים למכירה. האחד בסכום של מיליון וחצי אירו והשני בסכום של כ-מיליון אירו. כתב 'שטורעם' שוחח עם הרב מנחם מרגולין, מנכ"ל 'מרכז רבני אירופה' ושמע ממנו על החלטת בכירי הקהילה להציע למכירה בתי כנסת עתיקים. האם יהודי בריסל בורחים מביתם ומשאירים הכל מאחוריהם?

 

מודיעין: בית כנסת החדש עורר שוב סערה על רקע דתי

הקמת בית כנסת בשכונת השבטים הציפה מחדש את סוגיית הקמת מוסדות דת בעיר ועוררה סערה. תושבים חתמו על עצומה המתנגדת להקמת בית הכנסת בטענה שיש עודף מבני דת בשכונה והקרקע יועדה לטובת פעילות בית ספר או מבנה ציבורי. אבל ניסיון להרגיע את הרוחות הגיע מכיוון בלתי צפוי. חבר המועצה שחר מי־און ('יש עתיד') יצא בקריאה "די לשנאת החינם", וספג על כך גם ביקורת מהתושבים החילונים.

 

אילת: משה אלמקייס בונה בתי כנסת חדשים

"השר אריה דרעי אמר לי שניתן להגיש בקשה למשרדי הנגב והגליל והמשרד לשירותי דת, כדי שיסייעו  בבניית בית הכנסת, וכך עשינו", אמר אלמקייס ל'ערב ערב'. "בשנת 2015, משרד הדתות השיב לנו בשלילה, אנחנו מקווים שהשנה ישיב לנו בחיוב. בכוונתנו לבנות שני בתי כנסת ברובע 6. את בית הכנסת השני נבנה בחלק הנמוך יותר של השכונה, והוא ייתן מענה למי שמתגורר שם. אנחנו מתכננים להתחיל שם בקרוב בפיתוח הקרקע".

כמה כסף חסר להשלמת מבנה הקבע של 'בית מנחם'?"לסיום השלב הראשון, אנו זקוקים לעוד 600 אלף שקלים".

 

למכירה בית כנסת יד ראשונה מקהילה יהודית

בשל ההגירה המוסלמית לבלגיה, עוזבים היהודים בבריסל את שכונות המגורים שלהם. בתי הכנסת עומדים ריקים ומוצעים למכירה לכל המרבה במחיר. "המקום לא מתפקד וכנראה הגיע הזמן למכור אותו"

 

רמת גן: בעד הומור, נגד ביזוי בתי כנסת

סגן ראש עיריית רמת גן, אביהו בן משה, מספר לערוץ 7 על הבקשה שהגיעה מהפקת תכנית הסאטירה "ארץ נהדרת" להשתמש בבית הכנסת המרכזי בעיר לצילום מערכון לתכנית.

"השתמשו בטעמים של אחדות, אבל מי שראה את זה הבין שזה פירוד. לא ראוי ולא נכון", אמר בן משה.יו"ר סיעת הבית היהודי ח"כ שולי מועלם-רפאלי התייחסה גם היא לבקשת ''ארץ נהדרת'' ואמרה ''אני בעד הומור טוב אולם לא כשהוא פוגע בקדושתו של בית כנסת. אף אחד לא היה מעלה על הדעת לעשות את זה במסגד או בכנסייה''.

 

שתיקת הכבשים: בתי כנסת הוצתו, הח"כים  – שותקים

בעקבות הצתת בית הכנסת בישוב כרמי צור בשבת האחרונה וגילוי בית הכנסת השרוף ביער יתיר, בארגון 'מקדש מעט' המייצג מעל עשרים אלף בתי כנסת בישראל ומעל מיליון וחצי מתפללים, שיגרו מכתב למאה ועשרים חברי הכנסת בו הם מתריעים על אוזלת היד של המשטרה וטיפולה בנושא.

בארגון מציינים רשימה חלקית של בתי כנסיות שעלו באש במהלך השנים האחרונות ביניהם ניתן למנות את בית הכנסת אוהל שמעון באשקלון שהוצת פעם שנייה בעשור הנוכחי, שני בתי כנסיות בשכונת נווה שאנן בחיפה, בית הכנסת אל-גריבה ברמלה, בית הכנסת 'כרם מיכאל' בכרמיאל, בית הכנסת רבי דוד הלוי בקרית גת, בית כנסת במבשרת ציון, ובתי כנסיות בערים אור עקיבא ביתר עילית, שפרעם וירושלים.

אנטישמיות נגד בתי כנסת ברוסיה ובחצי האי קרים

האם רוסיה ניצבת בפני גל חדש של אנטישמיות? סדרת מחאות נגד הקמת מוסדות יהודיים התעוררה לאחרונה באזורים שונים ברוסיה. המחאה הטעונה מכולן מתרחשת בימים אלו בחצי האי קרים, שסופח לרוסיה בתחילת 2014 בצעד שעורר זעם בקהילייה הבינלאומית.

בראשית השבוע הפגינו בעיר סבסטופול שבחצי האי קרים פעילים של תנועת 'פטריוטים רוסים' בדרישה לסגור בית כנסת שהוקם בעיר במהלך 2013. הבלוגר אלכסיי קולקוב דיווח על ההפגנה וציין כי בשלטים שנשאו המפגינים כונה ארגון חב"ד "כת קיקיונית" ונטען שיש לסלק את פעיליו משטחה של "עיר הימאות הרוסית המהוללת". עוד נכתב בשלטים: "חב"ד וקולומויסקי - החוצה מקרים". בכך ביקשו המפגינים לקשור בין תנועת חב"ד ובין האוליגרך האוקראיני־יהודי איגור קולומויסקי, הפעיל מאוד במאבק להחזרת חצי האי קרים לשטח אוקראינה.

 

גראפיטי על בתי כנסת: היהודים הבודדים של סלובקיה

בדיוק בשבוע שבו עולה לשידור סרטו של הבמאי והמגיש שלומי גולדברג, "רפסודיה בת אלף שנים", על הקהילה היהודית העתיקה של סלובקיה - הלכו לעולמם כאן בישראל הניצול האחרון מטרבלינקה, שמואל וילנברג, וזקן האדמו"רים האדמו"ר מערלוי, צאצא ישיר של החת"ם סופר.

 

בפעם ה-48: נהרס בית כנסת בקרית ארבע

בית הכנסת "חזון דוד" הוקם לעילוי נשמתם של דוד כהן המדאני ויחזקאל מועלם, שנרצחו בפיגוע בסמוך לחברון בשנת 2001. יצויין כי בית הכנסת נהרס זו הפעם ה-48, על אף מחאת המתפללים.

ברוך מרזל מראשי עוצמה יהודית ותושב חברון אומר כי - "נתניהו ויעלון שוב מוכיחים שהם גיבורים על יהודים. הם מציגים אפס אכיפה אל מול הבניה הבלתי חוקית של הערבים והורסים פעם אחר פעם בית כנסת שהוקם לזכר נרצחים.

"במקום לטפל בטרור מח"ט חברון מתעמת עם יהודים ויוצר חיכוך ולא נשכח את נפתלי בנט שיושב על כיסא השר ומעדיף להשקיף כצופה מן הצד". בעקבות הריסת בית הכנסת "חזון דוד" מפרסם ישי בדף הפייסבוק - "הריסת בית כנסת עוברת פעם נוספת בשקט. חברי הכנסת והממשלה הפסיקו לגלות רגישות וכבוד המצופה משליחי ציבור כלפי היקר והקדוש לעם היהודי. בתי כנסת נחרבים בזדון ולא בפעם הראשונה.

 

"טרוריסט, היטלר": סערה בבית כנסת בשיקגו

פעיל שמאל קיצוני פרץ לתוך המתחם, בו התקיימה הרצאה פרו ישראלית, וצעק שהוא יהודי ותומך בזכויות אדם לפלסטינים. הנוכחים לא נשארו חייבים וצעקו לעברו קריאות גנאי.