חדשות בתי הכנסת שבט תשעו

כמידי חודש מוגשים לכם הידיעות והחדשות שארעו עם בתי הכנסת השונים בארץ ובעולם. רגעים שמחים יותר ושמחים פחות, וגם הצעות לסיורים, סיקור ארועים, ועוד. הרשימה פתוחה ודינמית וכל המעוניין מוזמן להוסיף, להגיב, או להעיר.

 

זעזוע בעיר טבריה: בית כנסת במלון הפך לחדר עיסויים לרצי מרתון

זעזוע בטבריה: בתוך בית כנסת, מול ארון קודש, קיבלו משתתפי 'מרתון טבריה' עיסוי על מיטות מסז' כשהם עטויים במכנסיים קצרים, ופלג גופם העליון חשוף. האירוע החמור התרחש בבית הכנסת שבמלון 'ליאונרדו' שבטבריה.

משתתפי המרתון סביב הכינרת, ביקשו להתפנק בחדר העיסויים, ומצאו שזה הוקם לכבודם באולם בית הכנסת. יצוין, כי בכניסה ל'אולם' צוין במפורש כי מדובר בבית כנסת. בעקבות הסערה שעוררו התמונות שהגיעו מ'חדר העיסויים', הופיע במקום סגן ראש העיר ופיקח על הפסקת העיסויים ופינוי בית הכנסת מהמיטות.

 

ביהמ"ש: בית כנסת בי-ם שלא שילם שכירות 40 שנה יפנה הנכס

בית משפט השלום בירושלים פסק באחרונה כי בית כנסת בעיר יפנה את הנכס שבו הוא פועל זה יותר מ-60 שנה, וזאת בשל אי-תשלום דמי שכירות. למרות שמשך השנים שבו פעל בית הכנסת במקום העניקו לו מעמד של דייר מוגן, הורה בית המשפט על ביטול הדיירות המוגנת ופינוי הנכס.

על ההחלטה הגישה האגודה המפעילה את בית הכנסת ערעור לבית המשפט המחוזי. מדובר בבית הכנסת "קהל חסידים" שבשכונת נחלת שבעה, הפועל זה עשרות שנים בקומה הראשונה של מבנה ברחוב יואל משה סולומון, ובו 3 חדרים. בשנת 1967 הוכרזה אגודת בית הכנסת כדיירת מוגנת בשניים מתוך שלושת החדרים בקומה.

 

מרגש: בית כנסת הוקם בקיבוץ של בן גוריון

מעניין מה היה אומר דוד בן-גוריון על בית הכנסת החדש שנחנך השבוע בקיבוצו, שדה-בוקר. למעלה משישים שנה לאחר הקמת הקיבוץ, נחנך בו בית כנסת ראשון והוכנס אליו ספר תורה. הרצון להקים בית כנסת התעורר אצל כמה חברים בקיבוץ שחפצו במקום מכובד לקיום תפילות החגים, שנערכו עד כה במועדון וכן לאפשר לנערים בני הקיבוץ, החוגגים את בר המצווה שלהם, לעלות לתורה [ראה ידיעה נפרדת].

 

עשה זאת בעצמך: כך בונים חברי קהילה בפרדס כץ את בית הכנסת שלהם

בונים את בית הכנסת בעצמם: קהילת אברכים מתפתחת בלב שכונת פרדס כץ בצפון העיר בני ברק, בונה את בית הכנסת שלה כאשר אברכי הקהילה עושים זאת במו ידיהם.

הקהילה, 'יסודות', השתכנה בעבר במבנה המיועד להריסה, שגם לא הצליח להכיל את מספר המתפללים הגדול שנוסף עם התרחבות הקהילה. כעת מצאו חברי הקהילה  אתר בו יבנה המבנה החדש שיהיה גדול ורחב ידיים.

 

בית הכנסת העתיק במוצא

העושים דרכם מירושלים לשפלה אינם יכולים שלא לשים לב בעיקול הדרך העולה אל מרום הר הקסטל במבנה הבנוי על גדת הנחל: בית הכנסת העתיק במוצא.

אגודת בני ברית רכשה במקום 2 משבצות אדמה. כדי ליישב את האדמה ובעיקר כדי לעבדה, הודפסה מודעה בעיתונות הקוראת לאיכרים להגיע לחלקות שאך זה עתה נרכשו "מבוקשים ארבעה פועלים המועמדים לאיכרות", פורסם באותם ימים.

ארבעה חלוצים נענים למודעה. הימים ימי אביב תרנ"ד (1894). יחיאל מיכל פינס שדאג לקיום חיי היהדות לאור ההלכה, סיפר על שנת השמיטה וקיומה על ידי אותם איכרים "בשנת תרנ"ד החלטנו להושיב פועלים מומחים בעבודת הכרמים להקצות לאיש  ארבעים דונם אדמה על מנת שיטעו אותם על חשבון עצמם בתמיכה מועטת בתור מלווה אשר נמצא להם במשך השנים שבין תחילת הנטיעה עד מתן הפרי... ויהי בשנה הזאת ונבחר על פי התנאים האלה שני פועלים מומחים ונושיב אותם שמה...  "

 

דרעי מבטיח: "נבנה בתי כנסת ומקוואות"

יו״ר שס השר אריה דרעי נפגש היום (ד) עם ראשי מועצות דתיות מטעם תנועת ש"ס ברחבי הארץ, בכדי לדון בנושא מבני הדת, ובנייה ושיפוץ של בתי כנסת ומקוואות ברחבי הארץ. בישיבה השתתפו שר הדתות דוד אזולאי, מנכ״ל משרדו עודד פלוס, צוות יועצי שר הדתות ועשרות ראשי מועצות דתיות של ש"ס מכל רחבי הארץ.

השר דרעי אמר בפגישה, כי במו״מ הקואליציוני, ש"ס עמדה על כך שתקבל תקציב משמעותי עבור מבני דת ואכן השיגה 70 מליון ש״ח לשנה. ״מדובר בצרכים חיוניים של כלל הציבור במדינת ישראל המבקש בבתי כנסת ראויים ומקוואות נאותות ואנחנו מתכוונים לנצל את התקציב הזה עבור בניית ושיפוץ בתי כנסת ומקוואות״.

 

סמוך לביתו של פוטין ברוסיה הוקם בית כנסת מפואר

מאז ומעולם שמשה רוסיה כאחת הדוגמאות הבולטות למשטרים חסרי פשרות, הפך הדמוקרטיה, ובוודאי שהיא בין הבולטות במדינות שהתנגדו אי פעם לכל דבר שריח יהדות נודף ממנו. לכן רבה היתה ההפתעה כשנשיא רוסיה הנוכחי, ולדימיר פוטין, בירך על פתיחת מרכז יהודי מפואר במיוחד – סמוך לביתו ובכירי ממשלו, בשכונה הכי ממשלתית שיש במוסקבה, שכונת ז'וקובקא.

המרכז היהודי שכולל בית כנסת מפואר, חדרי אירוח, מקוואות, אולם אירועים, חדרי לימוד, ספריה ועוד, משתרע על פני שטח רחב מאוד בשכונתו היוקרתיתשל פוטין, שעודד את בניית בית הכנסת המותאם לכ-250 מתפללים.

 

שדרות: חגגו סילבסטר עם ראש העיר באולם שבמתחם בית הכנסת הקווקזי

בזמן שאלפי גויים ויהודים שרחוקים מחיי תורה ומצוות חגגו את השנה האזרחית החדשה ברחבי הארץ, ראש עיריית שדרות אלון דוידי המשתייך לציונות הדתית חגג את המאורע יחד עם הקהילה הקווקזית בעיר.

האירוע התקיים באולם שנמצא במתחם בית הכנסת של עולי קווקז. חברים בקהילה שפנו ל"כיכר השבת" הביעו זעם על כך שהאירוע נערך במתחם בית הכנסת זאת למרות שהאולם לא קשור לעמותת בית הכנסת.

 

השבת בבתי הכנסת: העלון החדש של עצורי דומא

העליהום התקשורתי, כמו גם תמיכת שרי הבית היהודי בשב"כ באופן בלתי מסויג, הובילו לפעילות הסברה נרחבת של מטה 'יהודי לא מענה יהודי' ובכלל זה הוצאת עלון מיוחד שיופץ השבת בתי הכנסת.

העלון, הנקרא 'אחינו', מכיל במאמרים, סקירות ועדכונים ומוקדש כולו לנושא. בין השאר הוא כולל יומן אירועים מפורט של השבועות האחרונים, המשווה לכל אורך הדרך בין הטרור הערבי המכה בנו ללא רחם והמהווה 'פצצה מתקתקת' אמיתית עבור היהודים בארץ ישראל, לבין חוסר הפרופורציות של השב"כ ומערכת הביטחון בפרשיית דומא והעינויים שאין בינה לבין הביטחון מאומה.

 

מסתורין סביב אישור בית כנסת בכרמים

כיצד קרה שמניין זניח קיבל במתנה מגרש ומימון מלא לבניית בית כנסת? למה לבנות בית כנסת נוסף במקום בו קיימים אחרים במרחק הליכה קצר? מדוע הועדף בית כנסת במקום זה על פני אלטרנטיבות אחרות? האם מועצת העיר בודקת בכלל לפני שהיא מאשרת?