האירוע המרכזי: שריפת בית הכנסת וספרי הקודש בגוש עציון

כמו בכל אירוע מרכזי הסובב סביב בתי הכנסת, כמו פרשיית פינוי בית הכנסת בגבעת זאב, אנו מרכזים עבורכם את המידע המפוזר בערוצי ואתרי החדשות השונים. החודש, שריפת בית הכנסת שבגבעת שורק, במהלכו גם נשרפו ספרי קודש תפס את הכותרות המרכזיות שבאתרי החדשות, והסב צער וזעזוע קולקטיבי, כשהתמונות של הספרים השרופים והחרוכים התפרסמו בכלי התקשורת.

ספרי קודש נשרפו בבית הכנסת שבגבעת שורק

פורעים הציתו בשבת ספרי קודש שהיו בבית הכנסת בגבעת שורק, הממוקמת בסמוך לישוב כרמי צור בגוש עציון.

הגבעה נמצאת על קרקעות סקר, צופה על מקום מציאת גופות שלושת הנערים ומהווה מקום תפילה, טיול ופעילות ילדים ונוער יום-יומית.בית הכנסת נקרא על שם שלשת הנערים שנחטפו ונרצחו ביוני 2014.

מדוברות עציון נמסר: "הפורעים ערמו את הספרים והציתו אותם. בכרמי צור התחושות קשות".

בישוב מציינים כי אין זו הפעם הראשונה בה שורפים מחבלים את המקום.

במשטרה ובכיבוי האש קבעו כי אוהל בית הכנסת במאחז גבעת שורק שבגוש עציון - הוצת.

צוות החקירה פעל הבוקר במתחם בית הכנסת המאולתר ולאחר בחינת הממצאים הגיע למסקנה הוודאית כי מדובר בהצתה.

מחקירה ראשונית עולה כי המציתים הגיעו מהעיירה חלחול שבאזור חברון, אך כוחות הביטחון עדיין מחפשים אחר חשודים במעשה.

תגובות ביישוב

"קשה להשלים עם העובדה שבלב הארץ מתרחש אירוע שמזכיר הסטוריה אפלה ביותר, ואסור לשכוח כי פחות ממאה מטרים מפרידים בין הגבעה לבתי התושבים. ההגעה לשם היא הקדמה מסוכנת להמשך. צריך ואפשר לשים לדבר סוף", אומרים ביישוב.

לדברי התושבים שצוטטו ב'וואלה', הסידורים הונחו בערימה קטנה בטרם הועלו באש. לטענתם, הדליקה החלה זמן קצר לאחר שהסתיימה תפילה במקום, ורכז ביטחון במאחז הצליח לכבות את האש במהירות, טרם הגעת כוחות כיבוי למקום - דבר שמנע את עליית הסככה באש.

דוידי פרל, ראש המועצה האזורית גוש עציון, אמר כי "התמונות הקשות מעבירות צמרמורת בכל הגוף. אני בטוח כי ניצולי השואה שעברו את ליל הבדולח והקימו את גוש עציון לא חלמו שמראות אלו של ספרי קודש שרופים יתרחשו פה בארץ ישראל תחת שלטון ישראלי. ממשלת ישראל מוכרחה להכריע את ההתפרעות הערבית הפוכות בחיי אדם ובקדשי ישראל".

גבאי בית הכנסת יהודה וול סיפר גם כן על התחושות הקשות.

"קצת להמחיש את התמונה הבוקר ביישוב, הספרים השרופים שחוללו הונחו בבית הכנסת המרכזי של היישוב, ומתחת נכתב הקינה המצמררת 'שאלי שרופה באש', זאת התחושה, שספרי קודש נשרפים במדינת ישראל זה אירוע חמור ביותר", צוטט וול באתר ערוץ 7.

כשפרצה השריפה, וול היה מהמתפללים הראשונים שהוזעקו על ידי כוחות הביטחון. "בחסדי שמים, בית הכנסת עצמו לא הספיק להישרף, רק ספרי הקודש בפנים, המרחק היה קצר עד שהמבנה כולו היה עולה באש". הגבאי הוסיף ואמר כי "אין במקום ספרי תורה בגלל סיבות מסוימות".

למרות שזו אינה הפעם הראשונה שפורעים ערבים מתנכלים לבית הכנסת, הפעם מדובר במעשה חמור יותר. "בעבר היו מספר התנכלויות ואף חלקו של בית הכנסת נשרף, אבל זה אירוע חמור ביותר, שבאו פורעים פלסטינים מחלול שאספו את הספרים בצורה מסודרת ולשרפו אותם, זה מעשה חמור ביותר".

תגובות הגורמים הפוליטיים

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב לשריפה הקשה של בית הכנסת וספרי הקודש: "נמצה את הדין עם האחראים לפשע שנאה זה. אני מצפה מהקהילה הבינלאומית לגנות את חילול בית הכנסת, שהוא תוצאה נוספת של ההסתה".

שר החינוך ויו"ר הבית היהודי נפתלי בנט מסר בתגובה: "תמונות ספרי הקודש השרופים בבית הכנסת לקוחות היישר מן הלילות האפלים ביותר בהיסטוריית עמנו. מערכת הביטחון צריכה לחקור את האירוע באופן מחמיר ולמצות את הדין עם המחבלים שביצעו אותו באופן חמור ביותר. מדובר בחציית קו אדום שאסור לנו להשלים איתה, ולא נעבור עליה לסדר היום".

גם נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין גינה את הצתת הספרים. לדבריו, "מראות ספרי התורה החרוכים בגוש עציון מפלחי לב. הפגיעה בקודשי עמנו פוגעת עוד יותר כאשר היא מבוצעת במקום שהוקם לזכרם של אייל, גיל-עד ונפתלי ז"ל שנרצחו ביד אכזרית. משפחותיהם עושות מלאכת קודש בהנצחת הבנים למען אחדות ואהבת ישראל. אני סמוך ובטוח שכוחות הביטחון יביאו את האחראים לדין במהרה".

סגנית שר החוץ ציפי חוטובלי מסרה: "אסור לנו להשלים עם מראות מזוויעים כאלו כמו שריפת ספרי קודש. המחבלים שביצעו את השרפה הזאת רוצים לפגוע בנו כיהודים ולא משנה בכלל היכן נשב בארץ ישראל. אני קוראת לראשי מערכת הביטחון לעשות הכול כדי לתפוס את המחבלים במהירות האפשרית ולהעמידם לדין".

השר אריה דרעי, הגיב: "התמונות הקשות של ספרי הקודש שרופים ומחוללים, מעבירים צמרמורת וזעם בלב כל יהודי. חייבים לעשות הכל שמראות אלו המזכירות תקופות אפלות לא ישובו על עצמן. אני משוכנע שכוחות הביטחון יעצרו את הפורעים והם יובאו למשפט".

יו"ר יחד, השר לשעבר אלי ישי: "אם היה נגרם חילול מוזיאון אמנות בתל אביב, או כתובת גרפיטי נגד ערבים, היינו שומעים את אנשי השמאל משתוללים ומוחים. אבל כשמחללים ספרי קודש, דממה. איפה הם כל ארגוני השמאל הזועקים נגד גרפיטי נגד ערבים? כששורפים בתי כנסת, השמאל שותק.אני מצפה שהשמאל יגנה בחריפות את הפוגרום הפלסטיני נגד יהודים וחילול ספרי הקודש. הגיע זמן שיחליפו דיסקט".

תגובת אמו של גיל-עד שער הי"ד

בת גלים שער, אמו של גיל-עד הי"ד, הגיבה להצתת בית הכנסת שהוקם על שמם של שלושת הנערים בגבעת שורק הסמוכה לכרמי צור, וכתבה: ''פגיעה בספרי תורה כמוה כפגיעה בנפשו של העם היהודי, המבקשים לפגוע בגופנו לא בוחלים גם לפגוע ברוחנו. אנו נמשיך לבחור בחיים ולהעצים את רוחו של העם היהודי - החזק מאי פעם".

כפי שצויין, הגבעה נמצאת על קרקעות סקר, צופה על מקום מציאת גופות שלושת הנערים ומהווה מקום תפילה, טיול ופעילות ילדים ונוער יום-יומית לזכרם של נפתלי פרנקל, גיל-עד שער ואייל יפרח הי"ד שנחטפו ונרצחו ביוני 2014.

תגובה מפתיעה

תגובה בלתי צפויה הגיעה מאיש דת מוסלמי בכיר.

השייח מוחמד כיואן אבו עלי, יו"ר וועד אנשי הדת המוסלמים בישראל, שוחח עם הרב הראשי לישראל, הרב דוד לאו.וגינה את שריפת בית הכנסת וספרי הקודש בחריפות.

"בשמי ובשם כל האימאמים אנו מגנים את המעשה הזה ומקווים שלא יקרה עוד אסון כזה באף מקום קדוש ואנו מקווים שיתפסו את מבצעי הפשע ויענישו אותם בכל חומרת הדין".

 

קרדיט צילום: מועצה איזורית גוש עציון