ארגון הקהילות ובתי הכנסת האורטודוקסים ומלחמתו בהסתדרות הציונית העולמית

מדוע מבקשת ההסתדרות הציונית העולמית שלא לתקצב את ארגון בתי הכנסת והקהלות האורטודוקסיות למרות חברותן המלאה בארגון?

הארגון העולמי של בתי הכנסת והקהילות האורתודוקסיות בישראל ובתפוצות - החבר בהסתדרות הציונית העולמית - הגיש עתירה דחופה לבית הדין הציוני העליון של ההסתדרות הציונית העולמית נגד הנהלת ההסתדרות הציונית והעומד בראשה מר אברהם דובדבני.

יו"ר הארגון, אליעזר שפר, טוען כי מתקיימת אפליה מתמשכת בת חמש שנים בנוגע לאי העברת תקציבים לארגון.

 

בעתירה נתבקש צו מניעה למנוע קיום דיון במסגרת דיוני תקציב לשנת 2016,. בעתירה נטען כי העדר תקצוב פוגע בעקרונות הצדק והשוויון, המחייבים את ההסתדרות הציונית.

הצעד של שפר פעל את פעולתו ובצעד חסר תקדים, נשיאת בית הדין הציוני העליון, שופטת בית המשפט העליון (בדימוס) טובה שטרסברג – כהן החליטה והוציאה צו זמני שעניינו חובת שריון כספים עבור הארגון מתוך תקציב 2016 בסכום כולל של 200,000 דולר וזאת עד לקיום דיון בעתירה בפני הרכב שלושה שופטים שופטי בית הדין הציוני העליון.

עו"ד גלעד קורינאלדי מסר ל'מעט בית מקדש': "אני משוכנע כי בית הדין הציוני העליון, אף שאינו מוכר לציבור הרחב, יפעל לפי עקרונות הצדק והשוויון ויפעל לתיקון אפליה בוטה של הקהילות האורתודוקסיות הציוניות בישראל ובתפוצות".

בכתב התביעה טוען עורך הדין כי הצעת  התקציב מפלה לרעה את 'ארגון בתי הכנסת האורטודקסים' והצעת התקציב מפרה את היסודות והעקרונות של הצדק הציבורי והשוויון.

איחוד בתי הכנת האורטודוקסים הינו ארגון הפועל לטיפוח המנהיגות הקהילתי ואת הגבאים העוסקים בצרכי הציבור.

כמו כן מסייע הארגון בפיתוחם של בתי כנסת כמרכזים רוחניים וקהילתיים לכלל ישראל. הארגון גם מבקש לעודד ולפתח קשרי ידידות בין בתי הכנסת והקהילות היהודיות בתפוצות לבין עמיתהם בישראל.

בעבר התראיין שפר ל'מעט בית מקדש' וסיפר בין היתר על ארגונו: איחוד בתי הכנסת העולמי הוקם לפני למעה מ- 40 שנה כארגון גג לבתי הכנסת בישראל על ידי יהודי יקר בשם ד"ר ר' משה יפה ז"ל, נשיא בית הכנסת הגדול בירושלים. לאחר שנים של פריחה, חדל בהדרגה  הארגון מפעילותו, עד שפסק לחלוטין. לפני חמש שנים יזמתי חדש את פתיחת העמותה, ואת חידוש פעילותה. איחוד בתי הכנסת פועלת בהכוונתה הישירה של הרבנות הראשית וזוכה לתמיכתם הבלתי מסוייגת של הרבנים הראשיים לישראל. בכל ענין, הן במובן ההלכתי והן זה הארגוני אנו מתייעצים ם הרבנים הראשיים לישראל.

 

חלק אינטגרלי מההסתדרות

בארגון הציונות העולמי חברים מספר ארגונים: ויצו העולמית, בני ברית, מבי עולמי, נעמ"ת עולמית, אמונה עולמית, וארגון בתי הכנסת והקהלות האורטודוקסיות.

הארגונים הללו זוכים לתקצוב של 72 אלף דולרים בכל תחילת שנת תקציב, אלא שהארגון האחרון – איחוד בתי הכנסת והקהלות האורטודקסיות – הופלה.

באופן מפתיע חתמו נציגי כל הארגונים על מכתב בו הם קוראים להסתדרות הציונית העולמית לתקצב את איחוד בתי הכנסת, אלא שקריאתם לא נענתה.

אליעזר שפר, יושב ראש הארגון מדגיש: "למרות הפניות והבקשות החוזרות והצודקות שלנו לתקצב את הארגון שלנו, כפי שמתוקצבים כל חמשת הארגונים העולמים האחרים, נענו הבקשות והדרישות בשלילה, תוך אפילה ברורה ומכוונת.

איגוד בתי הכנסת העולמי, במסגרתו, יוצא מגזין 'מעט בית מקדש' מחזק את ידיו של מר שפר וארגונו ומקווה כי ארגונו יתוקצב באופן המגיע לו בזכות, ולא בחסד.