מהפכת הטהרה בישראל: מקווה בכל בית הכנסת או בבית הפרטי שלך

לכל בית יש מרפסת. וגם חדרי שירותים, אמבטיה, ומטבח. זה טריוויאלי. בית ללא חדר מקלחת אינו בית. מה תאמרו אם למפרט הזה יתלווה גם חדר מקווה? כן, מקווה כשר למהדרין לפי כל הדעות והפוסקים? ואם בבית נשמע הדבר מוגזם, מה אם נוכל להבטיח לכם שבכל בית כנסת ניתן יהיה להתקין מקווה בשטח קטן ובעלות מזערית?

לכל הפנטזיה המציאותית הזו אחראי יהודי בשם גדעון אבנשפנגר שהצליח, לאחר מאמץ של שנים לייצר מקווה מהודר - 'מקווה מלכות', מחומר פלסטי שעבר תהליכי עידון מיוחדים, ולהוזיל את עלותו של המוסד הקדוש הזה ב-75 אחוזים כשבכך הוא גם פותר בעיות רבות נוספות הן ברמה הכשרותית והן ברמה הטכנית.

 

איך בגלל הגעת לרעיון הזה?

בשנת 2001 הכרתי יהודי גדול, מקובל אמיתי בשם הרב תדהר אלון אזולאי. היה זה לאחר שכלבה שרכשתי לאמי הלכה לאיבוד, ובדרך מופלאה מצאה את דרכה מהיישוב המרוחק שליד ירושלים ועד ליישוב כוכב יעקב שם מתגורר הרב. הרב היה עסוק בתיקון חצות והכלבה נכנסה אליו שוב ושוב לחצר.

כאשר הגעתי לביתו של הרב תפסתי כי פגשתי ביהודי שנראה פשוט, אך הבנתי כי מדובר במשהו בלתי רגיל. בתוך כדי שיחה סיפר הרב שמשאלת הלב שלו היא הקמת מקווה בתוך הבית. באותה שעה הבטחתי לעצמי שאעזור לו. במשך חמש שנים עבדתי ועמלתי. עשרות פיילוטים, נסיונות, ותכניות שכללו את השקעת כל כספי וכספי משפחתי בפרויקט, עד שהגעתי למוצר המוגמר.

אבנשפנגר אינו אדם דתי, אך לדבריו את המקווה בנה לא רק בשביל הפרנסה: "המטרה שלי בכנות היתה להרבות טהרה בעם ישראל. יש אפשרות לכל אחד לרכוש מקווה מן הסוג הזה. היו לי הצעות כספיות נדיבות, אני בחרתי בדרך הארוכה שתניב ככל שיותר טהרה, בעצת רבותי שליוו אותי לכל אורך הדרך", הוא אומר.

 

מה היה חסר במקוואות הקודמים, המסורתיים?

החיסרון המרכזי שמאפיין את המקוואות המסורתיים הוא המחיר שלהם. מקווה כמו שאני בונה עשוי להגיע לסך של מיליון ₪ ויותר. הסיבה לכך היא הבטון והקונסטרוקציה היקרה, המקווה שלי שעשוי מפלסטיק ייחודי עולה בסך הכל 250 אלף שקלים, זוהי מהפכה.

דרכו של גדעון לא היתה סוגה בשושנים. הוא נתקל במכשולים רבים, חלקם אנושיים וחלקם הלכתיים. עם תחילת העבודה פנה למומחה העולמי לענייני מקוואות הרב פוזן ממודיעין עילית. משם הגיע לרב אליהו אלחרר והרב לוי הלפרין רבי העיר מודיעין והגבעה הצרפתית שגם יושבים בבית הדין 'מעיין הטוהר' לענייני מקוואות.

בפני הרבנים הציג גדעון מקווה עגול, המיועד לגברים וקיבל את אישורם. כשביקש לבנות גם מקווה שייועד לנשים הערימו עליו הרבנים קשיים: "הם רצו שאני לא אהיה נגוע, שהכל יצא באופן המדוייק ביותר ללא שום קולא. זו הסיבה שבתחילה הם גם לא לימדו אותי את ההלכות כדי שלא 'אחפש היתרים', רק כעבור שנים הצלחנו לפתור את הבעיות ההלכתיות בצורה הנדסית, והמקווה המהודר יצא לדרך" מספר גדעון.

 

כמו דג

המקווה החדש נושא מידות חלומיות שעשויות להרנין גם את ליבותיהם של המחמירים ביותר. גודלו של  המקווה הינו 2.5 על 2.5 מטרים. עמקו 2.25 מטרים, ואזור הטבילה הינו בהיקף של 1.45 מטרים. הגודל הזה מאפשר גם לנשות חב"ד המחמירות לטבול בצורה של 'דג' לקיים את המצווה כהלכתה. בנוסף 'בור הטבילה התחתון' [בור מים נוסף. על פי דרישת ההלכה ישנם בסך הכל 4 בורות – אוצר זריעה, אוצר השקה, בור תחתון, ואזור טבילה] נמצא מתחת למקווה ולא בצידו – מה שנותן מענה להחמרה נוספת של חב"ד. בכל אוצר יש 1500 ליטר מים לפחות.

גם לנכים מציע המקווה החדש פתרון. מדרגה מיוחדת, מעליה יש כמות מים של 1000 ליטר.

אבל אבנשפנגר נתקל גם בגורמים שניסו להצר את צעדיו: "ניסו לשים לי מקלות בגלגלים. עסקנים וארגוני טהרה למיניהם ששכחו את מטרתם הראשונית והבינו שהמקווה החדש שומט את הקרקע מתחת לעלויות המטורפות שהיו עד כה. אבל ברוך ה' הכל הסתדר, ויש לנו הסכמה מכל הרבנים".

ואמנם עיון בהמלצותיו של האיש מעלה כי אכן המקווה שלו זוכה לאישור מקיר אל קיר. על המקווה החדש חתומים בין היתר הרב משה שאול קליין, הרב שלמה עמאר, הרב שריאל רוזנברג, הרב זלמן נחמיה גולדברג, הרב יצחק יוסף ועוד ועוד.

 

מה הם היתרונות הנוספים הקיימים במקווה החדש?

ראשית צריך לזכור שאנחנו עובדים בפס ייצור, להבדיל אנחנו מדברים על מפעל כמו איקאה, מרווח הטעות הוא נמוך מאד. בנוסף המקווה מורכב בתוך חמישה ימים. חומר הפלסטי המיוחד שלנו מונע את בעיית 'הזחילה'. במקוואות רגילים כאשר מים זולגים אל מחוץ לאזור הטבילה המקווה נפסל. זה נקרא בשפה ההלכתית 'זחילה'. קשה לאתר את הזחילה, יש שכבות רבות. במקווה מלכות, גם אם נוצר מצב כזה החסר מתגלה מיד על ידי בועות, ובעזרת אקדח פלסטי חם, סותמים את המקום.

גם שאלת העלות תופסת משקל חשוב ולא רק בבניית המקווה. מקווה מלכות נקי וסטרילי באופן משמעותי מהמקווה הרגיל, שם, כדי לנקות את אזור הטבילה יש לרוקן את המים ולייבש את המקום במשך שעות ארוכות. במקווה החדש די בריקון המים והעברת מטלית על החומר הפלסטי.

המים מתחממים בקלות יתירה ושומרים על חומם במשך זמן רב יותר. אין למקווה כמעט משקל מאחר שהוא לא נדרש לשאת את כמויות הביטון והאבן הקיימים במקוואות רגילים [משקלו: 350 ק"ג מול טונות במקווה הרגיל].

כל הקונספט הזה הופך את המוצר הזה לזמין עבור כל בית בישראל - אשה יכולה להזמין את הבלנית לביתה ולטבול, ובכך מוגברת גם הצניעות בישראל - או לפחות עבור כל בית כנסת, מלון, בסיס צבאי, או כל ריכוז אחר של יהודים.